Athene75 Skrevet 16. februar 2009 #1 Skrevet 16. februar 2009 Har trappet ned på ammingen over en periode, og gutten (snart ett år) får kun morsmelk x 1 pr dag (snart slutt på det også). Sliter slik i å få i han drikke. Han vil ikke drikke av flaske og tar noen super av tutekopp, men mesteparten bare spytter han ut igjen. Så han klarer å drikke av tutekopp hvis han vil, men han vil tydeligvis ikke. Prøver også med vanlig glass,men da bare tar han tak i hele glasset og velter det utover både meg, han og møblene. Har prøvd med forskjellig drikke som mme, vann, eplejuice, smoothie og slikt, men han skal ikke ha det samme hva det er. Noen som har noen råd hva jeg skal gjøre for å få i han nok drikke? Han får vel i seg litt, men det er nok sikkert ikke nok desverre. Trenger så sårt noen råd!!!
gerd Skrevet 16. februar 2009 #2 Skrevet 16. februar 2009 Se på bleiene - om de er våte. Det er mye vann i maten også så om han klarer å drikke, men ikke svelger får han sikkert nok. Gi han vann til vhert måltid - han drikker tilslutt - ikke stress med det.
Athene75 Skrevet 16. februar 2009 Forfatter #3 Skrevet 16. februar 2009 Ja bleiene er jo litt våte, men ikke så mye alltid. På morgenene er han ofte nesten tørr i bleiene
gerd Skrevet 16. februar 2009 #4 Skrevet 16. februar 2009 Han drikker jo gjerne ikke om natta så at morgenbleiene er tørre er ikke så viktig så lenge han tisser greit om dagen. Jeg ville ikke lært han til å drikke juice og den slags. Er han tørst drikker han vann til slutt om det er en normal gutt du har. Det er jeg sikker på.
Athene75 Skrevet 16. februar 2009 Forfatter #5 Skrevet 16. februar 2009 Ja, vann har jeg prøvd han med siden han var 6 mnd, og jeg tror han liker det, for han tar jo kanskje ett par slurker av det. Men mesteparten renner ut igjen, da han spytter det ut eller ikke lukker munnen etter at han har tatt en slurk. Og ofte bare skubber han koppen langt vekk hvis vi prøver å gi han den. Eplejuice og smoothie har han bare fått ett par ganger, og den koppen kaster han fort på gulvet etter at han har smakt på det...og det samme gjør han med mme, og også lettmelk som jeg har prøvd ett par ganger. Man blir jo litt desperat når en tror at de drikker for lite, og prøver å lokke og lure med det meste av drikke:-) Men jeg har også trodd at de drikker bare de blir tørste, men nå vet jeg sannelig ikke
Nattinatta Skrevet 17. februar 2009 #6 Skrevet 17. februar 2009 jeg har samme problemet, 6 mnd her da... helsesøster sa at det er væske i alt han får i seg, men en kunne se om han ble tørr i huden og på leppene.. da fikk han litt lite væske. her er han blitt tørrere i huden, og drikker veeeldig lite vann... juice er greit til nøds, men er redd for å venne han til det isteden for vann... vanskelig vanskelig..
Idun Skrevet 17. februar 2009 #7 Skrevet 17. februar 2009 Kom bare på et tv-program jeg så på Discoverychannel en gang - skikkelig populærvitenskap og sikkert ikke hold i det, men likevel: To personer fikk spise det samme over en periode, men den ene fikk ikke lov å drikke noe utenom. Hun ble jo tørst, men det viste ingen forskjell på fysiologiske målinger i avføring, hud, slimhinner osv. Hun som fikk drikke tisset bare mer. Som sagt - det er sikkert ikke hold i det, men det kan vel gi en pekepinn om at kroppen tar opp det den har behov for gjennom mat. Men for all del, det er viktig å drikke!!!
gerd Skrevet 17. februar 2009 #8 Skrevet 17. februar 2009 Har du forresten tenkt på at drikken er bedre romtemperert?
@ni Skrevet 17. februar 2009 #10 Skrevet 17. februar 2009 Jeg har ikke svar på det du spør om. Men jeg har en gutt som er akkurat lik... han er også nesten 1 år og blir ammet 1x til dagen. tenkte det kanskje kunne være greit å vite at du ikke er den eneste som har det slik Kanskje det bare er noe de må gjennom, som blir bedre etterhvert. Snakket med helsestasjonen i dag å der fikk jeg vite at de skal ha ca 1l væske i døgnet gjennom mat og drikke. Sa også at ble han tørst nok ville han drikke - de hadde aldri hørt om noen som ble uttørret uten å ha diare el oppkast. Måtte bare følge med på han... Håper iallefall han snart vil begynne å drikke igjen for det er ikke noe kjekt når en tror de får for lite...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå