Mor Løvehjerte Skrevet 17. februar 2009 #1 Skrevet 17. februar 2009 Jo mer jeg tenker på det, jo mer irritert blir jeg! Sier det med en gang, så det ikke er noe tvil om hva jeg mener: Jeg er FOR amming og all publisitet om og omtale av temaet. Og jeg er FOR at vi skal få all slags hjelp og rådgivning når det gjelder å få i babyene våres morsmelk! Men vet dere hva? Jeg blir kvalm og forbanna når man er nødt til å gjette meg til hvordan man fostrer opp barn på morsmelkerstatning! At det går an, sier jeg! (Knurre, knurre). Nå er vesla 1/2 år, og flaskematinga går som en lek. Men jeg har aldri i hele mitt liv vært så redd som da jeg sto med en fem dager gammel skapning, helt utslitt etter keisersnitt og ingen søvn de siste syv dagene, og skulle lage en flaske på et litt rotete kjøkken. Alt som kunne gå galt, gikk galt! Jeg hadde blitt mer enn takknemlig hvis man kunne gå inn på www.nestle.no eller www.hipp.no og lese NOE annet enn at morsmelk er det beste du kan gi barnet ditt de første seks månedene. Og helsesøster visste svært lite. "Bruker du Nan eller Collet?" Siden vi brukte Hipp, var den samtalen over. Jeg ser faktisk for meg at når mødre kommer på helsestasjon og sier de ikke gir pupp, så går helsesøster gjennom en del punkter muntlig med dem, sånn som man gjør når det gis morsmelk. Forumet her viser jo hva folk lurer på, så det kunne jo vært en måte å angripe det på. Obs hadde 40 % tilbud på Hipp-produkter for noen måneder siden. Lette med lys og lykte etter Hipp mme, og fant det et helt annet sted enn alle tilbudsvarene. Jeg spurte om det var tilbud på mme og ble forklart at det hadde de ikke lov til å ha. Det er ikke lov å reklamere for mme, ha det på tilbud eller plassere det steder i butikken hvor folk kan komme til plutselig (?!) å få lyst å kjøpe det (=produktplassering). Måtte innrømme at jeg skjønte det på en måte, for ja, jo, det beste er så klart å amme. Det er nesten så man skulle ønske at det gikk an å få "sertifikat" på at man MÅ gi mme. Du, skjønner, jeg har masse gode grunner til ikke å amme, jeg ser du. Så kanskje jeg kan få det på blå resept? Vet jeg er dum nå, men må bare... =O ) Har en venninne som ikke kan amme pga. brystreduksjon, og hun forbanner seg veldig over systemet. Hun ville jo ammet hvis hun klarte det! Det er helsesøsters eneansvar å informere om morsmelkerstatning! Siden de aller færreste av dem er så veldig oppdaterte på dette området, er jeg FOR at det i det minste skal finnes et info-sted på produsentenes sider på internett hvor vi kunne logget oss på med brukernavn og passord. Er de ikke redde for alt som kan gå galt, når folk bare prøver og feiler i mangel på skikkelig informasjon?
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2009 #2 Skrevet 17. februar 2009 Kunne ikke vært mer enig... Jeg hadde lest ALT jeg kom over om gravidtitet, fødsel, amming, utstyr, ja ALT, før gutten min ble født. Unntatt flaskemating, for det var kanskje en liten linje i boken til Gro Nylander hvor det sto om dette. Så jeg visste faktisk ikke at ammingen kunne gå rett vest, trodde liksom at selv om man slet i begynnelsen så ville det ordne seg til slutt... Men dengang ei....
Gjest Skrevet 17. februar 2009 #3 Skrevet 17. februar 2009 Bra skrevet! Jeg er så enig, så enig i alt du sier.
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2009 #4 Skrevet 18. februar 2009 Jeg skjønner godt at helsesevesenet er så opptatt av å få folk til å amme, og det er en del som trenger en ekstra dytt i baken for å få det til. Og jeg vil heller ikke at folk skal få opplæring i flaskemating på svangerskapskurs eller helsestasjon på forhånd, for man skal jo ta høyde for at alle skal amme. MEN når man først sitter her og ikke KAN amme da (eller for de som ikke ønsker det, det skal jo helt klart være et valg), så kunne jeg ønske helsepersonellet hadde bedre opplæring på dette. Det var ingen på helsestasjonen som har noe problemer med at jeg gir flaske, det var helt i orden, så det var ikke holdningene det skortet på. Men det var også dårlig med råd de kunne gi, og alt man trenger å vite f.eks om rengjøring og oppbevaring og slikt, det kan ikke de svare på... Har etterhvert samlet meg slik kunnskap rundtom på nettet, men kunne ønske de kunne litt mer om sånt på helsestasjonen, for oss som havner den veien.
Hepa85 Skrevet 12. mars 2009 #5 Skrevet 12. mars 2009 Jeg er faktisk litt uenig. Jeg syns godt de kunne sagt et par setninger på svangerskapskurs (ikke det at jeg deltok på et, men likevel). Man kan kanskje få et lite tips før fødselen om at mange sliter med amminga, og at man bør være forberedt på at man kanskje ikke kan amme, eller få det til. Jeg slet enormt allerede på sykehuset, men ble utksrevet til normal tid, med en baby som ble "ernært" med morsmelk. Allerede etter 17 dager gav jeg meg. Jeg var også livende redd da jeg stod der og skulle gi babyen mme. Jeg ante INGENTING, jeg hadde lest alt Nylander skrev om amming, men kan ikke huske å ha lest noe om at enkelte faktisk ikke får det til.. Derfor var jeg også så ekstremt lei meg fordi det var rett og slett helt forferdelig å amme. All info jeg noensinne har fått om flaskemating er her inne. Men skal sies at jeg ikke akkurat har løpt ned dørene på helsestasjonen heller, men de gangene jeg har vært der har jeg tenkt at jeg ikke gidder å dra tilbake dit med det første. Men det er vel en helt annen tråd
Hepa85 Skrevet 13. mars 2009 #6 Skrevet 13. mars 2009 Var forresten anonym over her jeg siktet til Ikke HI
Frøken Freken Skrevet 14. mars 2009 #7 Skrevet 14. mars 2009 ÅÅååå Anita - jeg er så enig med deg! Kunne de ikke bare sagt "vær klar over at noen kvinner sliter med å få til ammingen - eller ikke kan amme av andre grunner. De fleste kan dra nytte av god hjelp, for eksempel fra ammehjelpen - men skulle det vise seg at du i en kortere eller lenger periode blir nødt til å gi flaske skal du vite at du kan laste ned brosjyren "ALT om flaskemating" som pdf-fil på helsedirektoratet sine hjemmesider." Det ER provoserende å ikke bli tatt på alvor.
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2009 #8 Skrevet 15. mars 2009 så enig, så enig med anita.. får ofte "skuffede" blikk når jeg forteller at jeg bruker mme. akkurat som at jeg gjør noe dårlig for barnet mitt eller er en "useriøs" mor. skulle vært mere info om dette ja.
berthen Skrevet 16. mars 2009 #9 Skrevet 16. mars 2009 Jeg er helt enig! Syns så absolutt at info om flaskemating er lik null. Syns ammehysteriet har "gådd over alle støvelskaft". Jeg er jo enig med det at amming og morsmelk er det aller beste for barnet, men når man ikke får ammingen til, eller har for lite melk, eller har en eller annen grunn til å ikke gi barnet morsmelk, så må man jo gi barnet mat likevel... Og da kan jeg ikke forstå at man skal bli så uglesett av alle ...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå