*** Jeg er kuul *** Skrevet 16. februar 2009 #1 Skrevet 16. februar 2009 Ta et tilfelle der en arbeidstaker blir mobbet/trakkasert ledelse i bedriften slik at vedkommede blir syk av det. Personen blir sykemeldt. Arbeidsgiver har ikke noe ønske om å håndtere saken. Arbeidsgiver ønsker ikke å gjøre tiltak for å hindre gjentakelse. Arbeidstilsynet er varslet men gjør ingenting. Fagforeningen lokalt ønsker ikke å gi synlig støtte til arbeidstakeren av redsel for konsekvenser. Arbeidstakeren er for skadet til å finne noen anne jobb, men vet at med den rette tilretteleggingen er det gode muligheter for å bli tilnærmet 100% arbeisfør igjen. Det er kanske vanskelig å sette seg inn i slike problemstillinger men det hadde vært fint om noen kunne komme med forslag til hva arbeidstakeren kan gjøre i en slik situasjon.
Regnbuemor til 2 Skrevet 16. februar 2009 #3 Skrevet 16. februar 2009 Kontakte NAV. De kan hjelpe med "omplassering" i arbeidslivet. Omskolering, yrkesretta attføring osv. Du skriver at vedkommende er for skadet til å finne annen jobb, men slik det er beskrevet her, ser det ikke ut til at det er noen god løsning å bli på nåværende arbeidsplass.
*** Jeg er kuul *** Skrevet 16. februar 2009 Forfatter #4 Skrevet 16. februar 2009 Poenget mitt er vel egentlig at dersom arbeidsgiver ikke vil sammarbeide, kan det se ut som om arbeidstaker ikke har noen andre muligheter. Vi har jo et lovverk som sier at det ikke er lov å mobbe/trakkasere. Arbeidsgiver er pålagt å tilrettelegge for en arbeidstaker som har fått redusert arbeidsevne. Det er ulovlig å straffe noen får å varsle. Å engasjere en advokat i en slik sammenheng vil jo ikke endre på forholdene...... Det spiller altså ingen rolle hva loven sier. Det er samarbeidsviljen til arbeidsgiver er den avgjørende faktoren. Men dersom arbeidsgiver gå aktivt inn for å følge loven er allt ok. Da trenger vi ikke noen til å håndheve loven. Det er derimot når arbeidsgiver ikke vil at vi virkelig trenger noen til å håndheve loven......... Hva har vi egentlig arbeidstilsyn til ???? Og hva har vi egentlig IA-avtale for ???? Den aktuelle bedriften er også IA-bedrift.....
___ Skrevet 16. februar 2009 #5 Skrevet 16. februar 2009 Det smarteste er nok å søke om ny jobb. En strid med arbeidsgiver er tøff og uansett om man har retten på sin side er det ikke bestandig smart å ta opp kampen.
erteposen + 4 Skrevet 16. februar 2009 #6 Skrevet 16. februar 2009 Om fagforening og ikke minst kollegaer er klar til å ta opp kampen, er enkleste mulighet å finne en ny jobb om det er mulig.
Babyfacepsycho Skrevet 16. februar 2009 #7 Skrevet 16. februar 2009 Har vært i en lignende situasjon. Jeg ble sykemeldt og fikk råd av legen om og si opp jobben. Fikk da hjelp av nav, hvor jeg gikk inn i noe der sånn at jeg fikk penger i en tre månders periode tror jeg det var. I løpet av den tiden så måtte jeg søke aktivt etter en ny jobb og så gikk jeg på jobb klubb. Husker ikke hva dette het, men ta kontakt med nav.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå