Gjest Skrevet 16. februar 2009 #1 Skrevet 16. februar 2009 I løpet av mine tre år på en av landets største videregående skoler, har jeg selvsagt observert en hel del. Det er spesielt én ting jeg har bitt meg spesielt merke i, men vil innledningsvis understreke at jeg ikke er ute etter å provosere. De to første årene hadde jeg en norsklærer som var dyktig på mange måter. Hun hadde en fantastisk god formidlingsevne, engasjerte seg i vårt arbeid, og deltok aktivt i diskusjoner blant elevene. Dessverre skrev hun ofte feil på tavlen, og da mener jeg ikke feil "alle" kan gjøre; men tissdag (tirsdag), Simbabbve (Zimbabwe) og hemligheter (hemmeligheter). Jeg har ingenting i mot verken dysletikere eller folk med lese- og skrivevansker, det eneste jeg lurer på, er om det er greit at norsklærere har konstante skrivefeil når de underviser. Er det ikke nettopp de som skal lære barna, og tenåringene, å skrive rett? Jeg er selvsagt åpen for at hvem som helst skal kunne bli lærer, både i barne-, ungdoms- og videregående skole, men noen ganger så hadde det kanskje vært en idé å kreve en viss kompetanse innenfor blant annet grammatikk og rettskrivning? Er selvfølgelig åpen for å diskutere dette.
Gjest Skrevet 16. februar 2009 #2 Skrevet 16. februar 2009 Jobber selv som lærer, og jeg ser poengene dine..Er rimelig nazi på rettskriving selv (men her inne går det fort i svingene, så data blir til dta og bilbane til bilbnae:-). samtidig ser jeg jo at man som lærer kan ha mange gode kvalifikasjoner selv om man ikke er en god rettskriver..Vanskelig, dette...
Gjest Skrevet 16. februar 2009 #3 Skrevet 16. februar 2009 Ja, er selvfølgelig forståelig at det kan gå fort i svingene både for lærere og elever, men jeg mener likevel at man bør kunne forvente en viss kompetanse. Det som også kan være et dilemma; er jo nettopp det at en person med skrivevansker (og da mener jeg ikke at læreren jeg siktet til i hovedinnlegget nødvendigvis har dette) ofte er bedre til å formulere seg muntlig, og som en følge av det igjen har usedvanlig gode formidlingsevner. Ikke lett, nei!
nawi Skrevet 16. februar 2009 #4 Skrevet 16. februar 2009 Skal man jobbe som norsklærer bør man ikke ha rettskrivingsfeil på tavla. Men en glipp i ny og ne, kan jo skje den beste;-) Men har du inntrykk av at dette gjelder mange norsklærere da?
Gjest Skrevet 16. februar 2009 #5 Skrevet 16. februar 2009 En glipp kan skje den beste ja, men ikke femten på rad i løpet av en time. Har ikke inntrykk av at dette gjelder direkte mange, men har vært borte i flere tverrfaglige lærere som skriver mye feil, ja... Og selv om en naturfagslærer ikke bør ha hatt toppkarakterer i norsk, ér det faktisk forskjell på grunnstoffet Americium og Americum (som faktisk ikke finnes...).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå