Lilli med småtrolla Skrevet 17. februar 2009 #1 Skrevet 17. februar 2009 Hei jenter! Jeg er bare i uke 14, men er allerede begynt å engste meg for fødselen. Jeg er så pysete når det gjelder smerter, og har derfor lyst på smertelindring. Men jeg syns den lange epidural-nålen ser så vond ut! Og så har jeg hørt at den kan sinke fødselen... Er det noen som har god eller dårlig erfaring med epidural?
Drømmer om nummer 3 <3 Skrevet 17. februar 2009 #2 Skrevet 17. februar 2009 Veldig god erfaring med det!!! De gav bedøvelse før de satte epiduralen, så jeg husker ikke at jeg kjente noen ting. Bare en utrolig lettelse når smertene i riene begynte å avta. Vel måtte jeg få drypp fordi riene ikke ble sterkere, men det var absolutt verdt å holde på litt lenger for å slippe å ha det vondt.
<3maijente<3 Skrevet 17. februar 2009 #3 Skrevet 17. februar 2009 Samme erfaring som over...Veldig god erfaring. Nålen er ikke noe vond, i hvertfall ikke når en sammenligner med alternativet. Fikk en veldig fin fødsel med epidural. Alle får vel drypp for at riene ikke skal stoppe opp. Mine rier stoppet ikke opp. Jeg lå der med rier uten å kjenne noenting.. he,he.. dvs. rolig og fin stemning på fødestuen.
Gjest Skrevet 17. februar 2009 #4 Skrevet 17. februar 2009 Jeg synes det er flott du tenker igjennom dette, men prøv å ikke låse deg til at du skal ha dette. En fødsel blir ofte veldig anderledes enn man tror. Jeg er også skikkelig pysete ovenfor smerte normalt sett, men har likevel født alle de tre barna mine uten smertelindring. Første gang mye fordi det ikke ble tid til noe (styrtfødsel), de andre gangene delvis fordi jeg var livredd nålen og delvis fordi jeg hadde jo tross alt overlevd første gangen uten ;-) Synes egentlig det var greit å klare meg uten når jeg hadde såpass korte og "enkle" fødsler som jeg hadde (var jo selvsagt vondt da!), var mer fri da, fikk skikkelige pressrier, og ikke nåler som måtte tas ut eller noe etterpå, ingen bivirkninger av noe heller. Veldig greit :-) Fødselssmerter er veldig anderledes enn andre smerter fordi man normalt får pause mellom riene til å slappe av (ikke når man har styrtfødsel da, fikk jeg erfare), og man jobber mot et mål. Har man trent på pusteteknikker og avspenningsteknikker/visualiseringsteknikker, så kan man faktisk komme veldig langt. Hva med å gå til fødselen med et åpent sinn? Ta det som det kommer, klarer du deg uten, så klarer du deg uten, klarer du deg ikke, så ber du om det da :-)
Fallerifallera Skrevet 17. februar 2009 #5 Skrevet 17. februar 2009 Jeg er superpysete når det kommer til nåler, men epiduralen kjente jeg egentlig ikke at de satt. Fikk jo lokabedøvelse, og dessuten var jeg så sliten på det tidspunktet at jeg ikke enset det rundt meg. Samtidig må jeg si at epiduralen ikke hjalp så veldig for meg, da den bare virket på den ene siden. Så jeg sier litt som Alva, at det kan hende du ikke trenger det også! For mange er det til veldig god hjelp, men altså ike for alle.
Lilli med småtrolla Skrevet 17. februar 2009 Forfatter #6 Skrevet 17. februar 2009 Tusen takk for gode svar, jenter Veldig kjekt å høre at dere har gode erfaringer.. Det var en lettelse å høre Nå skal jeg glede meg!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå