PopUp Skrevet 17. februar 2009 #1 Skrevet 17. februar 2009 De ble jo skrytt opp og ned her inne ) Men når jeg baker dem, blir de så tørre :-/ Noen som har oppskriften, kanskje jeg har skrevet av feil??
klampen i bånn Skrevet 17. februar 2009 #2 Skrevet 17. februar 2009 Ja de husker jeg og ble ikke imponert. skal jeg se om jeg har oppskriften
Gjest Skrevet 17. februar 2009 #3 Skrevet 17. februar 2009 hehe, var en heelt ordinær hvetedeig:-) Min "ordinære hvetedeig er bedre:-)
Gjest Skrevet 17. februar 2009 #4 Skrevet 17. februar 2009 Ja, de er min favoritt! :-) "Alle" skryter av dem når jeg bake dem og ber om oppskrift også, det gjorde de ikke før jeg fikk denne oppskriften, så mine blir i hvertfall enormt gode om jeg får være litt selvskrytende ;-) Oppskrift (klipper og limer fra gammelt innlegg): CURLYBOLLER 1,5 kg hvetemel 225 gr sukker 3 ts kardemomme 2 pk tørrgjær 225 gr melange 4,5 dl vann 6 dl melk (Dersom du heller vil lage rundstykker, kutter du ut sukkeret og kardemommen, og tilsetter heller 2 ts salt og 2 ts sukker.) Ha alt det tørre i bollen. Smelt smøret, og tilsett vann og melk - la det bli lunkent. Bland det våte godt inn i det tørre. La deigen heve til dobbel størrelse under et klede. Bak ut og sett på brett. La det heve litt under et klede. Pensle, og stek på 225 grader i ca 15 minutter. Kan brukes til boller, skoleboller, kanelboller osv. Jeg bytter ut tørrgjæren med fersk gjær og er nøye med hevningen. Minst 45 min med forheving og minst 30 min med etterheving. Viktig å kna deigen godt før en baker ut også.
Trollmor m/ trolljente Skrevet 17. februar 2009 #5 Skrevet 17. februar 2009 Jeg har lagd Curlyboller de siste 3 årene, hva er så spesielt med din deig da? Kunne godt tenkt meg å prøve noe nytt
PAVEEL Skrevet 17. februar 2009 #6 Skrevet 17. februar 2009 hehe, de husker jeg godt!! var jo furore stemning på bim og dib pga de;-) good old times;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå