Gå til innhold

Prising av tjenester (ukepenger)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har bestemt oss for at seksåringen skal få tjene penger ved å gjøre tjenester hjemme som å rydde inn og ut av oppvaskmaskinen, dekke bordet, hjelpe til med å lage middag, hente posten, rydde yttergangen og en del andre ting.Han skal tjene penger per tjeneste, men jeg vet ikke hvor mye han skal få for hver ting.

Noen som kan hjelpe meg med prisingen eller som vil dele tankene sine om systemet vårt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dekke bordet, 5 kroner.

Rydde av 10 kroner (rydde av er inkl sette inn i oppvaskmaskinen her i huset, og dermed blir det ekstra kroner)

Hente posten 5 kroner

Rydde gangen 35 kroner

Hjelpe til med middag 10 kroner

Det var sånn jeg tenker meg det.... Ellers er jeg i mot å betale for å rydde eget rom, fordi det er noe en gjør for seg selv. Våre barn får ikke penger for å rydde rommene sine.

Skrevet

Jenta vår på 8, snart 9, får 50 kr i uka for å holde rommet ryddig, rydde av middagsbordet og rydde opp på "sin" plass ved matbordet. Det funker fint for oss. Du kan jo feks lage en tabell eller noe som viser at han får 5 kr for å rydde gangen, 5 kr for å dekke bordet etc, alt ettersom hvioe mye du syns hver tjeneste er "verdt" . Så kan du henge den på kjøleskapet og han kan krysse ut hver gang han har fullført en oppgave.:)

Skrevet

Vi har valgt en litt annen måte til vår gutt (straks 5). Han skal samle seg 7 stjerner (som vi tegner sammen på kalenderen vår) fra søndag til lørdag. Får han 7 stjerner får han 15 kroner som han kan gjøre som han vil med. Av og til sblir det ekstra lørdagsgodt, men som regel går de på bøssa. Han sparer til fjernstyrt bil, etter eget ønske.

For å få en stjerne må han gjøre en av følgende:

rydde rommet, støvsuge kjøkkenet, rydde av/på bordet, gå ut med bosset.

En av stjernene MÅ være å rydde rommet. Så i så måte blir vel hver tjeneste verd drøye 2 kr.

Han kan også få stjerne ved å gjøre noe eksepsjonelt bra og uventet. feks han fikk klokke til jul og har vert opptatt av den, spurt hva klokka er nå osv. Så han skulle i nabolagets akebakke med to eldre venner og jeg sa til ham at han måtte komme hjem kl 17.00. Sikkert, tenkte jeg. Særlig at han får det til, liksom. Må vel gå bort og hente ham. Men 17.08 sto han heseblesende utenfor. Da fikk han masse skryt og en stjerne.

Syns hun første over her hadde vannvittig høye priser til en gutt på 6 år. 35 for å rydde gangen? Ikke her i huset i allefall...

Skrevet

Vet ikke helt hvor gamle barna til metomorfose er, men jeg syns også det var mye penger for en 6 åring... mine barn får fast 30 kr i uken....pluss at de får 1ekstra krone får hver ting de gjør.... også kan det bli minus 1 kr, for ting de ikke har gjort eller for stygg ordbruk osv...

Skrevet

Det gikk kanskje litt fort i sted, 35 kroner var ikke intensjonen. Men 15 kroner for å rydde en gang mente jeg faktisk. Jeg synes jobben skal få ok betalt selv om den gjøres av en 6 åring.

Men nå spørs det jo også hvor stor gangen er, jeg tok utgangspunkt i vår egen, som er ganske stor, og relativt uryddig når den trengs å ryddes.

Men gutten vår som vi har praktisert dette på, er nå 10.

Synes for øvrig stjernesystemet var bra for de minste. Bortsett fra at jeg er uenig i at man skal få betalt/poeng for å rydde sitt eget rom eller sine egne ting.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...