Gå til innhold

Lei av å ha ingen penger mens sambo har flere tusen..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tjener 14000kr i mnd og han tjener 21000kr alt etter skatt.Vi har mye regninger og han bet 2000kr mer enn meg i mnd i regninger, men for det så har jeg 2000kr igjen og han har da ca 6500kr igjen.Jeg bruker mye på medesiner til meg selv så de 2000kr går fort.Jeg har så vidt bensin på bilen mens han kan kjøpe seg klær og andre ting.Jeg sa til han igår at vi må ha felles økonomi slik at vi deler alt i to.Er dette riktig?Han syntes det blir helt feil.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har 20000 utbetalt, min samboer 30000. Vi deler alt selv om den ene tjener mer enn den andre, for oss er det en selvfølge.

Skrevet

Hvis han nekter å gå med på det, så synes jeg rett og slett han er barnslig. Når man er en familie (eller skal bli) så synes jeg det er på tide å leve som det også og dele på det man har.

Skrevet

Vi har alltid hatt felles økonomi uansett om den ene eller andre har mest utbetalt.

Skrevet

Hva hadde du synes selv da, om dere hadde snudd på flisa, og du tjente mer enn ham..?

Skrevet

Jeg syntes det er en selvfølge at vi deler alt på to, jeg har sagt at jeg ikke har penger men enda så gir han meg ingenting.Føler jeg må mase liksom og hvis jeg gjør det så får jeg kanskje 200kr.

HI

Skrevet

Før så delte vi det sånn hips om haps, så levde vi på den som hadde penger igjen. Nå får vi bare alt inn på en felles konto og betaler alle regninger derfra..

Vi bor tross alt sammen, har barn og hus med gjeld sammen, litt teit å begynne med "mine" og "dine" penger, her er alt "vårt" :)

Skrevet

Unnskyld meg, men eg hadde ikkje godtatt å måtte spørre om å få 200 kr, høres jo ut som han er pappaen din....

Skrevet

Kanskje på tide å lese et dukkehjem? Syntes det er så mange kvinner om dagen som ikke har et godt likestillt hjem. Menn tjener igjennomsnitt mye bedre en kvinnen og nå når han ikke deler lenger går dette alvorlig utoverkvinnens økonomi.

Skrevet

Vi har en regningskonto og der setter han inn 2000kr mer enn meg men han sitter jo uansett med mye mer enn meg for det.Vi har også felles gjeld på hus og bil og føler jeg maser om jeg er tom for penger.Syntes det er vanskelig og ha det sånn.

HI

Skrevet

Dere skal selvfølgelig ha penger til hvert deres behov f.eks medisiner, og hvor mye det blir på hver kommer ann på behov. Det som er igjent il "luksus" skal deles likt. Noe annet er respektløst og ikke noe man bør finne seg i. Han skulle hatt bank!

Skrevet

Godt å høre at det er tiktig at man bør dele, jeg skjønner jo at man må ha litt hver til ting man trenger, men at den andre ikke bør gå blakk når den andre har penger.Jeg må låne penger av familien for og klare meg når jeg er blakk og jeg er 27 år.Flaut er det.

HI

Skrevet

Mulig jeg er gammeldags, men jeg syns faktisk ikke det er "helt naturlig" at ALLE pengene dere tjener skal gå inn på en konto som begge har tilgang til. Den som tjener mest, gjør det vel fordi han eller hun har tatt en utdannelse og/eller skaffet seg en jobb som gjør at vedkommende tjener bra.

Jeg tjener også mye mindre enn min mann, men jeg ville aldri spurt ham om penger til f.eks klær ol til meg selv. Vi setter inn penger på en felles konto, og av denne trekkes regninger og denslags. Jeg handler mat og andre nødvendigheter hvis jeg har råd, hvis ikke gjør han det. At han har mange tusen mer til rådighet enn meg etter at han har betalt sin del av regningene er ikke hans "feil". Han betaler også langt mer enn meg på utgiftene våre.

Dersom jeg ønsker meg mer penger, må jeg ordne meg en jobb der jeg tjener mer. Så enkelt er det.

Skrevet

Jeg spør aldri om penger til klær og ting til meg selv det hadde jeg aldri gjort eller fått..Jeg snakker om andre ting som bensin, ting til gutten vår osv, ingen ting til meg selv.

HI

Skrevet

Hvis han syns det blir feil så er det ærlig talt på tide at du ser deg om etter noe annet...virkelig, altså.

Begge bør sitte igjen med like mye til slutt.

Hvem gjør mest i hus og hjem?

Skrevet

Ja vurderer å se meg etter noe annent, begynner å bli rimelig lei, han mener jeg er grisk og tenker bare penger når jeg nevner dette meg felles økonomi.Jeg gjør alt i huset.

HI

Skrevet

Har det litt som deg Hi, og skjønner deg godt.

Jeg må spare hver eneste krone jeg har, har i underkant av 6000 i mnd (jada jeg er hjemme med to små og har valgt det selv). Det går til mat, buss (når vi skal handle) og klære til ungene.

Samboeren min betaler låne på leiligheten og LITT mat. Ellers kjøper han seg middag ute nesten hver dag + et par andre måltider. Han er langtransportsjåfør, men det går vel an og ha med seg et brød og litt pålegg (han har kjøleskap i bilen). Er det da rettferdig at han kan spise god mat hver dag og vi sitter hjemme og spiser ENKEL og billig mat?

Når han er hjemme spiser han oss nesten ut av huset.

MEN, jeg klager ikke til ham.. Har jo tak over hodet og ungen har det de trenger. Skal ha meg jobb når helsa er bedre

Skrevet

Dersom de 2000 kronene du har igjen går til medisiner, regner jeg med at mannen din må betale all maten deres, ting til barn(a), uforutsette utgifter osv. Blir ikke mye igjen av 6500 kr når slike utgifter trekkes fra regnestykket.

Skrevet

Her blir alle pengene satt inn på min konto som kun jeg disponerer!

Er det noe han trenger penger til må han levere skriftlig søknad, minst en uke før han trenger pengene. Han får 200,- i uka som han fritt kan disponere, til blader, snop, kino osv.

Det fungerer kjempefint, han er den ultimate tøffel som hopper når jeg sier hopp. Gjør alt husarbeidet og tar seg av ungene når han kommer hjem fra jobb. Så kan jeg fly ute med venninner eller sitte og glo på TV hele kvelden.

Ah, livet er herlig.

Skrevet

Ha has, den var god du:-)

Dette innlegget var nok skrevet for å framprovosere reaksjoner:-)

Skrevet

Her får mannen min ca. 6000 mer enn meg utbetalt i mnd. Vi deler regningene likt, og jeg tar det som en selvfølge.

Han kan bare kose seg med pengene han har vært flink å tjene.

Når det er sagt, så har vi akkurat samme ansvarsjobb, for to forskjellige arb.plasser. Likevel tjener han så mye mer enn meg i mnd. Det er heller det som irriterer meg.... =((

Skrevet

Nå har vel sambo ca 10 000 kr mer enn meg utbetalt i mnd. Men alt går i samme potten. Skulle egentlig bare mangle. vi har masse felles utgifter. Og to barn som koster. (trenger klær mat o.l)

Og litt må man vel få betalt for alt husarbeidet man gjør ;)

Skrevet

Her i huset går 75% av mine penger inn på en regningskonto/sparekonto, og 75% av hans penger inn på en regningskonto, dette er penger som blir brukt til mat, klær, bil, busskort osv. osv. Så har vi 25% hver som vi kan gjøre hva vi vil med! Og han tjener mer enn det dobbelte av meg! Skulle bare mangle, vi er tross alt en familie, der alt ikke måles i kroner og øre. Men kroner og ører er rimelig essensielt om man skal overleve.

Vi kunne jo gjort det som ett vennepar av oss gjør det. Han betaler hele huslånet, og hun eier ikke en dritt av huset, hun betaler all mat. De har ingen barn sammen. Går de nå fra hveradre, så sitter hun igjen med oppspist mat, og han ett hus. Veldig rettferdig! :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...