Gå til innhold

Biomor "ruinerer" oss...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen min har fått beskjed om at det er er hans tur å betale årsavgift til idrettslaget hvor datteren hans er med. Denne er på 2000 kr, og dette er penger vi ikke har, da det meste vi får inn i lønn går til betaling av lån. Vi ønsker selvfølgelig at datteren hans skal få delta i idrett, men skjønner ikke hvordan vi skal få ting til å gå rundt om vi må bruke 2000 av matbudsjettet for å betale denne regninga. Til våre felles barn bruker sparer vi barnetryden og bruker av den til slike ting, og mener derfor at det kunne være en løsning også for hans datter. Men, barnetrygda til henne er det moren som får. Hva hun bruker disse pengene på vet vi ikke. Hans datter er hos oss annenhver uke, så hun er like mye her som hos moren.

Det virker ikke som moren har noen forståelse for at vi ikke har så god råd. I fjor fikk mannen min beskjed om at han måtte betale halvparten av bunaden til nesten 2000,- som hun hadde kjøpt til datteren på 8 år, og det samme kravet får vi når de har vært ute å kjøpt feks nytt skiutstyr eller nye vinterklær (og da er det gjerne klær av dyrt merke som blir kjøpt inn). Kan biomor holde på slik?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, hun kan ikke kreve at dere skal være med å betale dette. Slike ting skal dekkes av barnebidraget, sammen med klær, utstyr ,aktiviteter, mat, bolig mm. for den som mottar bidrag. Det kan synes urettferdig for mottakeren, men ofte får denne personen både dobbel barnetrygd, bidrag til barnepass og skatteklasse 2, noe som utgjør en pen sum i mnd. Du kan lese mer om dette under NAV sisne sider.

Det barnebidrag ikke dekker er store utgifter som tannregulering, konfirmasjon mm., men dette er jo en avatle som skal gjøres mellom foreldre, ikke av en part.

Tilby dere å betale feks. 500 .-?

Hilsen en som både er bio-og bonusmor.

Skrevet

Nå er det sånn at ikke alt er helt svart-hvitt heller da.. Denne moren får sannsynligvis kke noe støtte til brnepass, siden det gjelder et idrettslag. dermed er barnet sikkert over den alderen hvor hun trenger pass..

Jeg har vært alenemor, med dobbel barnetrygd og barnebidrag, men jammen koster det å ha barn. "Takstene" på bidrag er regnet ut fra hva det koster å ha et barn, og ut fra hva foreldrene tjener. Vet det tas litt hensyn til om far har egen familie å forsørge i disse utregningene, men da er de iallfall to voksne om alle de utgiftene en alenemor sitter alene med. Husleie, bil, strøm, telefon, mat, ekstra utgifter til feks skoleturer, fritidsaktiviteter osv osv.. De som sier at alenemødre har det fett tar feil..

Selv med skatteklasse 2, dobbel barnetrygd og bidrag hadde jeg aldri råd til å kjøpe noe ekstra til min sønn.. Ikke sykkel eller ski eller andre "unødvendigheter"... Heldig for meg var at mine foreldre hjalp meg slik at sønnen min ikke led noen nød i forhold til andre barn..

Synes ikke det er urimelig å dele litt på andre utgifter, men ville aldri krevd at far skulle betale hele kontigenten..om det da ikke er slik at han aldri før har bidratt til noe ekstra..

Du kan tro jeg merker stor forskjell på å være alene og det å ha noen å dele utgifter med.. slev uten dobbel bt og skatteklasse 2..;)

Skrevet

Biomor er ikke alenemor, hun har mann og barn med sin nye familie også, og de har ikke dårlig råd. Jeg er enig i at utgifter skal deles, men synes måten det gjøres på i dette tilfellet er helt feil. Årsavgiften mener jeg kan betales av barnebidraget, og det er ikke nødvendig å alltid velge de dyreste merkene i klær og utstyr og så kreve at utgiftene til dette skal deles..

Vi kjøper klær og ting til min manns datter på lik linje som til våre barn, men er samtidig flink til å si fra til familie før jul og bursdager dersom det er noe de trenger for å begrense utgiftene litt..

Skrevet

Dette er vel egentlig ikke så vanskelig som det høres ut som... Dersom det er slik at de har barnet annenhver uke skal det allikevel regnes på om noen skal betale bidrag. Tjener mor og far nogenlunde likt skal de dekke 3/6 (dvs halparten) hver av den økonomiske byrden. Enkleste måten å gjøre det på er å sette seg ned og snakke sammen om alle utgiftene som oppstår i løpet av et år (utgifter som er faste el som man regner med kommer) for så og dele disse mellom seg.

Kjøper noen av dem utstyr til barna som de forventer den andre er med å dekke må det også her være kommunikasjon - hva slags utstyr er nødvendig, hva slags kvalitet, og dermed hvilken pris. Ingen av dem kan gå ut å handle noe etter eget forgodtbefinnende for så å forvente at den andre skal dekke halvparten. Det er stor forskjell på "barnet trenger en sykkel" og "barnet trenger en sykkel til 5 000kr", det skjønner sikkert moren til barnet også om mannen din snakker med henne. Er dette helt umulig å få til - innkall til mekling. Dette bør være overkommelig.

(Dersom dere har 50/50-ordning skal barnetrygden deles, det bør inn i den skriftlige samværsavtalen jeg regner med dere har.)

Skrevet

Kan ikke tenke meg at det er noen skriftlig samværsavtale. Det har aldri blitt betalt noe bidrag, men vært en privat avtale om å dele på utgiftene. Noe som stort sett har fungert greit fram til den siste tida. Mannen min snakket litt med biomor om det ikke kunne være mulig å bruke barnetrygda til å betale årsavgifta, men fikk da til svar at hvis det var slik vi ville ha det så kom vi til å tape masse penger på det. Blant annet så måtte vi da være med på å dekke mobilregningene til datteren som visstnok er på flere hundre i mnd og andre kjøp av klær som hun stod for i dag etc etc etc. Klær som biomor kjøper ser vi aldri noe til, og skulle de "forvillet" seg hit er det kjapt beskjed på plass om at de må tilbake snarest!!

Så nå har jeg tatt penger fra sparekontoen MIN og betalt årsavgifta..

Skrevet

Jeg sier bare en ting: Familievernkontoret!!

(Ok... et par ting til da.. :P Mobiltelefonregning er også en ting man må bli enige om. Det finnes abonnement som gjør at man kan ha kontroll på forbruket. Våre barn som har mobil får 200kr/mnd som de har å ringe for - da vet man jo akkurat hvor mye det blir hver mnd. Og en annen ting; det er da ikke mor som bestemmer dette??? De er to foreldre med delt foreldrerett, hvis jeg forstår deg riktig, og delt omsorg - ergo har de like mye de skulle sagt. Mannen din må finne igjen nesebeinet sitt... ;)

Skrevet

Jeg har faktisk dårligere råd nå som gift enn jeg hadde som alenemor... "Taper" 4500.- i mnd uten skatteklasse 2 , dobbel trygd og bidrag til barnetilsyn. Selv om vi er to til å dele utgifter, blir utgiftene på mange poster doblet når man bor sammen, bruker mer strøm, kjøper mer mat, har flere "goder" som internett, avis mm. For ikke å snakke om at mannen får et solig innhugg i sine månedlige inntakter pga. barnebidrag til hans barns mor:-/

Skrevet

Enig med sistemann79:)

Fvk er stedet dere kan få hjelp til å bli enige! Man skal ikke bare finne seg i riktig alt, og dersom noe skal spleises på, så skal man vel være enige om det på forhånd.

Skrevet

Betalinger utenom bidrag er en uting. Vi trenger forutsigbarhet i økonomien. Nå betaler ikke dere bidrag, men dere mangler forutsigbarhet i økonomien. Det gjør ting svært vanskelig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...