Gå til innhold

pleier-pasient forhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber som hjelpepleier. i det siste har jeg pleid en pasient (som er 100% klar i hode), vi har blitt gode venner. Nå har jeg skiftet jobb, og jobber ikke lenger med denne pasienten. Pasienten har ved flere anledninger ringt meg privat, og vi snakker om løst og fast.... Jeg synes dette er bare koselig, og når pasienten nå har invitert meg på kaffiselskap synes jeg det er trivelig. Men.... Er dette galt? Er det galt å ha et vennskap til en pasient/tidligere pasient????

Noen som har en mening om dette??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns ikke dette er noe galt.

Bare koselig.

Skrevet

Det synes igrunn jeg også, men det er så mangen som komenterer det... At det er å blande jobb og fritid.... Men det kan da ikke være ulovlig??

Skrevet

Bare koselig det, vel :-)

Det er ikke sånn at det er ulovlig eller umoralsk å ha et vennskapelig forhold til pasienter. Hvis det var tilfelle, så måtte jo kommuneleger i små kommuner passe på å være venneløse.... Når det gjelder tidligere pasienter, blir jo forholdet enda enklere.

Men du må passe på en del ting. Ettersom denne personen har vært din pasient, kjenner du sikkert til en del ting om ham/henne som du har fått vite mens du hadde taushetsplikt. Disse tingene må du ikke snakke om slik at andre får vite om det. Du må SPESIFIKT ha fått vite det utenom taushetsplikten før du kan snakke om det.

Du må også vurdere hvilke andre vanskelige situasjoner du kan havne i gjennom ditt tidligere forhold til personen.

Helsepersonell må dessverre være litt ekstra oppmerksom på slikt, også overfor sine venner :-)

Kos deg i kaffeselskap :-)

Skrevet

Så lenge du ikke jobber der lenger, så synes jeg ikke det er galt.

Hilsen hjelpepleier

Skrevet

Det er ulovlig å motta gaver/goder i jobben, men det finnes vel ingen lov mot å ha et vennskapsforhold til en tidligere pasient... Likevel vil jeg si at det er på grensen til hva som er greit, man skal være profesjonell når man jobber med mennesker som trenger hjelp og da mener jeg man skal ha et veldig klart skille mellom jobb og fritid... Selv om du ikke tenker over det så har man en viss "makt" som helsepersonell og pasienten kan lett føle at han "må være snill" for å få hjelp... Selv om du ikke jobber med denne pasienten nå ville jeg tenkt meg nøye om om jeg var deg.. Hva ønsker pasienten å få ut av dette forholdet? Hvilke underliggende motiver kan h*n ha? Hva vil DU ha ut av forholdet? Om du føler du får ufarlige svar på alt dette så vær en venn om du vil, jeg ville IKKE hatt noe som helst slags forhold til en pasient på fritiden uansett hvor hyggelig de er.. Har hatt flere som jeg har hatt en veldig god tone med som har villet invitere meg på bursdager, kaffe etter jobb etc men jeg har takket nei.. Jobb er jobb og privatliv er privatliv... Husk også at det godt kan hende pasienten snakker om deg til andre, vil du at dine tidligere arbeidskollegaer skal få vite ting om deg?????

Skrevet

Takk for svar:)

Ja, jeg er helt med på dine argumenter... Men synes det er vanskelig å "kutte" all kontakt.... Må bare understreke at dette ikke er noe jeg gjør med alle pasienter..... Har faktisk aldri gjort det tidligere.....

Skrevet

Jeg synes ikke det er galt å ha et vennskap til en pasient/tidligere pasient så lenge vedkommende er 100% klar i toppen, og ikke er f eks utviklingshemmed eller psykriatrisk pasient.

Skrevet

Ja, sant det der med kommuneleger... men dette blir kanskje litt annerledes? Jeg kjente overhode ikke til denne personen før vi fikk et pleier-pasient forhold......

Bør jeg presisere for pasienten at vi ikke lenger har et pleier-pasient forhold, og at jeg ikke lenger har taushetsplikt?

Vil prøve å gjøre dette på en ordnet og ryddig måte, for å unngå at det oppstår noe problemer.... (Bor forressten på et lite sted, der det veldig snart blir prat om ting)

Skrevet

Ja, du bør være litt klar og tydelig på at du kommer som privatpersjon. Og trolig er det kansje dette din tidligere pasient ønsker også. Man treffer mennesker man får en ekstra god personkjemi med i forskjellige sammehenger fra tid til annen.

Viktigst som nevt er å balansere de kunnskaper du har fra før og taushetsplikten din, mot de nye du vil få hvis du blir kjent med personen som privatperson. Tryggest er uansett å holde det dere snakker om, dere imellom uansett, så blir det litt minde komplisert.

Skrevet

www.lovdata.no

gå inn på helsepersonelloven, så finner du svar på spm ditt.

Skrevet

Finner ikke svar på spm mitt der?? Står ingenting om pasient-pleier forhold der vel? Kun at en ikke kan motta gaver?!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...