Gå til innhold

dere flaskemammaer, jeg trenger hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

holder på å bli flaskemamma selv, så det er en del ting jeg lurer på. hvordan gjør dere det på natta? og kan jeg koke opp vann og ha det klart for resten av dagen? dvs kan jeg koke vann på mårran og ha det på f.eks 6 flasker og bare ha i mme-pulver når jeg skal bruke det. for så å ha det i vannbad?

taker for alle svar! :):):)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

velkommen i gjengen.. ja, du kan gjøre det sånn:) gjorde også det, kjøpte avent sine melkepulverdispensere, så man har pulver til 3 flasker i en beholder. varmer i mikro her forresten:)

Skrevet

Har vært flaskemammaer til to stk., her er min "oppskrift" på en mest mulig enkel hverdag :o)

Hver kveld:

-Vask og kok flasker. (da slipper du å vaske/koke flasker hele dagen, skyll hver flaske etter bruk og sett i oppvaskkummen, og ta vasking/koking en gang i døgnet).

-Kok opp vann (1 l) avkjøl til ca 50 grader, og hell på termos. Da har du riktig temperert (sånn ca) vann klart hele døgnet, også om natten, når du skal ut på tur...eller bare er hjemme. (Eks: Barnet er sultent; vann fra termosen måles opp på flasken, tilsett riktig mengde pulver, shake-shake og ferdig! På tur: Ha oppmålt mengde pulver på flasken, ta med termos. Når barnet er sultent, tilsett vann, omtrent opp til "ferdigmengde" mme, shake-shake og ferdig :o)

Alt annet med vannbad, kaldt og varmt vann, osv osv ble for meg enten veldig tungvint eller tok altfor lang tid når barnet ble sultent! Derfor anbefaler jeg denne metoden til alle flaskemammaer.

Skrevet

ammer dere overhodet ikke? jeg har bittelitt, men lurer på å slutte fordi det er så lite at det bare blir merarbeid både for gutten og meg. blir så mye opphold og venting i måltidet, når jeg ikke har flaske klar rett etter pupp osv... åh! kaos! hehe... men så kjenner jeg den dårlige samvittigheten da når jeg tar "valget" og slutter helt...

Skrevet

Eldstesnupp ammet jeg i 6 uker. Minsten i 2.. Jeg overproduserer melk til de grader, og før jeg får snudd meg har jeg tette melkeganger som igjen blir til brytbetennelse på brystbetennelse... Så her ble det flasker.

Skrevet

Jeg delammet/ delpumpet i 8 uker. Syntes det var fryktelig slitsomt, og forbandt det med nederlag og vonde ting. Fikk det veldig mye bedre da jeg sluttet, og angrer ikke på det. Vet det er politisk ukorrekt å si det - men jeg burde gitt opp før. Nå er hun 5 måneder og jeg har ingen vonde følelser ift det å ikke amme lenger. Hun spiser fire flaskemåltider i døgnet plutt et grøtmåltid, har sovet hele natta uten mat i flere måneder, jeg trenger ikke koke flaskene lenger og mange andre har også avsluttet amminga nå. Føler meg ikke beglodd når jeg gir henne flaske lenger, det gjorde jeg da hun var helt fersk.

Alle som kan amme bør gjøre det, men når det er problematisk er det godt å vite at mme er et fullgodt alternativ. Lykke til!

Skrevet

Og her kommer jeg og, fordi jeg klarer ikke å la være å synse når det er snakk om flaske.

Jeg delammet i 8 uker og måtte bli holdt i hånden i ytterligere 2 uker før jeg ga opp alle tanker om amming.

Jeg gjør nattarbeidet enda litt mer komplisert(for meg er det lettvint) fordi etter å ha kjøpt verdens dyreste termoser så er min erfaring at temperaturen går ned ettersom klokka går. Derfor har jeg to termoser. En med kaldt og en med varmt og jeg vet nøyaktig hvor mye varmt vann jeg trenger til hvilken mengde pulver og ettersom det varme vannet går ned i temperatur justerer jeg bare deretter.

Jeg misliker pulverdispenserne fordi midt på natten er jeg for trøtt til å få med meg at det sitter igjen pulvet i kammeret så jeg bruker urinprøveglass og for oss fungerer det fantastisk.

Jeg har også konvertert og kjøpt flaskesterilisator og livet ble meget bedre etter det.

Ikke kjøpt små Avent flasker men kjøp de store med en gang. Jeg har skapet fullt av små flasker som nå er nærmest ubrukelige.

Skrevet

Velkommen inn i flaskeklubben, her er det sååå koselig atte, og dårlig samvittighet er bannlyst- her er det bare mammaer som har gjort det beste de kan for sine babyer, og mer kan man virkelig ikke kreve;) MME er intet nederlag, men en nødvendighet for noen- d viktigste er jo tross alt at baby blir god og mett! Så d så!

Jeg koker en stor porsjon vann hver kveld, og har det kokte vannet stående i en mugge i kjøleskapet. I tillegg har jeg alltid en flaske klar, med ferdig oppmålt mengde kaldt kokt vann stående i kjøleskapet. Når snupps da blir sulten, slenger jeg bare flaska i mikroen til passe drikketemp., ca 30 sek, har i pulver og rister.

Ute på tur har jeg en liten termos med varmt kokt vann, og en flaske m kaldt kokt vann- som blandes til rett temp., og har i pulver fra en sånn kjekk pulverbeholder fra Avent (måler opp riktig antall skjeer pulver og har oppi boksen før jeg drar ut)

Bon apetitt, og lykke til:)

Skrevet

Er det bare jeg som blander ferdig en hel døgnrasjon og har stående ferdig porsjonert på flasker i kjøleskapet, eller?

4 flasker a 180ml. (Han er 4 uker gammel). Varmer opp i mikrobølgeovn.

Vurderer å kjøre flasker i oppvaskmaskinen heretter, har kokt til nå. Har storebror med snørrenese og skitne barnehagefingre som trekker i hus allverdens basselusker. En ukokt flaske kan vel ikke gjøre noen skade lenger, tenker jeg..

Tar gjerne imot synspunkter og tips?

Skrevet

Misskitty, det er ikke anbefalt å lage ferdige måltider, derfor er det nok ikke så mange som fortsatt gjør det.

Jeg blander også kaldt og varmt vann til perfekt temp, anbefaler Sarek termos som er best i test på å holde på varmen.

Tar 30 skunder å lage en ferdig flaske mme. Ville aldri gjort noe annet enn å blande varmt og kaldt vann.

Skrevet

Miss Kitty, jeg er helt overbevist om at Frk Freken kan forklare dette bedre, MEN, det er WHO som anbefaler sterkt å koke flaskene for sterilisiering PGA melkebakterier. Altså ikke mot vanlige forkjølelsesbakterier osv fra barnehagebarn men fordi melkebakterier i verste fall kan være dødelige.

Så vask flaskene i zalovann og så steriliser enten i flaskesterilisator eller koke på komfyren på den gammeldagse måten.

Se flaskeposten.org

Skrevet

Takk blomstre, og Who-pdf`en. Der sto det jo nettopp det jeg ville høre ;o).

De to forrige barna mine overlevde også på denne måten, så da tror jeg at jeg fortsetter med god samvittighet og Who`s velsignelse.

Ha en fortsatt fin flaske-dag alle sammen!

Skrevet

Hei miss kitty - vel er jeg dårlig i engelsk - men slik jeg leser heftet står det at:

1 - ferdiglaget mme skal helles ut etter to timer (Flaskeposten anbefaler en time - uansett skal ikke mme gjenoppvarmes da det medfører fare for bakterievekst)

2 - man ikke skal varme opp mme i mikro (kan varme vannet, eller mme som er kjøpt drikkeklar)

Når NAN og andre produsenter har endret teksten på embalasjen sin til å anbefale kun å lage ett måltid om gangen så er det nettopp på bakgrunn av who-koden.

Klart at ungene dine overlever om du gjør det på denne måten, og om who velsigner måten du gjør ting på er sånn sett irrelevant. Så lenge det er helt uproblematisk å lage måltid for måltid er det for meg et lite offer for å forsikre meg om at det er minst mulig potensielt farlige bakterier i maten jeg gir barnet mitt.

Skrevet

Har sakset dette fra flaskeposten.org:

I mars 2006 sier Dr.Med Gro Nylander dette i en mail til flaskeposten.org: Dere bør være obs på at nye anbefalinger nå råder til at hver enkelt flaske lages klar like før barnet skal ha mat, raskt kjøles ned til passende temp og serveres straks, og rester kastes. Det er fordi det er rapportert en rekke tilfeller av skadelige bakterier som kan overleve i det tørre pulveret og formere seg så kraftig at barnet blir sykt dersom væsken blir stående lenge.

Her kan du lese om den farlige bakterien E.Sakazakii som er skyld i flere spedbarnsdødsfall i Europa de siste årene, samt EFSA's råd om hygiene i forhold til tilberedning av MME.

Skrevet

Det står faktisk, overraskende nok, at du kan lage måltider og sette i kjøleskapet så sant du kjøler det raskt ned og setter det umiddelbart i kjøleskapet og må da drikkes innen 24 timer eller kastes. Side 8 på den pdf filen. Jeg tror allikevel jeg lager hvert måltid når det skal inntas jeg...

