Gå til innhold

Fjerning av mandlene?? Noen med erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer litt på åssen barnet var etter operasjonen?

Sønnen min på strax 5 år ska operere mandlene nå i mars.

Er så nervøs jeg. Vil heller ikke reise hjem samme dag som han opererer. Noen som har blitt på sykehuset over natta?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her fjernet eldste snuppa mandlene da hun var fire (1 år siden). Gikk veldig greit. Var vondt den ettermiddagen/kvelden hun ble operert. Fikk bra med smertestillende og sov en del. Vi sov over, og det føltes trygt og godt. Dagen etter spiste hun og drakk som før, men dette er forskjellig fra barn til barn. Gikk bedre enn jeg hadde trodd, og har nå ei helt annen jente. Aldri syk lenger og sover godt om natten.

Skrevet

Jenta vår tok mandlene da hun var tre år. (3 år siden) Måtte hjem ca. en time etter operasjonen, og det syns jeg ikke noe særlig om. Men hun hadde veldig vondt og ble "værre" utover den første uken, før det plutselig snudde og hun ble veldig fort veldig bra den andre uken etter operasjonen.

Vi var på en klinikk på Majorstua, og vil ikke anbefale det stedet til noen! Greit nok for undersøkelse, men syns det var litt for lite rent og ordentlig til å operere.

Lykke til! Husk å hamstre saft is!

Skrevet

dytter litt jeg. Han ska forretsen operere på Tønsberg sykehus

Skrevet

Min gutt på 4 år opererte for noen uker siden, tok polyppene også. Han og pappaen overnattet på sykehuset første natten. Vår gutt sov nesten et døgn i strekk etter operasjonen, våknet bare for å kaste opp blod innimellom. Da han kom hjem følte han seg helt fin sa han og ville overhode ikke ha smertestillende. Han var litt slappere enn normalt i 2-3 dager, men ellers i god form og påstod hele tiden at han ikke hadde vondt. Tror vi/han var veldig heldig da, hører de fleste andre jeg kjenner har hatt litt mer problemer etterpå, altså barnet har veldig vondt og er helt utslått.

Skrevet

Jeg fikk fjerne mine da jeg var 34 år, og det var helt forferdelig. Vondt i 2 uker etterpå, klarte ikke spise, måtte innlegges på nytt. Men har ikke blitt syk etterpå (er 39 år nå).

MEN, datteren min fikk sine fjernet i oktober 2007 da hun var 6 år. Hun var borte fra skolen i 2 dager (torsdag, fredag), spiste fra andre dag, virket ikke som hun hadde så vondt i det hele tatt. Gikk strålende bra.

Vi ankom sykehuset kl 0930 og ble tatt imot av en sykepleier som jobber med barn på øre/nese/hals. Hun forklarte alt til min datter om det som skulle skje. Først fikk hun skifte klær, så fikk hun en liten drikke (kanskje 5 ml) av medisin som skulle gjøre henne trøtt. Den smakte ille, men sykepleiren så ingenting om det, så datteren drakk den ned uten problem. Så ble hun trøtt. Hun satt i senga og tegnet og ble trøttere og trøttere. Til slutt sovnet hun med flyant i hånden og midt i en setning. :-)

Da jobbet de fort for å sette inn veneflon (hun hadde på forhånd på en Emla plaster) og kjøre henne inn til operasjonsstua. Jeg fikk være med henne inn men måtte dra da de ga beskjed. Så satt jeg og ventet i en time for at hun skulle kjøres til overvåkning. Der fikk jeg sitt ved siden av henne til hun var våken nok til å kjøres ned på avdelingen.

Hun overnattet (det gjorde jeg og da jeg fikk mine fjernet). Fikk så mye softis hun hadde lyst på den kvelden, men det var ikke mye. Hun kastet opp MYE blod, men da følte hun også mye bedre i magen (Hadde hatt litt vondt i magen før hun kastet opp.) Neste dag var det vanskelig å holde henne rolig, og det var faktisk det mest vanskelig av hele opplegget. For de skal nemlig ikke løpe rundt og herje i begynnelsen pga fare for blødning, men hun følte seg så bra. Hun spiste normalt, som sagt, fra andre dag. Det var ikke noe problem å sende henne tilbake på skolen mandag etter operasjonenen.

Alt i alt gikk det greit. Jeg er dyrepleier så vant til anestesi, så det plaget meg ikke, men jeg likte ikke å se henne etterpå mens hun våknet. Ble kvalm selv av å se henne. Men jeg angrer ikke at vi gjorde det og hun har det mye bedre nå.

Prøv å slapp av - det kommer til å gå bra. (Vet det ikke er enkelt, men prøv.)

Klem

Skrevet

Takker for at dere delte erfaringene med meg.

Da vet jeg litt hva vi går til, selv om alle reagerer forskjellig da=)

Må gjerne komme flere med erfaringer

Skrevet

Heisann. Jenta mi på 8 år tok mandlene forrige onsdag. Vi altså ennå "midt oppi det".

Det har gått mye, mye bedre enn forventet. Jeg gruet meg også noe vanvittig, så for meg smertene datteren min skulle gjennom.

Operasjonen var over på en halvtime. Fikk straks gå inn til henne på oppvåkningen. Der fikk hun sove så lenge hun ville, så lenge som mulig sa de. Da fikk hun smertestillende i veneflonen på hånda si. Var helt smertefri da hun våknet fra narkosen. Da lå hun en halvtimes tid for å våkne skikkelig, fikk en stikkpille også dro vi hjem.

Jeg ville gjerne sove over, i stedet for å ha ansvaret for henne alene hjemme, men sånn var da ikke rutinene så hjem med oss bar det.

Vel hjemme var hun ganske pigg de 3-4 første timene. Sikkert smertestillende som virket. Etter det sov hun resten av dagen. Var bare våken på kvelden for å gå på do, og sov hele natten gjennom.

Jeg ga smertestillende hver 6. time gjennom hele døgnet, og hun var så og si smertefri. Spiste litt is.

Dag 2 var hun slapp og sov i hele 6 timer, pluss sov hele natta. Ville hverken ha vått eller tørt, ikke is engang

De andre dagene har hun hatt litt vondt i halsen, øm, sår.. Men har spist iskrem og yoghurt, begynt med loff uten skorper og med smør på.

Hun får litt smerter når de smertestillende begynner å gå ut, men da er det uansett på tide med ny dose, så det går helt fint. Hun har en skjelvende og anstrengt stemme, sansynligvis fordi hun er spent i halsen.

Alt i alt har det gått utrolig bra. Hun sier hun knapt har vondt, og hun har ikke angret.

Merker allerede at hun er helt fri for gamle plager, SNORKING. Tok både mandler, falsk mandel og polypper.

Tror nok det skal gå fint med gutten din. De kommer seg mye raskere enn voksne som går gjennom samme operasjonen. Da er ikke mandlene så harde og "inngrodde".

Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...