Anonym bruker Skrevet 16. februar 2009 #1 Skrevet 16. februar 2009 Kjæresten min har en 500 000 i året og jeg har 300 000. Vi skal kjøpe hus sammen og ha felles økonomi hvor vi eier alt sammen. Jeg har 500 000 på bok som han ikke vet om, som jeg har spart opp igjennom mange år. Føler at jeg ikke kan ha de som særeie når han tross alt tjener mer en meg, men vil jo ikke bare gi han de heller. Kanskje jeg skal sette de på en konto i datteren min sitt navn?
Sannali Skrevet 16. februar 2009 #2 Skrevet 16. februar 2009 Jeg har ingen formening om hva du bør og ikke bør gjøre med dine oppsparte penger, men jeg går jo ut fra at du kan bruke dem som egenkapital når dere skal ta lån og dermed redusere lånet endel. Du bør uansett undersøke regelene i lånekassen og hos overformynderiet samt arveregler før du fører noe over til datteren din da det kan bli mye styr med såpass mye penger.
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2009 #3 Skrevet 16. februar 2009 Ja, kan jo sette dem inn som egenkapital, men da vil det jo være litt rart og si at de er mine. når han som tjener mer ikke sier at han skal eie mer en meg...
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2009 #4 Skrevet 16. februar 2009 synes du skal dele de med mannen din. han tjener 200000 mer enn deg i året, og ettersom dere ar felles økonomi sunes jeg disse pengene er like mye hannes. hva hadde du sagt hvis han hadde satt til side 200000 kr i året og sagt: "dette er mine!". men du kan jo spare noe til dattera di da.
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2009 #5 Skrevet 16. februar 2009 Har han noe egenkapital? Det dere MÅ gjøre er å sette opp en samboeravtale. Der må dere spesifisere: 1)Hva hver av dere går inn med i egenkapital 2) Hvor mye hver av dere skal betale i måneden. 3) Hvordan dere skal fordele verdiøkning 4) Hvordan dere skal fordele kostnader til vedlikehold, opppussing osv. Regn ut hva som blir eierandel for hver av dere i utgangspunktet. Så må dere bli enige om en rettferdig måte å regne ut hvordan eierandelen til den som betaler mest på lånet forandrer seg. Det anbefales på det sterkeste å ha en ekstern rådgiver til å fastsette slike ting. Det er veldig mange faktorer som spiller inn; verdistigning, faste årlige utgifter, utgifter til vedlikehold og oppussing, lånetype osv. Det viktigste er at dere er enige om en rettferdig måte å regne det ut FØR et evt samlivsbrudd.
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2009 #6 Skrevet 16. februar 2009 Jeg skjulte 200 000 kroner engang. Men det var fordi han hadde null forståelse av penger, og fordi jeg ble kraftig lurt økonomisk. Det var virkelig ikke meningen å skjule det, men vi begge to nyter godt av det likevel, siden jeg hele tiden har betalt regninger og ferier med pengene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå