Ferdig Skrevet 17. februar 2009 #1 Skrevet 17. februar 2009 Altså har forstått at det er noe med en ball, men står man på en sånn hele timen? Er det greit når man har bekkensmerter ??
Smock Skrevet 17. februar 2009 #2 Skrevet 17. februar 2009 Bosu er en halv ball... den består av en hard plate med en halv fitnessball på den andre siden. Bosu står for "BOth Sides Up". Man bruker ballsiden opp når man trener kondisjon og så kan man bruke begge sidene på styrkeøvelser. Jeg har selv kjørt Bosu-timer (er instruktør) i begynnelsen av svangerskapet, men slutta når jeg var rundt 5 mnd på vei. Stabilitets- og styrkeøvelsene kan være ok når man er gravid (så lenge man tilpasser øvelsene litt), men kondisjonstrening på Bosu er ikke å anbefale dersom du har problemer med rygg og/eller bekken. På en Bosutime med kondisjon så bruker du gjerne ballen tilsvarende som en step og det kan derfor bli en del gåing opp og ned som ikke er så bra for alle. Ballen kan i tillegg være høyere enn enkelte step-kasser, noe som gjør det enda tyngre for rygg/bekken. Har du ikke trent Bosu tidligere ville jeg ikke anbefalt deg å begynne med dette under en graviditet, med mindre det er en time som er lagt opp spesielt for gravide (eller som en lavterskeltime). Trening på Bosu krever dessuten masse balanse, noe som jeg synes ble vanskelig (spesielt på kondisjons- og balansedelen) når tyngdepunktet mitt ble endret litt ut i svangerskapet. Ble langt dette her, men håper det hjalp deg litt Ta eventuelt kontakt med treningssenteret ditt for å sjekke ut hvordan timen er lagt opp. Hør om det bare er kondisjon/styrke/balanse eller en kombinasjon og om de anbefaler deg denne. Som et generelt råd vil jeg si at du bør styre unna denne timen dersom du har bekkenproblemer og ikke har gått på dette tidligere - vær uansett forsiktig med bekkenet ditt!
Ferdig Skrevet 17. februar 2009 Forfatter #3 Skrevet 17. februar 2009 Tusen takk:) Jeg har også vært intruktør, men det var lenge før bosuens tid. Jeg er ferdig med fødsel og skal igang med trening igjen, men fikk denne timen anbefalt av intruktøren som vet jeg har bekkenproblemer. Syns egentlig det var litt rart ut fra det du forteller... Takk for kjempefin info i alle fall!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå