Gå til innhold

Over 40 i feber men ingen infeksjon...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør jeg?

Var til doktoren i dag med jenten mi på 11 mnd. Hun hadde 39 i feber og var litt slapp, det ble tatt en prøve på tre bokstaver, om det var betennelse eller virus, men denne var helt fin. Så konklusjonen ble at ho var "surklete" i halsen, gi paracet, og holde inne.

Men nå har hun blitt verre, 40.2 i feber og tydelig trøtt og slapp, puster veldig mye og raskt, og hun vil ikke ha mat eller noe særlig med drikke...

Burde jeg ringe til legevakten?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ein eller annan infeksjon har ho nok. Går ut ifrå at det var CRP som blei tatt hos legen. Viss CRP'en er negativ betyr det at det ikkje er bakteriell infeksjon, dermed er det nok eit virus som herjar med jenta di. Og mot virus hjelper ikkje antibiotika, så då er det berre til å gje paracet og drikke, og gjere situasjonen så bra som mulig mens ein ventar på at det skal gå over.

Dersom det "berre" er feber som er problemet var beskjeden vi fekk frå legevakten (lillegut var då 10 mnd og hadde 40,4) at vi skulle komme inn (igjen) viss temperaturen gjekk opp over 41, eller viss den ikkje gjekk ned når vi gav paracet.

Men uansett: Viss du er bekymra, eller den lille plutseleg blir mykje verre, så ringer du legevakten. Det kostar deg utruleg lite å ta ein telefon, så får helsepersonell bedømme om jenta bør undersøkast igjen. Det er ekkelt når sånne små (og større og, for den saks skuld) blir "rare" i pusten.

Eg hadde sikkert ringt eg, om ikkje anna for å bi beroliga med at det fint kan vente.

God bedring til jenta di!

Skrevet

Det er nok crp som er tatt hos legen .. Under 50 så indikerer den på virus infeksjon, og ikke bakteriell.. Virus infeksjoner behandler de ikke..

Hos barn skal man ringe til legen om de har 41 i feber eller almenntilstanden er dårlig tross virus infeksjon.. At hun spiser litt dårlig og drikker lite er ikke farlig i en liten periode.., det du må følge med på da er om bleiene er våte.. Og som sagt almenntilstanden..

Gi paracet og sjekk tempen regelmessig.. feber i seg selv sier ikke så mye om sykdomstilstanden til barna..

Skrevet

Hun har fått paracet to ganger i dag, men når ho hadde 39 så gikk den ikke under 38,4 og nå når hun har 40 så har den ikke gått under 39,4...

Skrevet

Dersom du mener barnet er for varmt har du noen alternativer for nedkjøling;

-Kalde kluter på leggene

-Dusje barnet i kjølig/litt lunkent vann

-Ta barnet med ut, innpakket i et teppe. (slik at barnet ikke blir iskald men litt nedkjølt)

Paracet skal jo bare gies 3 ggr per døgn til de små, og dette er jo anbefalt å overholde. Men du trenger ikke bekymre deg så veldig for en feber som ligger rett i underkant av 40, bekymringsverdig blir det ikke med de små før de sniker seg mot 41 som nevnt over her.

Og da ville jeg benyttet noen av overnevnte tips for å få barnet litt kjøligere.

Anbefaler forøvrig VARM drikke, da dette setter igang kroppens indre nedkjølingssystem i motsetning til dersom vi drikker kald drikke.

Lunkent til kroppsvarm blåbærsaft feks, da får barnet også antioksidanter og litt sukker og energi. Spise appelsin og banan er også lurt. (baban for å få mat i magen og energi i kroppen, appelsin for c-vitaminene, evt nypesuppe som også er veldig bra)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...