Skrevet

Jøøss - det er faktisk første gang jeg ser at dette framstilles som en ok måte å oppbevare mme på! Ble litt overrasket. Sosial og Helsedirektoratet har denne anbefalingen:

Når du lager morsmelkerstatning, er det viktig å følge fremgangsmåten på pakken nøye. Bruk korrekt mengde vann og pulver som angitt på pakken. Både for lite og for mye pulver i forhold til vannmengden kan være uheldig for barnet. Bruk alltid måleskjeen som følger med. Fyll måleskjeen løst og stryk av toppen med en kniv.

Ikke bruk lunkent vann rett fra springen når du tilbereder morsmelkerstatningen! Det varme vannet kan være forurenset med kjemiske stoffer eller bakterier fra varmtvannsberederen og vannledningene.

Bruk friskt, kaldt vann som har rent en stund, kok det opp og avkjøl til passende temperatur, ca. 40 °C, før pulveret has i.

For å unngå bakterievekst skal det bare blandes opp morsmelkerstatning for et måltid om gangen.

Barnet ditt bestemmer selv antall måltider ved å gi signaler om sult.

Det er viktig å gi barnet god kroppskontakt når det spiser, for at det skal bli en positiv opplevelse både for barnet og den voksne.

Mengden morsmelkerstatning kan variere fra måltid til måltid.

Måltidet er slutt når barnet gir tegn på at det er mett. Ikke prøv å få barnet til å drikke mer, det kan føre til gulping og ubehag for barnet.

Kast alltid det som blir igjen av morsmelkerstatningen. Bakterier formerer seg lett i melkerestene

Ja ja, ikke vits i å slå hverandre i hodet med forskjellige anbefalinger - så lenge folk har fått god informasjon er de i stand til å velge for seg og sine barn.

Skrevet

SE HER!!:)

sørg for å alltid ha tytteflasker med kokt vann i kjøleskapet. rett mengde så klart.

hiv mme pulver oppi når du har varmet flasken.

om natten tar du med deg på soverommet så mangen flasker som minsten din trenger for en natt. men tømm ut ca 1/3 del av vannet. så tar du med deg en vannkoker med vann i inn på soverommet, og oppmålt mmepulver i en kopp eller lignende. når babyen våkner, setter du vannkokeren på. og vips, så er vannet kokt, og da kan du bare helle det kokte vannet over på flasken(opptil x-antall ml,så mye som du skal ha) og da er vannet passe varmt, og du kan hive mmepulveret oppi....

jeg pleier å ha litt mye vann oppi vannkokeren, sånn at det holder til hele natten.. gjør ingenting å koke samme vannet flere ganger i løpet av en natt.. hver gang vannet når kokepunktet, drepes jo alle bakteriene:)

kokt vann holder seg ca ett døgn i kjøleskap..

og det er mye lettere og det går mye kjappere å varme flaskene i mikroen, enn i vannbad!

dessuten, koker jeg ikke flaskene så ofte.. jeg tømmer jo kokende vann oppi dem, så de blir jo på en måte kokt..

og jeg vasker dem i oppvaskemaskin.. så de er jo rene.

blir så rart at alt skal være sterilt, når barna er blitt så store at de spiser på hendene sine, og spiser på leker og alt det der.. de får jo uansett i seg bakterier..

Skrevet

Merkelig ar nyfødt llager opp for 24 timer da, babyene der er jo premature nesten alle sammen.

Skrevet

Yummy_mummy . ja det er rart at de tar slike sjanser- Da jeg var på ammepoliklinikken var det ingen som hadde hørt om WHO-koden. Det som er enda verre er at de lar mme stå i mugger i et døgn - kjøleskapsdøra går opp og igjen mange ganger - og styrkeforholdet mellom vann og pulver vil bli forskjellig i løpet av døgnet pga bunnfall.

De skyller på at de ikke har tid til å lage hver enkelt flaske, men pumpe - og ammerommet på poliklinikken er like ved vaktrommet - og etter utallige timer der må jeg si at jeg faktisk tror at de kunne ha lhatt tid til å lage hver flaske fersk om de bare hadde fått skikkelig info om hvordan det skulle gjøres.

Skrevet

Som skrevet over - man steriliserer ikke flaskene for at de skal være rene - men for å drepe melkebakterier. Etter tre måneder trenger man ikke å koke flaskene.

Skrevet

På natten hadde jeg med meg vannkokeren opp på soverommet, satte flasken med rett vannmengde oppi vannkokeren, og når tulla våknet på natten slo deg bare på den.

Når vannet koker, er vannet passe varmt til å drikke. Så heller jeg oppi pulveret fra aventboksen, shakeshake, ferdig!

Trenger ikke slå på lyset en gang:)

Skrevet

Håper dere er flinke og tar ut kontakten på vannkokeren om natta, da!

Ei venninne av meg opplevde det utenkelige - at dritten begynte å brenne når den sto med kontakten i på kjøkkenbenken. (Ikke under oppkok). Takk og pris var hun hjemme da det skjedde.

Jeg for min del er nemlig mer redd for dødsbrann enn melkebakterier fra flaske i kjøleskapet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...