Gå til innhold

Flere med lavt stoffskifte...? Noen som vil dele erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt lavt stoffskifte i flere år, og har holdt det godt i sjakk med medikamenter. For to uker siden hadde jeg en tidlig SA, og selv om jeg vet at det ikke trenger å ha noe med det å gjøre, tok jeg blodprøve forrige uke for å sjekke stoffskiftet. Verdiene mine ligger nå i øvre del av normalen, så skal øke medikamentdosen litt fremover.

Er det flere med erfaringer rundt lavt stoffskifte/svangerskap/SA osv.?

Har googlet litt, og merker at jeg blir mer bekymret jo mer jeg leser...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Jeg har også lavt stoffskifte og har hatt det siden første svangerskap for 12 år siden. Det er stort sett stabilt og jeg tar blodprøver 1 gang i året dersom jeg ikke merker noe i mellom (vektøkning, håravfall, ekstrem tretthet osv. Du kjenner sikkert igjen symptomene)

MEN når jeg har vært gravid har det gått litt opp og ned. Så under svangerskap har jeg tatt stoffskifteprøver i snitt hver 6 uke og har fått ul ca 1 gang i mnd. Dette fordi babyen kunne slutte å vokse sa gynekologen. Han sa det var ikke risikosvangerskap om man hadde lavt stoffskifte, men de ville følge meg litt tettere pga at det var en liten sjanse for at babyen kunne få vekststans iløpet av siste trimester. Jeg har hatt 4 svangerskap på dette viset. Jeg har imidlertid hatt svangerskapsgiftning på alle 4. Men gynekolog mener at dette ikke har sammenheng med stoffskifte. Men hun kunne ikke utelukke det heller sa hun. Jeg har nå ny mann og hun er like spent som meg på hvordan det svangerskapet vil bli, for nyere forskning viser at svangerskapsforgiftning kommer fra far. Så siden jeg nå har ny mann skal sjansen være mindre. Får jeg derimot svangerskapsforgiftning denne gangen også kan man jo undre om det har en sammenheng. Jeg er ikke gravid ennå, men vi prøver :-)

Jeg har mistet også. Første gang var med min første mann. Da var jeg 10 uker gravid. Fant ingen årsak.

2 gang jeg mistet var nå sist september. Det var med min nye mann. Da var jeg 13 uker gravid. Jeg var på ul i uke 7 og da så alt greit ut. Men i uke 13 fikk jeg et strømstøt da jeg skulle skifte en spott i taket. Det var ganske kraftig, så legen spekulerer på om det var årsaken, for to dager etter begynte jeg å blø og ul viste en perfekt liten baby, men uten hjerteaktivitet :-(

3 gangen jeg mistet var nå i des. Da spontanaborterte jeg i uke 5.

Gynekologen min og legen min sier begge at de ikke ser noen sammenheng mellom mine aborter og lavt stoffskifte. Det med svangerskapsforgiftningen er jo fortsatt et ubesvart spørsmål.

Men uansett vil du få tett oppfølging under svangerskapet. Det er betryggende. Jeg har som sagt gjennomført 4 svangerskap med lavt stoffskifte og bare to er født før termin - og ikke mer enn 14 dager. Ungene har vært friske og fine og veid mellom 3500g og 4500g.

Så ikke vær redd :-) Sannsynligvis helt tilfeldig at du mistet nå. Men jeg anbefaler deg tettere stoffskifteprøver når du har spontanabortert/er gravid fordi graviditetshormonene mine klusser med stoffskiftet mitt iallefall.

Lykke til :-) Neste gang klaffer det skal du se :-)

Skrevet

Jeg har lavt stoffskifte. har fått to barn. og prøver på nr tre. De to tidligere har sittet med en gang omtrent, nå har vi prøvd en liten stund med nr tre. Jeg hadde også svangerskapsforgiftning, i første svangerskap. Men hadde da ubehandlet lavt stoffskifte...

Skrevet

Hei Baby-bea og Babyklar!

Tusen takk for svar!!! Veldig beroligende å lese at det har gått bra med dere og deres svangerskap, selv om dere tidvis også hadde svangerskapsforgiftning og ufrivillige aborter i tillegg...

Jeg har altså forstått at så lenge man er klar over situasjonen, og sørger for å sjekke stoffskifte-verdiene regelmessig, er sjansene veldig gode for et normalt svangerskap. Det er utrolig godt å vite!!!

Ønsker dere lykke, lykke til videre, Baby-bea med nummer 6 (!!!) og Babyklar med nummer 3... Håper vi sees etterhvert på 1. trimester!

Klem!

Skrevet

Jeg fikk høyt stoffskifte (graves) etter mitt første svangerskap, og har etter det operert bort skjoldbruskkjertelen for å så få lavt stoffskifte. Jeg går regelmessig til kontroller for å sjekke tsh verdiene, og endelig (etter 2,5 år med sykdom...) har vi funnet omtrent riktig dose.

Vi prøver nå å bli gravid, og er nå i 2pp. Har ikm i morgen, men ingen tegn til mensen ennå :)

Har lest litt og hørt litt forskjellig, ang. stoffskifte og graviditet, men hva som stemmer vet jeg ikke. Legen min nevnte i en bisetning at mangen som har denne sykdommen opplever spontanaborter.

I tillegg har jeg lest at det kan være vanskelig å bli gravid, det er pga kroppen allerede har nok med seg selv. Men dette er kanskje hvis du er syk og ikke har kontroll på verdier og doser.

Dere som har har født barn mens dere har vært syke, har dere gått på Levaxin eller andre medisiner?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...