Erlinda Skrevet 17. februar 2009 #1 Skrevet 17. februar 2009 Hei. Jeg går og har permisjon ennå for lilletuppa blir ikke 1 år før på mai. Ble operert i skuldra mandag 9 feb og fikk sykmelding, men det er noen problemer. Legen hevdet at nav skrev over sykm på mannen min, for jeg skal gå med hånden i fatle i 6 uker. På de 6 ukene får han sykepenger og jeg fødselspenger, men da blir det ingen forandring på permisjonen. Så har vi den andre måten, det er at han tar over permisjonen de 6 ukene (får 80 % lønn for det er den jeg har valgt ) og jeg får sykepenger.Da bli det ikke noe forandring på permisjonen eller. Det er han som har hovedinntekten her så at han skal få bare 80% det går ikke til oss for tiden. På jobben hans har de sånn at de får turpriser på hvisse kjøringer (han har 2 lange turer pr uke) og disse får de bare vanlig lønn for når de er sykmeldt, så vi taper veldig mye på dette. Derfor har vi rett og slett ikke råd til det nå. Det er så mye for tiden:betalte både husleie og lån i 3 mnd + strøm og vann på begge plassene ( dette mens vi pusset opp huset som vi kjøpte og banken ville ikke hjelpe oss) Vi fikk huset for verdivurdering av selgeren for da sparte han kostnader til megler og vi fikk et billigere hus der vi ville bo. Og nå har begge bilene takket for seg :-( Vi har ingen dyre vaner eller biler ( hver bil koster 35000) så nå trenger vi råd :-( Har ikke lyst til at dette skal bli en del av permosjonen min for jeg får jo ikke til noen ting med lilletuppa. Skal permisjonen bli forlenget med den tiden jeg har sykmelding så må han på jobb, men hvem skal hjelpe meg med den lille da? Ingen foreldre og søsken som kan, de er jo på jobb. Dette ble veldig rotete, men håper dere skjønner hva jeg mener.
Reveenka Skrevet 17. februar 2009 #2 Skrevet 17. februar 2009 Jeg plages litt med tastaturet mitt - så helt kort: Tror at dersom ma har variabel lønn, så utbetales fra nav gj.sittlig det ma har tjet de siste tre måeder. Slik var det for meg da jeg hadde jobb med varierede utbetalig, me det er lege side.... Ville hvertfall sjekket med nav.
Reveenka Skrevet 17. februar 2009 #3 Skrevet 17. februar 2009 rart ha ikke får tilleggee forreste, det får jeg som bare er sykepleier hvis jeg blir sm.
Attpåklatten :-)™ Skrevet 17. februar 2009 #4 Skrevet 17. februar 2009 Høres ikke ut som noen grei situasjon for dere nå nei. Må bare si at jeg ikke aner mye om dette, men vil tro som Reven sier at dette bør sjekkes nøye med nav (og nav kan også tolke reglene ulikt). Har også en følelse av at det er de 3 siste årenes inntektsgj.snitt som her kanskje bør vurderes av nav (om de er litt greie) slik at ikke din mann mister sine tillegg helt. Og at han kanskje da velger sykmelding, for da får han full lønn i allefall. Og forhåpentligvis litt mer om de er litt fleksible. Ring og be om et møte. Det er lettes å sitte face to face i en sånn situasjon. Og lykke til!!! Skjønner at du har mye vondt etter operasjonen. Det er kjipt. Forhåpentligvis går det seg til!!
mamma søker barn-har fått 2 Skrevet 18. februar 2009 #5 Skrevet 18. februar 2009 Jeg kan ikke råde om hverken det ene eller det andre. Men jeg vet såpass at da jeg skulle ut i permisjon, så hadde jeg meget variabel inntekt. Og da fikk jeg beskjed om å ta de beste 6 av de siste 12mnd og lage et gjennomsnitt på det. Noe som gjorde at jeg kom godt ut når det gjaldt foreldrepenger. Med førstemann var jeg selvstendig nær.drivende og da tok vi gjennomsnittet av de siste 3 årene. Lønna var ikke så variabel da:-) Hør med nav, for de endrer jo reglene hele tiden og det er slett ikke sikkert at det fuker sånn lenger.
Reveenka Skrevet 18. februar 2009 #6 Skrevet 18. februar 2009 Du, det heter fuNker!!! (Hoho, måtte bare! ;-))
mamma søker barn-har fått 2 Skrevet 18. februar 2009 #7 Skrevet 18. februar 2009 Har`ru skaffa deg N å eller...... Tek om jeg har mistet mi N:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå