Gå til innhold

Gutt på 2 1/2.Mammadalt.Hva gjør jeg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt som har blitt ekstremt kosete og mammadalt nå som vi venter nr 2.Han har alltid vært mamma`s gutt og glad i kos og klemmer.Nå har det blitt sånn at han nesten ikke vil legge seg fordi han vil jeg skal synge og at han vil ha meg i nærheten.Jeg synger og stryker på han men kan jo ikke bli hos han hele natten.Igår slo han seg helt vrang.Gråt og gtåt og ville opp.Brukte alle slags argumenter..Vanligvis har vi ikke vært så strenge.Men nå syns jeg det har blitt vanskelig for har vondt av at han er så avhengig av meg.Noen av dere som har opplevd dette?Og hva syns dere jeg skal gjøre?Takker for alle svar:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min gutt på snart 2,5 år har alltid vært kjempe mammadalt. Jeg har vært mye mere sammen med han enn pappaen og han går alltid til meg hvis han trenger hjelp eller vi ha noe. Når jeg sier at pappa kanskje kan hjelpe, gråter han eller blir ofte sur. Hvis pappaen skal legge han når jeg er hjemme, hylskriker han, men bare til han har kommet inn i senga.

Så her har vi den siste måneden jobbet hardt med å få han til å forstå at pappaen også kan hjelpe. Nå har pappaen lagt han mye oftere (før la jeg han alltid hvis jeg var hjemme, og hvis jeg ikke var hjemme var det ikke noe problem for pappa å legge). Pappaen har også våknet med han en gang i blandt, men siden han er en morgenfugl og pappaen en B-mennekse, har jeg nesten alltid tatt han om morgenen.

Det går seg sakte men sikkert til. Vi skal ha nr 2 i løpet av de neste ukene og jeg vil helst at han skal oppleve at han kan gå til pappa også, før ungen kommer. Slik at det ikke bare blir ungen sin "skyld" at han ikke får oppmerksomhet fra mamma. Det er ikke lett og krever mye samarbeid og utholdenhet (vi har en skikkelig stabukk nemlig), men sakte men sikkert kan jeg se at det går i riktig retning. Den første måneden med liten baby blir nok ikke lett, men forhåpentligvis går det seg til.

De kjenner ofte på seg at det er noe "på gang". Jeg merker stor forskjell på de dagene jeg er sliten, da er han mye vanskeligere enn de dagene jeg er mere opplagt.

Lykke til.

Skrevet

kraftig avvenning ASAP...

han må ikke tro at det er den nye babyen som skyver han vekk så prøv å "overføre" han til far nåå...

Her hadde vi samme problemet..

vi løste det med at vi kjøpte en del gutteleker som de måtte leke med sammen (spilte hockey, fiskestang osv osv).

Vi innførte også ukentlige turer på biblioteket for guttene..

der fikk lillemann velge seg bøker og filmer...og bøkern var det kun pappa som kunne lese i..og kun ved leggetid...

:)

Bøkern leses nå på dagtid også,men hvis han vil ha bok eller eventyr når han legger seg så er det pappa som må gjøre det...

så pusser jeg tennerne hans...da tar vi begge litt del av steller,men guttene får litt ekstra kosetid...

gutten er fortsatt veeeeeldig mammadalt altså..men vi har klart å bryte han litt fra meg slik at han nå også godtar at mamma ikke alltid kan gjøre alt... :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...