Gå til innhold

Når barn begynner å banne.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag var eldstejente på 5 ute med faren ogg aket. De hadde det gøy og tullet med hverandre.......da sier hun plutselig "Fy faen så kult" Hun vet ikke at dette er et ufint ord, men en venn i barnehagen sier dette ofte og da hermer hun.

Hva er lurt å gjøre i forhold til dette?

Vi banner ikke så hun har det ikke fra oss

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De første gangene overså vi det bare, det er ikke noe gøy hvis det ikke kommer noen raksjon. Og det funka lenge.

Eldste er 7 år nå, og vet veldig godt hva som er lov og ikke lov å si. Vi bare sa fra klart og tydelig at sånn er det ikke lov å si.

Skrevet

Forklar henne at det ikke er noe fint å si. Vi har nok vært ekstremt heldige her så langt. Kun eldste på snart 6,5 år har bannet her hjemme, og da bare en gang og tydelig for å se hvordan vi reagerte. Han så meg rett inn i øynene og sa "Fy faen" for noen uker siden, var ikke tvil om at han ville se hvordan jeg reagerte. "Er det fint å si?", spurte jeg da. Han svarte at det var det ikke, så jeg spurte hvorfor han sa det. Da svarte han at ene kameraten hans sier det hele tiden. Jeg svarte igjen at ja, det kan godt være, men hos oss har vi ikke lov å si sånne stygge ord, og sier han det får han ikke være sammen med oss igjen før han er ferdig med å si stygge ord (må ha en slags time-out). Etter det har jeg ikke hørt et eneste banneord fra ham her, men er lærer på samme skole som han går på og har overhørt ham banne i et friminutt da jeg hadde vakt. Siden han var et stykke unna valgte jeg å ikke kommentere det da.

Skrevet

Storebror på 3.5 år smelte i med et faen! her forleden, da han mistet en legomann ned i snøen.

Ble satt litt ut og spurte hvor han hadde hørt det ordet ("det hussej jei itte mamma") og at det ikke er pent å si ("otei, mamma").

Dagen derpå gikk han på trynet i snøen så det sang. Han reiste seg opp, og mumlet "fijjen" (fillern, for de som ikke snakker min sønns språk). Da måtte jeg le.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...