mayaya Skrevet 17. februar 2009 #1 Skrevet 17. februar 2009 Heisann jenter! Jeg fikk så mye god hjelp her i går, så jeg prøver igjen i dag også :-D Jeg strikker erme på genser, har strikket lengden ferdig nå. Så; "Når ermet måler oppgitt lengde (20 cm) felles midtm+ 5 m på hver side av denne = 11 m felt og 51 m igjen." Og det betyr......??
M@mm@ til mine barn Skrevet 17. februar 2009 #2 Skrevet 17. februar 2009 Hei. Først: Kan du felle masker ?
mayaya Skrevet 17. februar 2009 Forfatter #3 Skrevet 17. februar 2009 Godt spørsmål... Jeg kan å felle slik som man gjør når man er ferdig med et arbeide, men aner ikke om det er likt å gjøre det midt i?
M@mm@ til mine barn Skrevet 17. februar 2009 #4 Skrevet 17. februar 2009 Jo da det er likt. Har du satt i merketråd så teller du hvor mange masker det er mellom disse merketrådene. Del så tallet på to og det er da midten. Så går su da 5 masker tilbake og starter fellingen der. Eks. : det er 60 masker mellom de to merketrådene, 60 minus 5 masker = 55 Masker. Da strikker du 55 masker og så feller du av 11 masker. Skjønte du den ?
M@mm@ til mine barn Skrevet 17. februar 2009 #5 Skrevet 17. februar 2009 Det skal være 62 masker mellom merketrådene på bolen din nå om det skal være rett. Så da blir midterste masken nr 30/31 så da er det vare til å strikke 30 masker fra merketråden og så felle 11 masker fra den. så strikker du videre.
mayaya Skrevet 17. februar 2009 Forfatter #6 Skrevet 17. februar 2009 Teskjemåten; Jeg er nå på midten, hvor jeg startet. Denne kalles midtmasken? Jeg hekter så tilbake 5 masker (som er de siste 5 jeg har strikket). Så felles jeg disse 5 pluss 6 på den neste pinnen (midtmasken + 5 til) ??? Det skal mao. felles 11 masker sammenhengende, og dette skal skje midt under ermet?
Gjest mphs Skrevet 17. februar 2009 #7 Skrevet 17. februar 2009 Det er erme hun strikker ikke bolen. Enten kan du felle de første 6 maskene på omgangen, strikker til det gjennstår 5 mansker og felle disse. ELLER Du strikker til det gjennstår 5 masker før midt under ermet og feller 11 mansker.
mayaya Skrevet 17. februar 2009 Forfatter #8 Skrevet 17. februar 2009 Oi, så det er forskjell på det ja. Hmm.. hva gir best resultat da, blir det forskjell? På økingen har jeg økt først og sist på omgangen, før og etter midtmasken. Gjør det noen forskjell når jeg velger hvor jeg feller?
M@mm@ til mine barn Skrevet 17. februar 2009 #9 Skrevet 17. februar 2009 Jada, gå tilbake 5 m og fell så 11.
M@mm@ til mine barn Skrevet 17. februar 2009 #10 Skrevet 17. februar 2009 Åh, der var du... Ok. Jeg misforsto litt jeg da. Men da blir det jo lettere.
Miss Foster Skrevet 17. februar 2009 #11 Skrevet 17. februar 2009 Jeg har strikket i over 30 år og jeg ville ha gjort følgende (som ei anna her også sier) og som også er logisk, for når du begynte på ermet så var det som nå er din midtmaske den første maska som ble strikket. Med andre ord, du feller midtmaska samt 5 masker til, strikker deg så rundt til det er igjen 5 masker og så feller du disse - da blir ermet mer "jevnt" da du har strikket like mange omganger over det hele.
mayaya Skrevet 17. februar 2009 Forfatter #12 Skrevet 17. februar 2009 Ah, men da er alt mye klarere :-D Tusen takk!
mayaya Skrevet 17. februar 2009 Forfatter #13 Skrevet 17. februar 2009 Forresten, er det forskjell på hvordan man gjør det når man feller først og sist i en omgang?? *nei, har aldri gjort dette før*
Miss Foster Skrevet 17. februar 2009 #14 Skrevet 17. februar 2009 Nei du feller likedan både først som sist og så trekker du tråden helt ut gjennom den siste masken. Rekner med at det var det du mente... Og ikke skjemmes for å spørre, for jeg har inntrykk av at i dag så er det faktisk ikke så mange som kan å strikke.
mayaya Skrevet 17. februar 2009 Forfatter #15 Skrevet 17. februar 2009 Det er bra - herlig at man kan finne noen her som vet hvordan man gjør det! Jeg har strikket mange par tøfler (rettstrikk og felling) og en del babytepper.. Men nå syntes jeg liksom det va på tide med noe nytt. Og det er jo kjempegøy!! Selv om jeg spør om ALT, da... :-p Og da over til neste spm; Om jeg feller 6, strikker 51 og feller 5 - og så trekker tråden gjennom siste masken - hva skjer da med de 51 maskene???
Miss Foster Skrevet 17. februar 2009 #16 Skrevet 17. februar 2009 De andre 59 maskene vil fortsatt være på strikkepinnen. Du drar kun tråden gjennom den siste masken slik at den også blir felt, de 51 andre lar du være i fred på pinnen. Og så går du over til å strikke et nytt erme med nye pinner og rundpinne.
mayaya Skrevet 17. februar 2009 Forfatter #17 Skrevet 17. februar 2009 OK! Men skal jeg da legge disse maskene over på en tråd eller noe? Jeg trenger jo pinnene for å strikke erme 2 ;-p Tusen tusen takk for all hjelp altså!!!!!
Miss Foster Skrevet 17. februar 2009 #18 Skrevet 17. februar 2009 Hvis du trenger pinnen for å strikke så træ/legg de inn på en annen pinne, ikke på en tråd. For når du til slutt har begge ermene og bolen så skal jo alt strikkes sammen, og da må alt være på pinner uansett.
mayaya Skrevet 17. februar 2009 Forfatter #19 Skrevet 17. februar 2009 Det er sant! Men jeg har liksom ikke flust med pinner, da blir det en annen størrelse da.....?
(S)TinkerBelle <3 Skrevet 17. februar 2009 #20 Skrevet 17. februar 2009 en annen størrelse går bra! eller en gigasvær sikkerhetsnål. du får kjøpt de i strikkebutikker.
Miss Foster Skrevet 17. februar 2009 #21 Skrevet 17. februar 2009 Ja en slik gigasvær sikkerhetsnål som TinkerBelle snakker om er et must for oss som strikker - den er veldig god å ha når man skal f.eks. ta av masker (som du sikkert skal gjøre på halsen). Men en annen størrelse går bra ja - så lenge den ikke er større enn den pinnen du bruker - for da presser du maskene ut og det kan vises. Ta en mindre en.
mayaya Skrevet 17. februar 2009 Forfatter #22 Skrevet 17. februar 2009 Jeg skal prøve å finne en pinne med noenlunde lik str jeg da :-) Skal på jobb senere, så gidder ikke kjøre inn til byen på shopping først.. Da blir det ikke mye tid å gjøre på
Gjest mphs Skrevet 17. februar 2009 #23 Skrevet 17. februar 2009 Om du allerede har strikker bolen og skal strikke raglanfelling kan du bare sette maskene inn på den pinnen over de felte maskene som du felte til ermehull der.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå