Gå til innhold

Gastroskopi! Noen her som har hatt det?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har tatt det...

Hvor ubehagelig det er, er helt avhengig av hvordan du opplever det å brekke deg og kaste opp.

Jeg har vært mye bilsyk hele mitt liv, og har etterhvert utviklet en ganske god kontroll på brekningsrefleksen. Jeg klarte derfor å slappe rimelig godt av mens jeg hadde slangen ned i halsen. Men det krevde konsentrasjon, det skal jeg ikke legge skjul på. I det jeg ikke klarte mer, og begynte å brekke meg. var de heldigvis ferdige.

Samboer har en tante som har så kraftig brekningsrefleks at hun må i narkose for å få tatt gastroskopi... Men hun er ekstrem, da.

Det er nesten litt som fødsel - det er ubehagelig!! Men akkurat HVOR ubehagelig det er, er veldig personlig. Og det nytter heller ikke å grue seg :-) Det går nok fint, skal du se.

Skrevet

Det er når du må svelge slangen sant?

Såfall har jeg gjort det. Jeg gruet meg veldig, og hadde bestemt meg for bedøvelse. Jeg hadde med meg svigerinden min slik at hun kunne kjøre meg hjem etterpå.

Jeg fikk en likegyldighetssprøyte, helt fantastisk, akkurat som jeg var drita full i 5 min. Ikke noe ubehag, men brakk meg litt da de dro slangen opp igjen.

Jeg hadde aldri gjort det uten bedøvelse.

Skrevet

Jeg har en sønn som har tatt det og så har jeg en henvisning for meg selv liggende.

Skrevet

Jasså, kan man få likegyldighetssprøyte?

Det visste ikke jeg.

Når jeg tenker meg om, så sa de kanskje noe om at de skulle prøve uten først, og se hvordan det gikk... Og så gikk det jo, da.

Ja, med bedøvelse er det sikkert lettere :-)

Skrevet

Har faktisk gjort det hele tre ganger.

Hadde hørt mange skremselshistorier så eg var igrunnen vettskremt.

MEN så ille synes eg ikke det var. Det var selvsagt ikke det mest behagelige eg har vært med på, men slett ikke SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ ille som alle ville ha det til. Det er ikke mange minuttene det står på så dette fikser du fint:)

Skrevet

Eg har gjort det og fikk kun lokal bedøvelse i svelget.

Det gjekk heilt greit syns eg, var ikkje noko ille når dei først hadde komme forbi svelget da var det bare ubehagelig å ha slangen der.

Overlegen var overraska over kor lett slangen kom ned hos meg, han sa at det var som regel litt verre hos yngre mennesker fordi brekningsrefleksen var meire intakt da enn hos eldre. Han hadde ikkje hørt nokon ting han der han satt vegg i vegg ;)

Hvis du slappar av og pustar godt så er det lettare ;)

Skrevet

Ok, takk for mange fine svar!

Jeg skal bli henvist nå, men vet ikke hvor lenge det er til da. Men har allerede rukket å starte å grue meg:-p

Skrevet

Jeg har en far som må ta dette årlig pga kreftfare så han hadde instruert meg "spør om likegyldighetssprøyte!", jeg stilte forberedt og ble ikke tilbudt det. Når jeg insisterte ble de litt irriterte men ok jeg fikk. Og hadde ALDRI klart det uten, bare brakk og brakk meg inntil det gikk. Husker ingenting fra undersøkelsen og måtte slappe av en halvtime etterpå.

Skrevet

Gutten min har gjort det i dag, akkurat kommet hjem. Det gikk helt fint, han sa det kilte i halsen, brakk seg ikke i det hele tatt. Han er 12 år. Det så ekkelt ut, men han sa det ikke var noe ekkelt.....ingen bedøvelse eller noenting.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...