bollus med bolle! Skrevet 16. februar 2009 #1 Skrevet 16. februar 2009 Trodde jeg måtte ta nye blodprøver med jevne mellomrom for å være sikker på at jeg ikke får i meg smitten i løpet av svangerskapet. Får jeg det må det jo behandles! Har katt og er derfor utsatt for smitte. Damen i telefonen på legekontoret kunne ikke svare meg på om og hvordan jeg skulle følges opp. Noen her inne som har opplevd negativ prøve???
kikki_831 Skrevet 16. februar 2009 #2 Skrevet 16. februar 2009 Hei du! det du må tenke på som andre gravide er god håndhygiene, kos deg med katten din men vask henna, samma gjelder jord fra bakken grønsaker å salat, skall skylles får du derimot infeksjon må du behnadles med antibiotika så fort som mulig! du kan jo be om en prøve till i løpet av svangerskapet men det er ikke vandlig praksis tror jeg å ta prøver på det hele tiden bare det første!!! jeg har antistoffer så trengte ikke å uroe meg for bebin min ble smittet i sommer da vi gravde opp hele hagen og jeg har ikke katt:=) ha en fin kveld
Totentrollet ♥♥♥ Skrevet 16. februar 2009 #3 Skrevet 16. februar 2009 En evt smitte vil gi infulensaliknende symptomer, så blir du forkjøla kan du sikkert be dem om å teste deg en gang til. Ellers vil jeg råde deg til å følge rådet over :-) Jeg har fått det i meg før jeg ble gravid med førstefrøkna, så jeg følger vanlig hygiene her i heimen.
Onna Skrevet 16. februar 2009 #4 Skrevet 16. februar 2009 Jeg fikk med et skriv om toxolasmose sammen med blodprøvesvarene (jeg var også negativ). Der står det at du bør få noen andre til å ta kattekassen, og den bør tømmes hver dag (eggene kan ikke smitte før etter 48 timer.). Ellers er god håndhygiene viktig. Grønnsaker må vaskes godt og kjøtt må fryses på -20 grader i to dager, eller varmes på +60 i 4 minutter. Generelt utvise god kjøkkenhygiene ved matlaging. Hold deg unna lekekasser, kan være egg der.
gammel røy Skrevet 17. februar 2009 #5 Skrevet 17. februar 2009 Hei, har også svart deg på model alder. Det finnes bra info om toxo et eller annet sted på barnimagens sider, men husker ikke hvor. Har også katt,og det er ingen grunn til bekymring. Men bruk hansker når du evt. bytter kattesand. Toxo kan finnes i katters avføring- så hold deg unna den. jeg har heller aldri hatt toxo, men alltid katt. Parasittens mål er katten, men den finnes i jordsmånn (fra dyre/katte- avføring) slik at man bør vaske hendene grundig når man har holdt på med blomsterbed og vaske frukt og grønt godt. Toxo finnes også i kjøtt, men det er ikke veldig vanlig i Norge- derfor passer man seg ekstra i utlandet. Jeg reiser endel selv om jeg er gravid, og da har man ikke alltid kontroll på hva som skjer på de ulike restaurantkjøkken. Jeg går på ABC på Ullevåll. De er veldig nøye med å ta toxo prøve av meg når jeg kommer tilbake fra reise (3 uker i etterkant). Skulle det da vise seg at jeg har fått det får jeg en kur ) og det skal ikke være stor fare dersom man merker dette raskt. Ingen grunn til ekstra prøver på grunn av katt, sier de. Men hadde jeg bare hørt på legen hadde ikke noen test blitt tatt, men jeg stoler på at Ullevåll har rett. Dette er min andre graviditet, jeg regner med at det skal maks uflaks til om jeg skulle få toxo akkurat nå når jeg ikke har fått det så langt (men så er heller ikke blomsterbed min greie)... Lykke til!
prinsesse09lillebrøster10 Skrevet 17. februar 2009 #6 Skrevet 17. februar 2009 Størst andel av de som blir smittet av bakterien i Norge får den igjennom ikke riktig behandla mat. Pass på hygiene etter stell av katt (hatt katt i alle år og er også negativ). Like viktig (eller viktigere?) er hva du spiser og hvordan det er behandla. Det er ingen grunn til bekymring eller nye prøver om du ikke føler deg syk.
<3maijente<3 Skrevet 17. februar 2009 #7 Skrevet 17. februar 2009 Samme situasjon her. Har aldri vært smittet av toxo og har derfor ikke antistoffer. Jeg blir testet i hvert trimester. Dvs. at jeg allerede er testet 2 ganger, og skal testes igjen i 3. trimester. Tror ikke dette er vanlig prosedyre, men legen min har gjort det i begge svangerskapene fordi jeg har katt. Men hvis du følger rådene over, er sjansene for å få i seg smitten veldig liten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå