Gå til innhold

Hva slags type besteforeldre har ungene deres?

Anbefalte innlegg

Skrevet

-og hvordan påvirker det barna(når de er der!)?

Hos oss:

Svigers er passive(vil gjerne at ungene skal sitte på fang, men det vil ikke ungene...)- gir gaver og godterier. Opplever ungene som herjete, masete og problemer med legging.

Foreldrene mine liker å leke med og involvere barna i gjøremål - ingen problemer med ungene.

Må sies at svigers er 10 år eldre enn mine foreldre, og blir nok fortere slitne - men de er også mer opptatt av å få i ungene masse snop og shit sånn at ungene blir mer "slitsomme". Prøver å si til dem at de må være strengere mot ungene, men det er vanskelig for dem og forøvrig deres problem - ungene prøver seg jo ikke på sånt her hjemme for det funker ikke, hehe! Mamma har jobbet med barn så lenge jeg kan huske, og er veldig flink med barn - får ofte noen gode tips derfra =)

Videoannonse
Annonse
Gjest Sekretøsa
Skrevet

Svigers (som er hhv 58 og 60) er av typen "åååå, dulle dulle dulle, leke, skjemme bort, herje, leke...." osv... kommer på besøk gjerne 1 gang i mnd når de får det til, bor 60 mil unna...

Mamma (som er snart 44) gir vel mer eller mindre faen, bor 30 min unna.

Pappa (som snart er 50) ser de annenhvert jubelår.... bor 15 min unna...

Det skal legges til at min eldste datter ikke er svigers bio.barnebarn, men det bryr de seg ikke om! Hun betyr like mye for de som sambo og mitt felles barn, og det er jeg mektig glad for! :)

Skrevet

-svigers: aktive og gjør ting med barna. Svigermor kjøper klær til de hele tiden, og svigerfar kjøper alt nytt av fritidsutstyr og tar de med ut!

-mine foreldre: kjærlige, og lekne, men de finner på mer med barna som de ønsker å gjøre selv også (lunch på cafe, båttur, besøk etc etc) Er ikke kun på barnas premisser. Får alt de peker på..

Ingen av besteforeldrene føler at det er pes med de, og de vil gjerne passe! :-)

Skrevet

Mine foreldre er veldig aktive med barna og er med å leker mye. Ligger på gulvet med dem, leker hest osv.

Svigermor er også med de mye, men på en annen måte. Hun er heller med de og baker og lager mat, går tur osv. Er ikke med og leker noe særlig.

Svigerfar er meget passiv, og sier ikke så mye. Har ikke voldsomt mye kontakt med han heller.

Skrevet

svigermor: genuint opptatt av barna. ber hverken seg selv elelr oss på besøk, men stiller gladelig når vi ber. Ungene er veldig glade i henne, og hun stiller nesten alltid opp. Liker best å ha en av ungene på overnatting ad gangen. Men tar begge ved behov..

hun bor alene, og er altså ikke lenger sammen emd

svigerfar; sannsynligvis Norges største drittsekk. Kom i skikkelig bakrus til mitt tantebars (hans datterdatters) konfirmasjon.. Har ikke noe kontakt med guttene mine, og de vet faktisk ikke hvem han er. En skikkelig . ego drittsekk som ikke kan ha en kosekveld uten røyk og alkohol. Blir full, ødelegegr dagen etterpå..Null interessert i barnebarna sine

mine foreldre: bor sammen, veldig opptatt av ungene mine. Har dem ofte på overnattingsbesøk, gjør masse innkjøp til dem (for år ettferdiggjøre svigermor som ikke gjør dette: De har all økonomi som tilsier at det er greit å bruke penger..)

har altså tre stk som gjør alt for unga, og en som seriøst like gjerne kunne vært død.. Kan ikke få uttrykt hvor mye jeg misliker den mannen...

Skrevet

Begge parene er flinke med ungene.

Svigers er enkle folk fra den mørkeste landsbygd innerst i en dal i Nord - Troms, og har tankesett deretter. Bestemor er omsorgsfull og på grensen til selvutslettende for barnebarna. De har henne rundt lillefingeren, og får det alltid som de vil. Hun maser mye om nok klær og mat, og de opplever henne som litt slitsom til tider. Bestefar har aldri hatt ansvar for barn og hjem, og hans bidrag mht. til barnebarn er lek og moro, noe de setter stor pris på. Grensesetting og annen oppdragelse overlater de begge til foreldrene, så lenge de syns ungene har nok klær og mat :)

Mine foreldre er byfolk, og fordi de bor i samme by som oss, har de langt mer kontakt med barnebarna - flere dager i uken, passer dem veldig ofte. Besta er favoritten, og hun nøler ikke med å gi kjeks, boller og rosiner dagen lang. Mye lek og moro, prøver å sette grenser, men er kanskje ikke verdens mest konsekvente oppdrager. Ungene elsker henne, og selv om jeg ikke alltid liker det hun gjør, veier ulempene opp for det positive. ville aldri fått hverdagen vår til å gå opp uten mamma.

Skrevet

Mamma og svigermor behandler Erlend stort sett som sin egen sønn, men de er nok ikke fullt så strenge, da;) De leker masse med ham, og gir ham veldig gjerne is, men passer også på at han får i seg sunn mat.

Min far er ikke så flink til å passe på at gutten får i seg mat, men gir ham heller ikke så mye godterier. Han leker masse med ham, og lillegutt forguder ham! Men jeg føler ikke at min far er trygg nok på alt av rutiner rundt barn, så jeg ville ikke ha bedt ham om å være barnevakt over en lengre tid. Tror ikke han tok så mye ansvar for alt det praktiske da jeg og min søster var små, så denne delen av å ha barn rundt seg er han ikke så flink på.

Svigerfar er veldig opptatt av at alle skal SYNES han er en god farfar, framfor å faktisk være det. Han gjør det som en farfar "skal" sammen med Erlend, som å gå på tur, kjøpe is og kjøpe dyre gaver, men han er ELENDIG til å lese Erlend sine tegn, og prioriterer egentlig sine egne behov før Erlend sine.

Erlend har det helt greit sammen med farfar, men han ønsker ikke å være der alene, og gråter alltid hvis vi drar fra ham, så farfar får bare være barnevakt i kortere perioder.

Hos de tre andre besteforeldrene er det aldri noen problemer, men vi bruker helst farmor og mormor som barnevakt, siden de er tryggere på seg selv når det kommer til å hanskes barn og sette grenser. Merker godt at Erlend liker dem best også:)

Han har rett og slett tre fantastiske besteforeldre, og en som (for Erlend) er helt okei;)

Skrevet

Svigers: veldig dulle dulle, skjemme bort, leke, herje, involvere i alt, ringer for å høre hvordan det går, kjøper alt til henne, svigermor strikker klær til henne! De bor 5 min. unna med bil, er på overnatting ca. 1 - 2 ganger i mnd. til de. De kunne tenkt seg å overtatt snuppa på heltid, hehe!

Mamma og stefaren min: involverte de også, men ikke så mye som svigers, kjøper ting til henne de også, men ikke så ofte som svigers, de gidder ikke komme på besøk om lillesnuppa har lagt seg (hehe!)! De har spurt om å ha henne på overnatting, men jeg er ikke helt trygg... ikke slik at jeg tror de vil skade henne eller noe, men litt engstelig for at hun skal bli redd, skeptisk. Hun har aldri overnattet der! Bor ca. 30 min med bil.

Pappa: jeg vet at han er glad i henne, men han involverer seg minimalt. Hun får julegaver og bursdagsgaver av henne. Alltid vi som må ta kontakt med han. Men slik har han alltid vært!

Skrevet

Mamma og pappa er begge 59 år, mamma er ufør, pappa jobber 100 % i en stressende jobb.

Jenta mi er første barnebarnet deres og de elsker henne over alt! Mamma passer henne gjerne og pappa deltar når han er hjemme. Mamma synger og leker masse med henne og da koser de seg bra :-) Pappa leker og tuller med henne.

Det samme med onkler og tante.

Svigerfar er kjempeflink med henne! Han passer henne mens jeg gjør småting og han har henne gjerne på fanget og duller med henne. Han har kjempegod kontakt med storebror på 8 år. De er et skikkelig radarpar! Koker seg kakao og spiser lefse ;-)

Svigermor har dessverre gått bort :-(

Tante på denne siden er jenta mi redd...hehe. Hun kan være litt skarp i stemmen og det er visst skummelt :-p

Så jeg kan si meg veldig fornøyd :-)

Skrevet

Moren min er super med barnabarna sine. Hun leker gjerne på gulvet, løper etter de, finner på mye skøy med de.

Svigerfar er av samme ulla. Han leker mye og når de er babyer kan han bære og bære og bære når de er urolig.

