Tredje barn på vei Skrevet 17. februar 2009 #1 Skrevet 17. februar 2009 Bare lurer på om deres barn har hatt dårilig vektøkning? Snuppa her bruker flutide 2x daglig og ventoline ved behov når hun er forkjøla og tett. Nå veier snuppa like mye som for 3 mnd siden for hun går opp og ned 100-200 gramm hele tiden siden begynnelsen av nov.
Tredje barn på vei Skrevet 17. februar 2009 Forfatter #2 Skrevet 17. februar 2009 Hun er forresten 11 mnd nå og brukt astma medisiner siden ca 5 mnd alder og fast fra november, når hun var 8 mnd
Gjest Skrevet 17. februar 2009 #3 Skrevet 17. februar 2009 Er du sikker på at hun har "stoppet" på grunn av medisinen og at det ikke er en naturlig stopp ifh alder? I den alderen der forbrenner de enormt mye. Det er jo mye som skjer. De læårer seg å krype, sette seg opp. De er rett og slett mye mer aktiv enn tidligere. Jenta mi er 16mnd og har hatt samme vekten siden hun var 10-11mnd. Men jeg ser på det som en del av den naturlige utviklingen. HS og legene på sykehuset har heller ikke reagert på det. Enda hun har blitt høyere. Er jo mye som skal læres og prøves ut nå. Når hun har vært syk (tett, ikke matlyst osv) har hun på det meste gått ned 2,5kg på ei drøy uke. Det reagerte helsepersonell på! (Hun har gått relativt kjapt opp igjen når hun er på bena) Det er bra at du er obs på at enkelte astmamedisiner kan gi lavere vekst hos enkelte barn. Men det er vell helst når de blir eldre den største "risikoen" er? De er jo også veldig flinke til å passe på, og plukke opp tilfeller som ikke er så gode nå. Selv om dere ikke er under behandling på sykehuset, er det jo fortsatt mange kontroller hos HS de neste årene. (Utviklingen kroppsmessig skjer saktere fremover nå, enn hva de har gjort de første levemnd`ene.) Jeg vil tro det går helt bra! Så lenge hun spiser godt og utvikler seg som hun skal ellers. Er du bekymret er det bare å nevne det for HS ved 12mnd kontrollen. Pia mi går på dobbel dose flutide og ventoline fast for tiden. I tillegg til flere ekstra doser med ventoline. Nevøen min er 10år gammel, og har gått på astmamedisiner siden han var baby. De siste 5-7årene har han slitt med dårlig matlyst, lav høydevekst og veldig lav vekt. (Vi ser alle knoklene på kroppen) Han ble tidlig fanget opp -så og si med en gang- og blitt fulgt med ifh veksten.
Ranveig R Skrevet 17. februar 2009 #4 Skrevet 17. februar 2009 Jenta vår har gått på Flutide 2x dagleg i 4 mnd (er no 15 mnd). Når ho er forkjølt/tett er det dobbel dose flutide (av og til trippel) samt Ventoline. Ho har hatt dårleg vektauke dei siste 5 mnd, men eg trur meir på at det er pga mykje sjukdom enn pga medisisnene. Barn som går på astmamedisin over lengre tid skal følgast opp pga vekst, men eg meiner det var høgden det var snakk om, ikkje vekta. Jenta vår har gått opp 200g frå 10 til 15 mnd, dvs nesten 10g pr veke/40g pr mnd. Har fått beskjed om ikkje å bekymre meg, ho er jo meir aktiv no enn før og. Men kjem uansett til å ta ei ekstra veiing og få tips for å få ho til å legge bedre på seg, slik at ho har meir å gå på når ho er sjuk (og det er ho OFTE). Sidan september er 2 1/2 veke det lengste ho har vore frisk samanhengande. Det har vore 3 forkjølelser, urinvegsinfeksjon, 2x omgangssjuke, og så influensa sjølvsagt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå