Gå til innhold

Hvor lenge må man holde premature barn unna andre barn osv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

en i barnehagen til datteren min fikk en liten bror for snart ett år siden. han ble født i uke 25. det går veldig bra med han....men dem sier han kan ikke være med å levere eller hente søsteren i barnehagen. ikke tar dem han med på butikken eller noe.

lurer på hvor lenge man må holde dem unna bakteriekilder? han ble jo født veldig for tidlig. og skjønner jo at han må holdes unna så mye som mulig. men syns det er rart at han ikke nå som over 10 mnd ikke kan sitte i vognen utenfor barnehagen engang....

er ikke noe kritikk til disse foreldrene. for jeg vet jo at de gjør sitt aller beste for den lile gutten sin. bare lurer på hvor lenge det er vanlig å holde dem hjemme..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er nok et område som det er vaskelig for utenforstående å forstå (uten å ha blitt fortalt om det).

Så små premature har hatt en tøff start og de aller fleste (alle?) vil på et eller annet vis bære preg av dette. De som er ekstremt prematur løper en stor risiko for komplikasjoner så når foreldre sier at det har gått veldig bra så betyr det i de aller fleste tilfeller at det etter forholdene har gått bra. Barnet er likevel ikke like frisk som en fullbåren, og vil kanskje aldri bli det.

De aller fleste ekstremt premature har lungeproblemer. Lungene til en ekstrem prematur er små og de fungerer ikke optimalt pga komplikasjoner og skader fra behandlingen (f. eks noe som kalles BPD). Dette fører til at disse barna har mye lettere for å få pusteproblemer og mer alvorlige infeksjoner av en enkel forkjølelse.

Fra ca oktober til og med mai er det sesong for forkjølelseviruset RS. Dette viruset er livstruende for disse barna deres første vinter og blir de smittet må de mest sannsynlig ha pustehjelp fra respirator (noe som kan forverre lungene ytterligere). Neste RS-sesong er ikke dette viruset lenger livstruende, men kan likevel gi slike barn store pusteproblemer. Vanlig forkjølelse vil ofte også føre til sykehusinneleggelse f.eks ved lungebetennelse.

Pga lungeproblemer har disse barna ingen pustereserver. Når de får redusert effektiviteten av pustingen vil oksygenmengden i blodet synke relativt tidlig og barnet vil trenge pustehjelp. Infeksjoner barnet får vil ofte føre til astma senere – og disse barna vil ikke vokse denne astmaen av seg.

Små barn, spesielt barn under skolealder, bærer mye smitte med seg; når de selv er syke, når de brygger på noe og også når de selv ikke blir syke, men har vært i kontakt med syke barn. Premature skal derfor ikke ha kontakt med disse barna i (minimum) den første RS-sesongen. Der barnet har eldre søsken må man prøve å unngå smitte ved å være ekstra nøye med hygienen.

Kjøpesentre og barnehagen er arnested for virus og bakterier. Har man mulighet for det er det viktig å unngå slike steder i RS-sesongen.

Skrevet

moren har sagt at han har et syndrom på lungene. noe som enten kunne gjøre han veldig syk eller som han ble helt frisk på. fikk høre at han heldigvis ikke hadde blitt alvorlig syk. som faren sa, han kan ikke løpe maraton, men han blir fin.....

ja er veldig vanskelig å forstå. må være utrolig fortvilende... vet dem holder datteren hjemme mye når det er mange forskjølte barn osv i barnehagen. noe det er heletiden nå....

det jeg tenker på er jo at hun skal jo på jobb igjen til høsten...eller får man ekstra permisjon når man har så fortidlig fødte? hun sa hun fikk permisjon frem til høsten. dem lå på sykehuset i 4 mnd etter fødselen.....

tenker kan barnet begynne i barnehage fra høsten?

må si jeg er veldig glad det ikke er meg som har født så for tidlig. kan kanskje virke som jeg er litt for opptatt av dem. hehe.. men jeg lurer bare på hvordan det er med små barn. moren pleier alltid stoppe meg om jeg treffer henne. så tror ikke hun opplever meg som masete altså. hehe.. hun forteller alltid hvordan det går. men nå har jeg ikke pratet med henne på leeeenge...

Skrevet

Vi har akkurat fått babyen vår hjem fra sykehuset. Han ble født i uke 29. Han lå i 3 døgn i respirator og mange uker med cpap.

Det vi har fått beskjed om:

*å holde oss vekk fra alle som er syke, både voksne og barn.

* at alle vasker hendene første mnd før de er borte å tar på han

*helst ikke kjøpesenter første tida, både i forhold til støy og smitte. Måtte man på butikk eller kjøpesenter var det beste å reise en dag eller tid på dagen med minst mulig folk. Men de mente at ingen nyfødte burde være på et kjøpesenter føste mnd.

*Ikke gå tur før babyen er rundt termin og må da ikke vært mindre enn -5 grader, ikke blåse etter regne.

*RS viruset måtte vi være forsiktig med, men han her fått en sprøyte som skal beskytte han mot den smitten.

Vi har vært foriktig,men ikke hysteriske. Har enda ikke vært ute å gått tur siden det er 8 dager igjen til termin og fordi det har vært veldig kaldt. Har vært på kjøpesenter, men da har jeg gjort det jeg skulle og det har vært det. Ikke tatt han opp av vogna. Vi har vært sammen med andre barn, men passet på at de ikke har vært syke.

Men hver enkelt må gjøre som de selv vil. Jeg personlig syntes jo at den personen du beskriver kanskje overdriver litt, men det er meg.

Skrevet

Det er en enorm forskjell på barn født i uke 25 og barn født i uke 29 (med individuelle forskjeller selvsagt). Dette gjelder spesielt lungemodning og fare for alvorlige komplikasjoner av forkjølelse. Den måneden ekstra i magen utgjør en veldig stor forskjell - barn født i uke 29 spiller i en helt annen divisjon enn barn født i uke 25. Det er dermed helt naturlig at man har strengere tiltak på et barn som er født i uke 25 og som er ekstremt prematur i forhold til et barn født i uke 29 som 'bare' er meget prematur.

Skrevet

Permisjonen starter dagen etter barnet er skrevet ut fra sykehuset. Mor og far har da tilsammen 51 uker (54 uker - de tre ukene som skulle vært før fødsel) om de har valgt 80 prosent av full stønad.

Skrevet

Glemte å si at rådene om å holde seg helt unna kjøpesentre og barn under skolealder er råd man får opp sykehuset når man har født så prematurt. Det er ikke noe den familie du snakker om har funnet på selv.

Skrevet

Må bare si at det er noen kjempefine og informative svar du har gitt her, Anonym! :)

Har selv premturjente født i uke 27, som alt etter forholdene har gått bra med. Er nå litt over 3 måneder gammel.

Dette temaet er kjempevanskelig, mest fordi det er så vanskelig å forklare utenforstående hvorfor man må være forsiktig - ikke alltid lett å få forståelse... Jeg er nødt til å ta med jenta til barnehagen for å hente storesøsteren, men liker det absolutt ikke! Ikke så moro når folk skal oppi og titte der heller, men jammen er det ikke lett å si nei. Har også vært veldig vanskelig å si nei til folk som ønsket å komme på besøk med en gang vi kom hjem...

Og det med at "alt har gått bra", mens det riktige er "etter forholdene bra" er også et viktig poeng. Fordi alt har gått bra kan man ikke likestille en ekstremprematur med vanlig nyfødte når barnet har kommet til terminalder.

Skrevet

Det er veldig fine forklaringer som blir gitt her rundt hvorfor man er forsiktig med de små. Jeg sleit veldig med å forklare folk rundt oss hvorfor vi var veldig forsiktige med masse ungebesøk, kjøpesenterbesøk, spriting av hender osv. For jenta her kom i uke 32+0, og når vi sa det så sa mange at det er jo ikke så ille! (De hadde jo alle hørt om barn født før den tid!) Det var en fryktelig tung tid synes jeg. Det var nesten tyngre å forklare folk, forsvare sine handlinger, møte blikkene og kommentarene om at man ikke trenger å være SÅ forsiktig. Av en eller annen grunn tok jeg det tungt.

Men jeg trøstet meg med at det betydde mer for meg at jeg gjorde det som var best for tulla - foran at folk ikke skulle synes jeg var hysterisk.

Saken er den at det spiller ingen rolle når barnet er født eller hvor mye det veide da det kom. Jenta vår ikke veldig prematur, men var veldig dysmatur (liten for alderen/mager) og vi var 6 uker på sykehus. 1350 gram. Det var traumatisk. Selv om det gikk bra. Men det hadde absolutt ikke trengt å gå så bra! Hun ble født mens det gikk masse influensa. Nesten alle våre venner hadde vært eller var syke, og barneavd på sykehuset flommet over av rs-barn. Da blir man svært bevisst på det!

Jeg tror våre hensyn for henne, spesiellt det første halve året har vært med på å få vekta opp, sykdom borte, og i tillegg gjort oss godt fordi vi har gjordt det vi kan for å "bøte" på den ekstra harde starten hun fikk. Det har fått meg til å føle meg som en god mamma.

Man opplever noe som prematurforeldre som gjør at man får et helt annet syn på smittevern/hygiene. Og ingen andre enn en selv vet hva man har gått gjennom. Så egentlig synes jeg det er litt dumt når andre skal synse så mye om hva som er hysterisk og hva som ikke er det.

Jeg vet om folk som er enda mer forsiktige enn oss, og det er lett å tenke at de er overforsiktige. Men vi vet ikke hvordan de har hatt det gjennom alt. De kjenner barnet og sykehistorien og sin egen psyke best og handler deretter.

Synes det er bra at du (Hovedinnlegger) spør! Jeg synes det var mye mye bedre når folk ærlig spurte enn at de bare tenkte sitt.

Tilslutt et lite tips når det gjelder å få folk du vet har skitne hender til å droppe å ta på babyen:

Stopp dem, og si at de bør holde avstand fordi babyen nettopp har hatt omgangssyken! :-D Omvendt psykologi!

Skulle ønske jeg tenkte på det da hun var liten. Det var skikkelig ekkelt å skulle si: "vær så snill å ikke ta på babyen..for vi er redd for virus og bakterier". Jeg syntes det var utrivelig. Følte meg som....ja hysterisk!

Skrevet

Personlig så synes jeg mange prematurforeldre er litt for hysterisk når det gjelder hygiene og det å holde de unna butikker ect.

Min sønn ble født i uke 26, uten lunge modningsprøyte. Han er kronisklunge syk pga høy grad av BPD. Lå 3mnd på resp, 9 mnd på CPAP (11mnd på sykehuset) og har nå gått 18 mnd med oksygene. Så er det noen som skulle være redd for smitte så burde det være meg.

Men! Vi fikk også beskjed fra sykehuset om det vanlige, hold unna kjøpesenter, og bort fra barn ect.

Vi har sluntra godt unna det med spriting av hendene og ikke vært noe nøye med å holde han unna barn. Og ikke om noen hoster litt i det samme rom. Og han er blitt kjent med litt bakterier og det tror jeg er veldig sunt. Og bank i bordet!! #bank bank# Han har ikke vært innlagt en gang på sykehuset etter utskrivelse og nå er han over 2 år og går i barnehage!

Så vær hysterisk med måte!! he he....

Skrevet

På den annen side er det kanskje flere som mener at du var uforsiktig med ditt barn. Men det var ditt valg. Og andre velger å skjerme lenger (eller gjøre som de blir rådet til)

Jeg syns det er fryktelig usympatisk av deg å kalle andre mødre hysteriske. Da er det din mening, men det er vel ikke så vanskelig å holde den for deg selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...