Svigermor er litt mer nusse og klemme, men ikke så leken av seg. Samme er stefaren min, nusser og klemmer men vet ikke helt hvordan man leker.

Svigers er i slutten av 40-åra/begynnelsen av 50-åra og foreldra mine er i midten av 50-åra.

Skrevet

Svigers- alkoholiserte, røykende, uhygeniske som bryr seg fint lite.

(mer trenger jeg ikke si)

mamma- gjør alt for henne (snart dem) passer mer enn gjerne og ringer ofte å spør om å ha henne, ser henne iallefall 2 ganger pr uke.

pappa- litt mere opptatt, men forguder gullungen sin. Ser henne ikke like ofte, men sier aldri nei til å få frøkna på besøk.

Skrevet

Svigers:

Begge er hjemmeværende, dvs svigerfar har en liten jobb innimellom.. De er litt godt opp i åra, så de orker ikke så veldig mye.. Men de leker og koser med han, og junior elsker å være sammen med dem..

Mamma og pappa:

De er litt yngre enn svigers, og i jobb begge to.. De er litt mer lekne enn det svigers er..

Merker ikke noe forskjell på han på hvor han er, han koser seg like mye begge steder =)

Skrevet

Farmor er spinnvill! :D Hun elsker ¨synge og tøyse og leke med m, og han elsker det selvsagt! kan se for meg at hun kan bli litt i overkant mye når han blir litt eldre og hyperaktive bestemødre ikke er like populært :D

Mormor er verdens mest omsorgsfulle og har verdens drøyeste tålmodighet. Hun kan gå med gutten i armene i timesvis og synge for ham dersom han er litt tufs. Kjempeflink til å involvere barnebarna i gjøremål, men ikke sånn voldsom til å løpe rundt og leke..

Morfar elsker å tøyse og tulle og leke med barnebarna og er en sånn typsik "favoritt" hos barna; samme om de er i slekt eller ei :) Nå er han dessverre kreftsyk og orker ikke noe...men vi håper å se han som en aktiv bestefar igjen!

Skrevet

Svigers: Er snill og grei med barna, men gir minsta mye oppmerksomhet, og glemmer lett eldste. Så skal de "bøte" på det med å gi eldste is og snop. Men er ikke typene som tar med barna og finer på ting, skal helst sitte i sofaen og prate.Så eldste er litt skeptisk og jeg tror ikke hun føler hun kjenner iallefall svigermor så veldig godt.

Min mor: Er helt oppslukt i begge ungene, ligger gjerne på gulvet eller klatrer i trærne sammen med eldste, koser seg med å være barneslig sammen med de, så de forguder henne naturligvis. Har alltid masse aktiviteter på lur som å lage ting eller ut å leke, de kjeder seg aldri sammen. Er kjempeglad for at de er så heldig å ha en så kjekk og flink mormor! Det er alltid stor jubel om mormor skal passe.

Skrevet

Hos oss fungerer det på denne måten.

Mine foreldre er skilt og bor begg i nordnorge så dem ser ikke ungene mere enn toppen en gang i året, men kan fint gå to år mellom hver gang vi er nordover.

Mamma er egentlig en ganske selvopptatt bestemor. Hun er den typen som fint kan reise i butikken og spise is på vei hjem uten å ha tatt med noe til ungene. Ikke har hun noe på "lur" til ungene heller. Jeg kan ikke huske hun har gjort noe med ungene. Med unntak av en gang hun var her, da tok hun eldstemann med til sentrum, og gjorde et stort nummer av at hun hadde brukt 100 kr. på en leke til han. Vanker knapt nok jule og burdsdagsgaver.

Pappa er helt anderledes. Han har gjerne fyllt opp kjøleskap, skap og fryser med det han vet unger liker. I tillegg så tar han dem med i butikken og da vanker det jo is og litt ekstra. Han gjør ting med dem, leker med dem og er skikkelig bestefar.

Svigers bor 15 min. unna oss med bil. Men vi ser dem skjelden med mindre vi drar til dem.

Svigerfar sitter i stolen sin og gjør ikke noe med ungene, snakker så vidt med yngste. Han spør i det minste 13 åringen hvordan det går med fotballen.

Svigermor disker opp med kaker og brus. Og snakker faktisk med ungene. Men leker ikke med dem. Dem tar aldri ungene med på noe dem heller. Eller svigermor gjorde ting med 3 åringen når hun passet han for oss i sommer når bhg. var stengt. Men aldri at hun tilbyr seg å ta han med på ting ellers.

Ingen av dem har noen sinne vært og sett på fotballkamper eller treninger som 13 åringen har spilt. Men kan vel ikke forvente noe i og med at dem ikke er bio besteforeldre.

Mine foreldre er 61 og 58 år, mens svigers er 70 og 69 år og pensjonister.

Skrevet

Mine foreldre er gamle i følge mange her:) Jeg tror besteforeldre oppfører seg som de gjorde meg sine egne barn, og både jeg og min mann opplever en mild versjon av våres egen barndom.

Mine foreldre involverer barna i sine daglige gjøremål, og leker ikke konstant eller ofte på gulvet. Vi var mange søsken selv så det å jobbe sammen, gå på tur, arbeide i hagen, legge gulv var aktiviteter vi var med på tidlig. Det var virkelig kvalitetstid og en fikk god tid til å prate. De tuller mye, men det er ikke lek.

Svigers er ikke så aktive av natur og liker stille inneaktiviteter, og de liker å lære og oppdra barn. De leker lite, og elsker å forklare:) Mine barn liker begge deler, men jeg er redd at sviges på sikt kan støte barna litt fra seg fordi det blir veldig ovenfra og ned. Men samtidig er det ikke sikkert at de opplever det like sterkt som min mann, og det er godt å tenke på.

De er begge veldig glad i barna.

Skrevet

Her er vi veldig heldige med begge sett besteforeldre. De er alle i slutten av 50-årene/begynnelsen av 60. De liker godt å ha ungene og koser seg masse sammen med dem, og ungene koser seg når de er hos dem. De er flinke å ta dem med på ting og å leke sammen med dem. For eks var Tobias på 4 år med mamma og pappa på hytten i helgen - det har han vært mange ganger før. Sammen med min tante og onkel også. Han er med dem og "jobber" og han storkoser seg. I helgen var det masse snø og pappa kjøpte ski til ham, så de to gikk på ski sammen og koste seg. I går akte de på akebrett og bakte boller som de hadde med hjem til oss.

Svigers er også veldig glad i å ha ungene på besøk. Vi har faktisk ikke spurt de en eneste gang om å passe dem, de spør oss;o) Svigermor tar dem med på gården (de har ikke gård altså, men bor i nærheten av en) for å mate sauene og endene og leker med dem på lekelasse - er flink å være masse ute med dem.

Verken de eller mine foreldre har noen problemer med ungene, vi får hele tide høre hvor utrolig heldig vi er så har så "enkle" unger, he he - ikke alltd like enkle hjemme da, men....de er iallefall greie å ha med å gjøre når de er på besøk:o)

Skrevet

Svigermor har kun lillegutt for øye når hun er med oss og hun er av den veldig herjete leketypen, veldig koselig - men lillegutt blir faktisk veldig sliten til slutt(etter å ha ledd seg halvt fordervet og hatt det topp i et par timer), og hun stiller opp på et sekund som barnevakt. Hun setter ingen grenser, og hun kan være litt uforsiktig i blant. Foreldrene mine leker ikke slik med lillegutt, de er eldre og synes det ofte kan bli litt mye bråk med barnebarn, så bestemor står på kjøkkenet og baker boller, mens bestefar leser bøker eller lager bilbane sammen med knøttet. Mamma og pappa har sitt eget liv med egne venner og merker godt at det ikke er første barnebarnet, de slipper ikke alt de har i hendene for å se lillegutt, slik svigermor gjør:) Synes vi har vært heldige med besteforeldre jeg - alt til hver sin tid:)

Skrevet

Arti å se hvordan andre har det. Hos oss er det forresten svigers som er ivrigst på å passe =) Foreldrene mine er slitne sier de.

Skrevet

Svigers er begge pensjonert, men svigerfar jobba litt. Dei besøke oss så og sei aldri. Vi må alltid komme dit, som ikkje skjer så ofte pga sambo sin jobb. Så dei bryr seg ikkje så veldig, får berre noke til jul og bursdag.

Mora mi ser dei heller ikkje så masse, men pga ho jobba kvar dag. Men prøva så ofte vi kan å møte ho. Ho hjelper til med å kjøpe ting ungane trenge

Faren min er alkoholiker og bur 10 min unna oss, men ser han sjelden. Han kjøper berre gave til jul. Bursdagane til ungane huska han vist ikkje:/

Ingen tar ungane med på noke eller leika med dei, men sånn er dei berre

Gjest Sauen venter jente nummer 2 =)
Skrevet

Svigers er nesten foreldrepar nummer 2. Svigermor er dagmamma 2-3 ganger i uka, og de vil gjerne passe henne i helger innimellom også. De har utrolig god kontakt, og er bestevenner=) Utrolig snille og greie, men skjemmer henne nok litt vel mye bort. De er 48 og 49.

Min mor passer henne gjerne en gang i måneden eller noe, og så er vi på besøk innimellom også. Ung og sprek bestemor (45 år), og liker å ta henne med ut på tur, akebrett osv. Ikke så lenge siden hun fikk sin siste, så hun "husker" hvordan det er å ha småbarn. Stefaren min er også flink med henne.

Pappa og stemoren min har nok litt mindre kontakt med henne og har bare passet henne noen timer i slengen, men de er veldig stolte begge to. Flinke med henne, og duller fælt...

De mest aktive er altså svigers, men det er nok naturlig siden hun er dagmammaen hennes og hun er hjemmeværende. Både mamma og pappa jobber turnus og er aktive med trening, politikk osv, men vi er veldig takknemlig for alle besteforeldrene - de er supre alle sammen=)

Skrevet

Nå har eldstedatteren min en annen far enn de to yngste.

Farmor og farfar til eldste er helt supre, de forguder henne og fetteren.

De tar dem med på alt mulig, og snakker ordentlig med dem.

Faren hennes var mer eller mindre fraværende i en lang periode i livet hennes. da var det farmor og farfar som stilte opp. Og det gjør de fortsatt. De er 58 og 61 år.

Farmoren og farfaren til de to minste er også helt supre, og gjør ikke forskjell på de biologiske og hun som ikke er det. Leker og tuller. Vi ser dem ikke så ofte, de bor litt langt unna. De er 51 og 53 år.

Moren min er den fødte bestemor tror jeg, og det er samboeren hennes også.Leser bøker, koser, lager ting osv. Håper jeg blir som henne når jeg engang blir bestemor. De er forresten 63 år begge to.

Alle er med på å skjemme dem bort med gaver og snop forresten, de er litt ekstreme. Mamma har vel kjøpt 80 % av klærne til ungene..

Jeg er veldig glad for at ungene har så fine besteforeldre. :)

Skrevet

Så for meg en Mrs. Doubtfire her når det gjelder samboeren til mamma.. Haha. Han er den fødte bestefar altså, ikke bestemor. :D

Skrevet

Eks-svigers:

Stiller alltid opp og er aktive med arvingen. Hun har de fullstendig rundt lillefingeren, men eks-svigermor mener det er besteforeldres privilegie. Passet arvingen i helgen (min helg) og ba meg på middag på ettermiddagen, det skjer forresten hver gang. De aker, baker og leker. Og ber meg innstendig om å si i fra om jeg trenger hjelp for de synes det er så gøy å ha henne. Begge jobber fullt og er i midten av 50- årene

Pappa og kona:

Krevende lederjobber, men stiller alltid opp. Har henne med på ferie hver sommer på hennes premisser, ringer hver dag - annenhver dag og spør om det er bra med oss, om jeg trenger hjelp til noe. Om det går for lang tid mellom hver gang spør de om å få ha henne i helgen. Hver onsdag er mimmi og arvingen på ballett. Min stemor lever og ånder omtrent for arvingen og min nevø. Mimmi er snurret rundt lillefingeren, sitter på gulvet og leker, er på lekeplassen, bader, spiller og leker. Min far er strengere- typisk ledertype og sovner i stresslessen. Han jobber veldig mye, men vil gjerne ha ungen(e) rundt seg. Sier selv han er i skyggen av mimmi LER. Slutten av 50- årene.

Mamma: Verdens mest tålmodige, vakreste bestemor i sinn og skinn. Hun var en engel og jeg tror nesten arvingen var mer glad i henne enn meg. Halvannet år siden hun døde og arvingen gråt da jeg skulle levere henne i barnehagen i dag for hun ville til bestemor. Snakker mye om henne, og sørger for at hun aldri vil bli glemt. Hun ble 53.

Skrevet

Vi har fire sett her vi dag.

Farmor med samboer: vil kose med ham og gi ham gaver.

Farfar: vil kose + lese med ham.

Mormoren + samboer: vil leke og herje og kose og lese og alt.

Morfaren: vil synge og spille og utforske ting med ham.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...