råååsa-med gutt og jente:) Skrevet 17. februar 2009 #1 Skrevet 17. februar 2009 Han handla inn kålrot, gulrot, purre, poteter, kjøttpølser og en frossen lapskausblanding. Hvordan lager jeg dette?? tenkte på en mellomting mellom lapskaus og suppe. Vil ikke at det skal bli en stor "mørje". Bruker jeg bare buljong? Hvor mye? skal lage til 10 personer......
M@mm@ til mine barn Skrevet 17. februar 2009 #2 Skrevet 17. februar 2009 Hei. Største gryten du har... Min er på 13 L. Gryten halvfull med vann, Kok opp, og hiv oppi 4 stk buljong terninger, eller 4 ss. Rør så det buljongen oppløses i vannet. Skrell og kutt i terninger og hiv oppi vannet. Begynn med : Kålrot, gulrot og potetene, de trenger lengst tid. Så resten av grønnsakene, men ikke pølsene. Hiv oppi blandingen. La koke ca 10 min. Så tar du oppi pølsene helt til slutt. De skal bare varnes opp. Og smak til med salt og pepper, eller bare salt.
råååsa-med gutt og jente:) Skrevet 17. februar 2009 Forfatter #3 Skrevet 17. februar 2009 oj....min største er på 5 liter.....hehehe....da får jeg lage i flere gryter:) tusen takk for oppskrift!! jeg forklarte meg nok litt dårlig når jeg sa 10 personer. det er 5 voksne og 5 små barn. Så trenger nok ikke lage såååå mye:)
HTC Skrevet 17. februar 2009 #4 Skrevet 17. februar 2009 Kan man lage lapskaus uten pølse? Er ikke så glad i pølse. Hva slags kjøtt er best da? Karbonadedeig? Hvis man ønsker fyldig og smaksrik, men tett lapskaus, kan jeg da bruke litt mindre buljongvann og jevne med maisena? Tenkte å prøve en dag med frossen lapskausblanding.
M@mm@ til mine barn Skrevet 17. februar 2009 #5 Skrevet 17. februar 2009 Det går nok helt sikker bra. Jeg pleier å ha til flere dager, eller til masse i frysen. Problemet er jo bare det at den er så god at den ser sjelden fryseboksens inside. Jeg spiser da til frokost, lunch, middag og kvelds, og da to takkerker pr måltid. Skikkelig matkick.
M@mm@ til mine barn Skrevet 17. februar 2009 #6 Skrevet 17. februar 2009 Jo mindre vann jo tykkere suppe og tilslutt lapakaus. Mande tilsetter bare 1 pose med potetmos
M@mm@ til mine barn Skrevet 17. februar 2009 #7 Skrevet 17. februar 2009 Mange skulle det være, ikke mande.. Uten pølser blir det grønsakssuppe. Jeg ville ikke brukt kjøttdeig. Men oksekjøtt. Men det koster jo mer enn pølse da. Spør etter suppekjøtt i ferskvaredisken. Noen har og frosset suppekjøtt.
Gjest Skrevet 17. februar 2009 #8 Skrevet 17. februar 2009 Ikke farse, nei! Uh! Ser det for meg. Jeg er vant til salt lammekjøtt, feks kjøtt til komle. Eller pinnekjøttrester. Nam. Nam. Nam.
HTC Skrevet 17. februar 2009 #9 Skrevet 17. februar 2009 Dere som bruker pølser, hva slags pølse bruker dere da? Røkte kjøttpølser? Blir det god lapskaus hvis jeg feks kun bruker den frosne lapskausblandingen, dekker opp med buljongvann og tilsetter pølser eller kjøtt + pepper evt salt..... Bør man ha i mer for at det skal bli godt?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå