Gå til innhold

Barn med cøliaki.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som har barn med cøliaki?

I så fall hvordan fante dere det ut, hva var tegnene på at h*n hadde det?

Misstenker nemlig det på min fireåring nå. Så flere rundt meg har sagt at di villa ha tatt en slik test. Hvordan gjøres den testen, er det en blodprøve?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har en gutt på 3 med cøliaki.

Fant det ut da han 13 mnd gammel begynte å kaste opp daglig i flere uker.

Men det finnes masse symptomer, og man kan ha alle eller ingen.

- Diare

- Vektnedgang/dårlig vektoppgang

- Utslett

- Oppblåst "afrikamage".

- Jernmangel

- Sliten

- Sover mer

- Dårlig matlyst

- Magesmerter

- Generelt ubehag

Når de skal sjekkes for cøliaki blir det først tatt en blodprøve. Denne prøven er derimot bare en pekepinne og langt fra sikker. Den gir ofte negativt resultat selv om en har sykdommen. Min gutt bl.a. slår aldri ut på denne prøven.

Etter blodprøven blir det utført gastroskopi. Der blir en slange ført ned i magen gjennom svelget for å ta vevsprøver av tynntarmen. De ser da etter om det er skader på tarmtottene som igjen indikerer cøliaki.

Gastroskopien blir på små barn utført under narkose, men jeg vet ikke hvor grensa går i forhold til alder der.

Hva slags symtomer er det din fireåring har som gjør at dere misstenker dette?

Skrevet

Hun spiser ikke, klager på vondti magen hver dag og har blitt litt slapp. Slik har vi nå hatt det i litt over 1 mnd. Jeg hadde aldrig hørt om dette føre en i barnehagen forklarte meg litt om det og hun har egne barn med det. Hun annbefalte meg å ta en test hos legen for det.

Skrevet

Har hun vært slik i en mnd er det ikke dumt å ta en test.

Det er absolutt symptomer som også kommer i forbindelse med cøliaki.

Det som derimot er dumt er at ingen fastleger (jeg har møtt eller hørt om) tar cøliakien før det er skikkelig alvorlige plager. De har rett og slett ikke spisskompetanse nok.

Så de finner heller vanlige allmensykdomer som influense og magevirus istedetfor å sende til videre utredning.

Så overdriv overdiv og overdriv litt til.

Hun har til tider skikkelig vondt og det har pågått i flere måneder. Får nesten ikke i henne noe mat og sover enorm mye. Er så salpp at de tingene hun vansligvis elsker orker hun ikke.

Jug gjerne om avføringa også, for mange leger tenker ikke cøliaki før det er diare inne i bildet.

Fælt at det skal være slik, men jeg har lært.

Min fikk jo som sakt negativt utslag på blodprøven og ble sendt hjem med magevirus to ganger. Det til tross for at han da hadde kastet opp alt imellom to og tre uker.

Vi måtte kjempe for han og ta han med på sykehuset på eget initiativ. Takk og lov har Haukeland Dropp In på barneklinikken på kveldstid, så der slapp de oss inn.

Da han endelig fikk diagnosen var han bare kjøtt og bein og hadde gått i totalt spisenekt. Da bar det inn for sondemating, men kroppen var blitt så var for næring i det hele tatt at selv det kom opp de første døgnene. Han tålte ikke næringen som nyføde får engang.

Synd at det skal være nødt å gå så langt når det lett kan tas før.

Skrevet

Vi er til utredning for cøliaki hos vår datter på drøyt 2 år nå.

Hun hadde positivt utslag på blodprøven, noe som ifølge legen indikerer cøliaki med 95% sjans. Venter nå på narkose for tynntamrbiopsi, fått time i mars, men håper å få den flytta frem.

Hun har aldri vært glad i mat, og vi har strevd siden hun var liten med å få i henne både melk og annen mat. Hun har forøvrig ikke diaremage, men tvert imot skikkelig forstoppet mage.

Situasjonen her har forverret seg siden i høst, hun har knapt smakt på mat, og kasta opp en del. Fikk influensa med RSvirus i januar, og hennes allmentilstand har blitt dårligere etter det. Har heldigvis begynt å spise litt igjen nå, så vi håper hun går opp i vekt snart. (gikk ned 1,5 kg på 3 uker i januar).

Som fokostquiz sier om symptomer, så har vesla her mye oppblåst mage, ser av og til ut som den skal sprekke, helt typisk "afrikamage". Hun slipper også ut mye luft...

Be legen om blodprøve i første omgang, den slår jo ikke ut på alle, men om den slår ut, så er det 95% sikkert at man har cøliaki....

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...