Sofapute Skrevet 17. februar 2009 #1 Skrevet 17. februar 2009 Jeg ringte legen min i dag fordi jeg har hyppige og slitsomme kynnere i slutten av arbeidsdagen, spesielt når det er skikkelig travelt. Lurte egentlig bare på om det var farlig og hva som kunne gjøres. Han ville jeg skulle komme bort og prate med ham og evt korte ned arbeidsdagene. Har ikke så veldig lyst å sykemelde meg litt en gang, for vi har det veldig travelt og vil ikke at de jeg jobber med skal ha ekstra arbeid, noe de allerede har pga meg. Har blitt tilrettelagt for meg, men noe må jeg da gjøre.Har en sammvittighet som tar livet av meg... Har liksom alltid sagt at jeg skal holde ut til jeg går av med permisjon. Helsen er kjempefin ellers og jeg har ingenting og klage på...utenom da de kynnerne...som jeg egentlig trodde var helt vanlig?Er 22 uker og har hatt de i 2-3 uker nå (begynte hyppig forrige uke). Flere som er i samme situasjon eller har noen kloke ord til meg?
morsomjente Skrevet 17. februar 2009 #2 Skrevet 17. februar 2009 dytter den litt...(hadde sinnsykt kynnere i natt), har aldrig hatt det før (dvs forrige svangerskap).... -jeg er bare 18uker på vei, lurte også på om det var litt for tidlig å begynne å få sånne??... hpåer noen kan svare oss....men de sier jo at hvis man får mye av de da er det fordi du har stresset??Har ikke noe kloke ord, men vi håper noen andre kan svare på dette... lykke til...men tenk først å fremst på deg selv....
Gjest Skrevet 17. februar 2009 #3 Skrevet 17. februar 2009 Heisann! Har mye kynnere jeg og, er 24 u nå. Har hatt dette siden uke 14-15. Er andregangs så vet ikke om det har noe å si. Synes det er skummelt når de blir sterke og smertefulle men har fått beskjed av jormor at det ikke er farlig og at jeg bare skal ta det litt mer med ro når de er som verst. Har dem liksom hele tiden da, men er ikke alltid de gjør så vondt så da holder jeg nå på med ting. Er ikke sykemeldt, men skal til legen i morgen, så kan jo hende jeg blir det da, men vil egentlig ikke det syns det er vanskelig ovenfor arb.giver og føler liksom at det ikke er populært der. . Når det gjelder det med kynnere, er det svært induviduelt hvem som får plager med det og hvor mye. Livmoren begynner jo tidlig å "øve" seg og noen merker det tidligere enn andre. Noen merker det jo ikke i det hele tatt. Kynnere er helt ufarlig, men kan lett forveksles med "maserier". Maserier eller premature rier er regelmessige og varer ikke så lenge, og så blir de verre og verre. Kynnere har ikke system på samme måten og varierer mer i varighet og intesitet. Jeg har vært på kontroll for jeg var redd det varpremature rier for de var så vonde, men fikk beskjed at det var ikke det så nå har jeg et mer avslappet forhold til det, og det hjelper faktisk og på kyunnerne. Vil anbefale alle som er engstelig om å be om en kontroll. Det skader jo ikke å få en kvalifisert vurdering, tvert i mot er de tvel bedre det enn å gå og engste seg, for det er heller ikke bra for barnet. Er ganske enig at i svangerskapet skal den gravide tenke på seg selv, å ikke være redd for å være til bry, selv om det er lettere sagt enn jort! Lykket til jenter!
Svale <3 Skrevet 17. februar 2009 #4 Skrevet 17. februar 2009 Har ikke no greie på dette egentlig, annet enn det jeg har lest. Men vil anbefale dere å ta det litt roligere når dere kjenner dette.. Og hvis legen anbefaler evt. sykemelding, ville jeg hørt på han/henne. Kan nesten ikke tenke på samvittigheten da.. Der jeg jobber, blir det leid inn folk da jeg er sykemeldt. Har også fått tilretteleggingstilskudd. Får leie inn en ekstra 3 timer, 3 ganger i uka som skal ta den tyngste jobben for meg.
Juni 2009 * April 2012 Skrevet 17. februar 2009 #5 Skrevet 17. februar 2009 Jeg er så å si i samme situasjon som deg, får lett kynnere når jeg blir sliten eller stresser og jeg var hos legen igjen idag (har blitt sykmeldt tidligere). Hun sa at hvis jeg hadde flere enn et par i timen når jeg var på jobb så ville hun jeg skulle ringe henne for en prat igjen.. Så må liksom bare prøve seg litt fram :/
rima Skrevet 17. februar 2009 #6 Skrevet 17. februar 2009 Jeg er 20 uker nå. I uke 16-17 var jeg 100% sykmeldt pga hyppige, kraftige kynnere. Det hjalp med ro og hvile og jeg er nå ute i full jobb igjen. Har kontorjobb, så jeg har en stillesittende, men likevel hektisk dag. Kjenner kynnerne er på vei tilbake og har spesielt mye på ettermiddagen når jeg kommer hjem. Regner med at jeg jobber fullt ut uka hvertfall. Jeg synes også det er ekkelt å skulle bli sykmeldt litt for å korte dagene. Men det kjennes som jeg ikke har så mye valg nå. Dette går ikke lenger. Skal til kontroll hos jordmor på tirsdag, så jeg skal hvertfall spørre henne da. Tidlige, kraftige og hyppige kynnere er ikke et godt tegn. Det er tegn på at kroppen krever roligere tempo. Er ikke meningen vi skal forberede oss til fødselen med kynnere mange ganger i timen, nei...
fødeklar lillegull 13.09.09 Skrevet 17. februar 2009 #7 Skrevet 17. februar 2009 Hei! Tenkte jeg kunne dele litt av mine erfaringer med kynnere. Er gravid med nr 3, og i begge de forrige svangerskapene, var jeg ekstremt plaget med kynnerer. Det begynte tidlig i svangerskapet, og økte på etter hvert som livmoren vokste. Jeg jobber i helsevesenet, og merket fort at stress gjorde det verre. Både fysisk og psykisk stress. Gikk med konstante sammentrekninger og smerter i underlivet på jobb, og fortsatte utover kvelden og natten på det verste. Det eneste som hjalp meg var sykmelding. Selv om kynnere er en naturlig del av svangerskapet, og det er livmoren som jobber og trener seg opp, fikk jeg beskjed av min lege og jordmor at jeg måtte roe ned. Det kan i noen tilfeller gå over til rier. Ikke verdt å risikere. Det ble så gale med meg at selv om jeg lå på sofan, så kom de hvert 5 minutt over flere timer. Regelmessige og vonde. Ble 100 % sykmeld fra 6 mnd. Men begynte å trappe ned før det. Jeg hadde veldig dårlig samvittighet pga jobben, men det er jo først og fremst ungen man skal tenke på. Det er ingen som takker deg etterpå for at man ofrer seg. Jeg måtte bare innse at jeg er en av de som har dette i større grad, kjenner det allerede nå i uke 13. Jeg har ikke tenkt å ha dårlig samvittighet hvis jeg må sykmelde meg fullt etter hvert. Jeg tar ingen sjanser. Jeg tror det er viktig at vi gravide lytter til kroppene våre. Man merker det hvis man burde tatt det mer med ro. Snakk med lege eller jordmor, det kan være betryggende hvis man er usikker. Masse lykke til videre, så får vi håpe at det ikke blir så altfor ille. Det positive er at livmoren er supertrent til fødsel. Jeg hadde kjemperaske fødsler med begge )
Sofapute Skrevet 17. februar 2009 Forfatter #8 Skrevet 17. februar 2009 Svale: tilretteleggingstilskudd høres jo absolutt ut som tingen for meg! Da kunne jeg har korta ned arbeidsdagen i visshet om at en person trådde inn for meg. fantastisk Er det NAV som betaler for dette? Hvordan får man til dette tiltaket? Tror jeg skal nevne dette for sjefen Ser at det er mange som er i samme situasjon som meg. Har liksom irritert meg over gravide damer som "klager", men faktisk er det barnet og mors helse som er aller aller viktigst, ingen tvil om det. Jeg hadde også hyppige kynnere i mitt forrige svangerskap, men da hadde jeg ikke jobb, så jeg kunne bare legge meg nedpå når jeg følte for det...heeeerig Nå jobber jeg 100%, og har kynnere nesten konstant de siste timene. Blir helt rød i ansiktet og varm. Tenkte at jeg skulle notere ned hvor ofte og hvor lenge jeg har kynnere i de neste dagene nå, for så å ha en time hos legen, så får rett og slett han bestemme hva som er best. Tror ikke leger sykemelder folk for gøy. Tusen takk for alle svar! Skal si ifra om hvordan ting går til slutt
Sofapute Skrevet 17. februar 2009 Forfatter #9 Skrevet 17. februar 2009 Svale: tilretteleggingstilskudd høres jo absolutt ut som tingen for meg! Da kunne jeg har korta ned arbeidsdagen i visshet om at en person trådde inn for meg. fantastisk Er det NAV som betaler for dette? Hvordan får man til dette tiltaket? Tror jeg skal nevne dette for sjefen Ser at det er mange som er i samme situasjon som meg. Har liksom irritert meg over gravide damer som "klager", men faktisk er det barnet og mors helse som er aller aller viktigst, ingen tvil om det. Jeg hadde også hyppige kynnere i mitt forrige svangerskap, men da hadde jeg ikke jobb, så jeg kunne bare legge meg nedpå når jeg følte for det...heeeerig Nå jobber jeg 100%, og har kynnere nesten konstant de siste timene. Blir helt rød i ansiktet og varm. Tenkte at jeg skulle notere ned hvor ofte og hvor lenge jeg har kynnere i de neste dagene nå, for så å ha en time hos legen, så får rett og slett han bestemme hva som er best. Tror ikke leger sykemelder folk for gøy. Tusen takk for alle svar! Skal si ifra om hvordan ting går til slutt
Bigga, Matta og lille banan Skrevet 18. februar 2009 #10 Skrevet 18. februar 2009 Jeg er 40% sykemeldt pga kynnere. Begynte med hyppige kynnere i uke 9, og de har bare blitt værre og værre. JM sa at det mest sannsynlig ikke var farlig, men at det er bedre å være føre var, enn å sitte med skjegget i postkassen hvis ting skulle gå galt. Man er bare gravid noen få gangr i livet, og man skal ta hensyn til seg selv og den lille i magen. I mitt tilfelle har jeg og en turbo-jente på 1.5 år som gjerne skal lekes og koses med etter jobben og. Dette orket jeg rett og slett ikke når jeg jobbet 100% og ble stresset av dette også, noe som heller ikke hjalp. Mitt råd er å høre på legen og ta det rolig
Svale <3 Skrevet 18. februar 2009 #11 Skrevet 18. februar 2009 Ang. tilretteleggingstilskudd. Det var sjefen min som ordnet med søknaden, men tror du kan se på sidene til NAV. Snakk med sjefen din om dette. Det koster jo ingen ting å prøve
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå