Anonym bruker Skrevet 17. februar 2009 #1 Skrevet 17. februar 2009 Er det slik at min familie skal behandle mine stebarn på lik linje med mine biologiske barn? Da tenker jeg på feks bursdager og jul, skal stebarna få tilsvarende gaver fra mine foreldre, besteforeldre og søsken som mine biologiske barn? Skal stebarna inviteres med på alle arrangement i min familie? Er det å forvente at de skal spandere turer til utlandet på mine stebarn også dersom de spanderer på sine barnebarn/oldebarn etc? Jeg synes nemlig ikke det, og har på den måten kommet litt i konflikt med biomor. Hun mener at stebarna ikke blir behandlet som fullverdige medlemmer av familien fordi de ikke får det samme som fellesbarna her får. Men, stebarna har jo sine sett med besteforeldre og oldeforeldre, og jeg kan ikke akkurat kreve av mine foreldre og besteforeldre at de skal gi like mye til mine stebarn som de gir til sine barnebarn/oldebarn, eller burde jeg gjøre det?!?
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2009 #2 Skrevet 17. februar 2009 Nei, de har sin familie. Hvis dine foreldre føler det er naturlig for dem å gi like store gaver så må de få gjøre det, men dette kan ingen kreve av dem! Det er hjemme hos dere mor kan kreve at de blir behandlet likt av sin far, litt forskjeller blir det uansett p.g.a alder selvfølgelig. Hver alder, sine behov. Du skal behandle dem pent, men de blir aldri dine barn, så det er heller ikke naturlig at du skulle føle det samme for dem som for dine egne. Biomor er helt på jordet i denne sammenheng, spør du meg. Jeg mener også at livet til din familie skal fungere normalt også når stebarna ikke er der. Deres liv skal ikke settes på vent til de kommer. Hvis dere blir invitert til syden o.l av dine foreldre, så får det bli opp til far om han har råd til å ta med de også. Skal ikke være slik at dere må være hjemme fordi stebarna ikke er invitert på gratistur av din familie.
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2009 #3 Skrevet 17. februar 2009 Her har vi ikke fellesbarn, Samboer har to fra før, jeg har tre. Barna får gaver fra sine biologiske besteforeldre/tanter/onkler osv. Det blir jo rettferdig det, de har jo to foreldre pluss besteforeldre alle sammen. I spesielle tilfeller, som i min stesønns konfirmasjon, fikk han penger fra mine foreldre. Har en av besteforeldrene bursdagsfeiring mens alle ungene er her, så er alle velkomne, både hos mine og samboerns foreldre. Utenlandsturer med noen av besteforeldrene har ikke vært aktuelt, men hvis vi foreldre drar på tur med unger, blir alle med. Alle ungene er i utgangspunktet her like mye, annenhver helg, men mine to eldste er 18 og 20 så det hender de hopper over en helg. Til jul og bursdager får alle gaver til samme sum, uavhengig av hva de får hos d andre forelderne. De feirer jo jul sammen, så da blir det mest riktig. Gavene fra de andre foreldrene blir kke pakket opp her, så da spiller det ingen rolle om gavene de får der er av ulik pris... Mulig biomoren i deres tilfelle mener det bør være annerledes pga fellesbarn, men de har vel besteforeldre på hennes side? Og det er vel ikke alle besteforeldre som ser på særkullsbarna til svigersønn/datter som sine egne? Mine foreldre liker da stebarna mine, men de ser ikke på dem som barnebarn heller...
snartskalviog Skrevet 18. februar 2009 #4 Skrevet 18. februar 2009 Her så får mitt stebarn gaver o.l fra mine foreldre,men kanskje ikke så dyrt som min får,men det blir vel mer "rett" når han blir større og merker seg hva som blir gitt. Mine foreldre betaler for min unge sin sommerferie,men ikke ste barnebarnet.Vi syns det er helt greit for han har jo besteforeldre som ikke gir til min unge osv.Men når stesønn er her på besøk,så er han selvskreven gjest på alt vi blir invitert til. Så biomor kan bare være sur,det er jo ikke besteforeldre sitt problem at det er blitt brudd,og hun skal jo være glad for at ungen får gaver,ikke alle får det og blir ikke behandlet på lik linje med biologiske barnebarn
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2009 #5 Skrevet 18. februar 2009 Jeg synes nå det er en smule spesielt å ikke behandle stebarna på lik linje m egne barnebarn, nieser/nevøer etc. Jeg har en stesønn på 8, familien min gir han like dyre julegaver og bursdagsgaver som våre fellesbarn. Moren min spanderte sydentur på oss søsknene m barnebarn. Hun har to stebarnebarn, og de var selvfølgelig m. Det synes jeg bare skulle mangle!
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2009 #6 Skrevet 19. februar 2009 Du får sende henne videre til slekta di. Du får si som sant er at det ikke er du som gir gaver fra dem, og at du ikke har tenkt å blande deg i det heller, men om hun ønsker såå kan hun ringe faren din på tlf 123456789. Mine foreldre synest ikke det er naturlig å gi likt til dem som til de andre barenbarna sine. Når stebarna er her til jul så ordnes det med at våre får litt mindre, me at de gjerne kommer stikkende med gaver før, eller de hjelper til med å dele kostnaden på ting vi vil kjøpe til barna våre. Er ikke rett at noen barn skal sitte å åpne store mengder pakker mer enn andre. Litt forskjeller går greit, men ikke store mengder. Men det går jo begge veier.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå