Gå til innhold

Beroligende til baby på lang biltur?????

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som vet noe om det? eventuellt har erfaring med samme problem som meg.

Vi skal snart på en ganske lang biltur 5-6 timer og da vil lillemann være ca 4 mnd. Problemet er at han hater å sitte i bilsete. Skriker seg helt blå og sover max 45 minutter før han våkner og skriker seg blå igjen.

Finnes det noe beroligende man kan gi til så små barn? Får så vondt av han når han skriker så fælt. Han kan jo ikke sitte på fanget mitt heller.

Håper noen kan hjelpe meg eventuellt om dere har noen triks for å få han til å like bilsete bedre.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det mulig at du kan sitta ved sida av ungen?? For å underholde??

Eg har ikkje hatt det problemet her for mine har hatt det greit i bilen.

Også hadde eg snakka med hs el legen om beroligans, eg hadde nok ikkje tydd til det.........men eg skjønnar problem stillinga di.

Skrevet

Jeg har prøvd det meste. Sitter vedsiden av og leker med alle slags leker og ragler. Prøvd smokk og koseklut og det funker heller ikke. Får så vondt i mammahjertet når han gråter så fælt og han blir jo så sliten og svett av den grininga. Tror ikke det er så bra for han. Har jo bare vært på ca 1 times lang tur frem til nå og gruer meg fælt til 6 timer med dette.

Skrevet

MÅ dere ut på denne turen, da? Hva med tog/fly?

Er motstander av å gi medikamenter til så små unger, uten at det er HELT nødvendig.. :0(

Vær også obs på at enkelte av sånne medikamenter i enkelte tilfeller virker motsatt, og skaper unger som er hyper.. Noe broren til mannen min, og hans familie brant seg lraftig på en gang. De skulle roe ned ei svæært aktiv lita ettårig jente på flyturen til syden. Noe som resulterte i en frådende og illsint baby, som NEKTET å sitte stille ett sekund..

Skrevet

Hei du... må nok si jeg er motstander av å gi små beroliggende...

Stusser litt også på det du skriver. Du sier at barnet skriker seg blå, for så å sovne i 45 minutter, så våkner han og skriker igjen. samtidig skriver du at du kun har vært på 1 times tur frem til nå... altså har du ikke hatt så mange erfaringer på dette området???

Jeg forstår at du synes det er ubehagelig med et barn som skriker så ille - det gjør vel de fleste foreldre, men å begynne å dope ned barn, og dette er jo snakk om en som bare er noen få måneder - setter i hvertfall jeg spørsmålstegn ved.

Har noen forslag og ideer:

1) barn forandrer seg - kan være at han ikke reagerer så ille denne gang som sist

2) pass på at babyen ikke blir for varm eller for kald, eller at han sitter for stramt i bilsetet. Mange barn blir fort varme i bilsetene, fordi de er polstrer godt bak og på sidene + får teppe oppå seg

3) ha ofte pauser. Små babyer skal ikke sitte for lenge i bilstol. Altså vil en normal biltur på 6 timer fort bli en tur på 8 timer....

4) velg andre alternativer dersom mulig - tog? fly?

5) heng opp en fargerik leke eller lignende som barnet har å se og ta på... det hjelper også.

6) Gi babyen rikelig med mat og drikke

Jeg ville nok testet ut dette, eventuelt avstått fra hele turen fremfor å gi barnet beroliggende. Men det er nå min mening. Min erfaring er uansett at når barnet blir vant med å kjøre turer, så innretter de seg etterhvert. Men husk å kjøre på barnets premisser.

Skrevet

OI! Trodde nesten dette innlegget var tull jeg! Det er vel ingen med hodet på rett plass som gir ungen sin beroligende for å kjøre bil????? Er det så ille så må man med all mulig tydelighet ta toget i steden!!!

Skrevet

Har også vært inne på at dette kanskje er tull... eller noen som er veldig uerfaren. Men kjenner til mødre som ofte gir reisesyketabletter til barna sine - fordi de da ofte sovner....... ikke fordi de kaster opp. Så man vet jo aldri.

Skrevet

Hadde aldri gitt en så liten tass noe beroligende.

Hadde heller vurdert tog,fly, båt eller buss om det er noe mulighet for dere.

Eventuelt prøvd et annet bilsete hvor barnet sitter bedre (du kan jo leie ett f.eks)

Yngste min haaaatet sitt bilsete, når vi skiftet til sete nr 2 ble han helt rolig. Derfor har vi kjørt lite med han før vi skiftet og valgte å ikke reise til f.eks svigers i julen pga dette.

Skrevet

Det er vel kanskje en grunn til at babyen din ikke trives i bilsetet? Kanskje han/hun ikke sitter godt, bli for varm som noen sier over her. Kan virkelig den turen du skal på være så viktig at du vil dytte i babyen din beroligende?

Skrevet

Har dere prøvd å ikke ha noen ved siden av ham for å trøste når han skriker, men la ham sitte bak alene?

Min hater også bilstolen men roer seg mye fortere hvis han er overlatt til seg selv. Når vi sitter bak og skal trøste/underholde så blir han bare gira og håper på å bli tatt ut av stolen.

Skrevet

Er det mulig?? Hvis han skriker seg blå når han kjører bil, ville jeg ha prøvd andre reisemetoder. Dette blir for dumt. Ingen gir vell små barn beroligende pga av dette.

Gjest nr1ognr2
Skrevet

Kan jo gjerne skyldes noe annet, som at barnet er overtrøtt eller sultent? Vanskelig å underholde en så liten krabat...

Gjest nr1ognr2
Skrevet

Min baby skriker også om hun kjeder seg, er sulten eller trøtt. Kanskje er det rett og slett ikke så lett for babyen å sovne delvis sittende i et bilsete.

Prøv å sette barnet sovende inn i bilsetet? Og sørg for god frisk luft i bilen?

Gjest nr1ognr2
Skrevet

Beroligende eller bilsyketabletter hadde jeg definitivt IKKE gitt til et lite spedbarn - i grunnen ikke til barn i det hele tatt..

Gjest nr1ognr2
Skrevet

Jeg skjønner liksom ikke helt hva du er ute etter her... babyer gråter jo.... om de er utilpass på et eller annet vis, om så det er i bilen eller annet sted. Det er jo slik babyer er... Tenker du deg å dope ned babyen så den sover 6 timer i strekk? En liten baby skal jo gjerne ha mat 10-12 ganger i døgnet... Kan jo rett og slett være babyen din gråter fordi han/hun er sulten...

Skrevet

Skjønner at mange blir provosert av dette og det er jo absolutt ikke det jeg ønsker. Har en i utganspunktet veldig hissig gutt men skrikingen i bilsete er av en helt esktrem art. Jeg har noen ganger lurt på om det er nåler eller noe i setet.

Problemet mitt er jo at jeg må uansett mye ut å kjøre. Har en gutt (min mans sønn) på 9 som må kjøres til skolen hver dag og hver gang skriker lillemann seg blå i baksetet.

På lengre turer sitter jeg vedsiden av han og stryker og koser, leker og synger. Ingenting virker. Får veldig vondt i mammahjertet mitt og føler meg veldig låst siden hver eneste biltur blir et helvete.

Jeg synes det er synd at dere blir så sint på meg. Jeg spurte et enkelt spørsmål og det er jo en grunn til at jeg spør. Jeg har ingen erfaring selv med dette og ville høre hva andre synes. Dere trenger jo ikke være så slemme for det. Takk til dere som har sagt i fra på en høffelig måte.

Jeg kommer ikke til å gi gutten min noen ting hvis vi drar på denne turen, så vet dere det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...