Gå til innhold

Dere som har peiling på avvenningstilbud.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjenner en som er rusmisbruker. Han sier at det bare er Vang som vil funke for han, og at grunnen til at han ikke drar dit er mangel på penger.

Kan det stemme, eller virker det som bare en unnskyldning?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som kjenner til dette?

Skrevet

Ja, det kan faktisk desverre stemme.

Det varierer desverre fra kommune til kommune hvilke tilbud de gir og hvilke tilbud de dekker.

Har selv en svingdøralkis i familien som flytta til "riktig" kommune i en god periode bare å få hjelp.

Skrevet

Ok. Takk for svar. Jeg mistenkte at det bare var nok en unnskyldning fra han.

Skrevet

Hei!

Jeg har jobbet i rusomsorgen i flere år. Du har nok rett i at det er en (dårlig) unskyldning. Hvis han ønsker å bli nykter er det flere muligheter enn Vang. Han har rett i at det alltid vil være tilbud som passer bedre/dårligere for en bestemt person enn andre, men det finnes absolutt tilbud for han som han får gjennom spesialisthelsetjenesten. Hvor lenge han må vente på plass er et annet spørsmål.

Enten vil man bli nykter eller så vil man ikke. Sier man "jeg vil dra på avvenning HVIS...." er ikke akkurat motivasjonen den beste kan du si. Da holder han mest sannsynlig ikke ut selv om han kommer dit han ønsker.

Lykke til, og husk at du ikke kan ta det vanskelige valget for han, han er nødt til å gjøre jobben sjøl.

Skrevet

Jeg antar du mener Vangseter. Det er en 12-trinnsklinikk. Det finnes flere 12-trinnsklinikker i Norge, og noen drives med offentlige midler. Det vil si at en innleggelse ikke koster noe.

Nå vet jeg ikke hvor din bekjente bor, men tilhører han Helse Sør-øst så er det en klinikk i Kristiansand (husker ikke hva den heter) og Trasoppklinikken i Oslo som har 12-trinnsprogram. Det eneste som trengs da er en henvisning fra lege, som sendes til klinikkene.

Skrevet

Tusen takk for flere svar!

Det er et familiemedlem det gjelder, så det betyr mye for meg om han endelig blir rusfri. Han bor i Østfold. Vet dere hva som finnes av tilbud der?

Han har vært til avrusning før i regi av kommunen, men begynte å ruse seg igjen med en gang han var ferdig med tilbudet der.

Jeg mistenker at han bare bruker det at bare Vangseter passer for ham siden det koster penger, og at han derfor han en unnskyldning tril å ikke dra. Alle de andre i familien tror på ham når han sier at det bare er det som vil funke for ham, til tross for at han for bare et halvt år siden hadde MASSE penger han bl.a. kunne ha brukt til akkurat avrusing.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...