Gå til innhold

Ang. dyrenes instinkt.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kattekrekene blir forsvart med at de følger bare innstinkt og at det er naboene sin feil at de lar hageputer, vogner og lignenede stå ute så det kan bli pisset på. Det er greit at de ødelegger andres eiendom selv om det også innebærer det som er forsvarlig innlåst.

Så er det den evige diskusjonen rundt ulv, gaupe og rovdyr som tar sau.

Disse dyrene følger da også bare innstinktet sitt, men da er det plutselig galt og de skal drepes.

Hvorfor er det helt grait at noen følger instinktene sine mens andre ikke..?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En katt dreper jo ikke hverken folk eller andre dyr (annet enn mus og en og annen fugl)

Hadde du bodd i et område der det florerte av ulv, gaupe og bjørn, tror jeg du hadde hatt et litt annet synspunkt. Mulig du bor i et sånnt område, ikke vet jeg.

Skrevet

Har bodd i et slikt område hvor det iallfall er mye bjørn og gaupe, ulv aner jeg ikke.

Men uansett så ante jeg meg at katt-dreper-ikke argumentet skulle komme.

Så det er greit å drepe gaupe og ulv fordi de dreper, vil det da si at gi og ta med samme mynt også gjelder når det kommer til katter? Dvs at når kattene kommer og ødelegger ting i mitt hjem kan jeg dra og ødelegge ting i dens hjem?

HI

Skrevet

Nå er ulv, bjørn, jerv og gaupe i utgangspunktet ganske godt beskyttet. Det finnes ikke noe sted i Norge hvor hvem som helst kan gå ut og skyt dem bare fordi de ikke vil ha dem i nærheten.

Det hender noen ganger at ulv og bjørn kan bli farlige for mennesker. Da blir de gjerne forsøkt avlivet etter en grundig vurdering av saken. At det er mulig er jeg glad for. Etter min mening er det atskillig værre om et menneske blir drept enn om noen hageputer blir ødelakt.

Ellers er det jakt på gaupe, blant annet for å holde bestanden under kontroll, som på mange andre ville dyr. Rovdyr kan også felles i nødverge. Det er ikke snakk om hevn, men om å beskytte seg mot fremtidige farer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...