Gå til innhold

10 uker på vei, og skal på jobbintervju. Bør man fortelle om graviditeten??


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Skal på jobbintervju på osndag, og gruer meg litt. Er litt usikker på om jeg skal fortelle om graviditeten. Får jo litt dårlig samvittighet om jeg ikke sier noe, å så skal jeg ut i permisjon i september. Er en stilling på 46 %

Hva ville dere ha gjort ?

Jeg tar ekstravakter på dette stedet, så jeg kjenner de fleste som jobber der.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hmm jeg er i litt samme situasjon. Har en deltidsstilling som vikar, og er under en prosess pga fast ansettelse.

 

Har snakket med flere om dette, og man må ikke si noen ting. Det burde ikke ha noe å si for de som ansetter, og kvinner har jo sin rett på barn. Men det må nesten være opp til deg selv, men jeg hadde personlig ikke sagt noe. Senere kan du jo også si at du ikke viste at du var gravid på det tidspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sier du det kan du "miste" jobben...pga du er gravid og de vil ikke ansette deg fordi da vet de at man må få inn vikariat gjennom din permisjon... jeg hadde ikke sagt noe... ja det er ikke lov å ta det med i betraktning ved ansettelse, men selvsagt gjør de det desverre...

 

de har heller ikke lov til å spør om du er eller har planer om å bli gravid i nærmere fremtid...

 

som anonym over her sier kan du om noen uker si at du ikke visste du var gravid... og sier noen da noe ang mensen osv kan du bare si at du har hatt blødninger og trodde det var mensen;p

 

lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i samme situasjon - var på intervju i går og er 10 uker på vei i dag. Jeg har også tenkt frem og tilbake på om jeg skal fortelle det, men kom til at jeg ikke ville gjøre det på dette tidspunktet, men jeg kommer nok ikke til å ha samvittighet til å IKKE fortelle dette om jeg skulle komme videre i prosessen. Nå skal det også sies at jeg ikke har så mye å tape på å ikke få jobben og at jeg trives godt der jeg er i dag:-) Hadde jeg hatt mer å tape så hadde jeg nok ikke sagt noe.

 

Tenk også litt på forholdet du skal ha til arbeidsgiveren din etter at du først har fått jobb og hvordan samvittigheten din vil takle det å holde det skjult...jeg får fort dårlig samvittighet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt svar Løvepuss-74. Jeg er 11 uker på vei og var på jobbintervju i forrige uke. Har ikke fast jobb per i dag, men har en kontrakt på en annen avdeling som går ut sommern. Jeg tenker som så; jeg kan fortelle hva som er på gang, vil de likevel gi meg fast er det flott. Gir de jobben til noen annen, er jo det synd, men det er også deres "loss." Vet faktisk ikke om jeg har hjerte til å la være å fortelle de det, da jeg vet at de har ansatt 2-3 stk på kort tid og alle er ute i permisjon nå..

 

Trives veldig godt med jobben jeg har i dag, og vet at den faste jobben ikke har så bra arb.miljø som jeg er i dag, og ikke helt de samme arb.oppgavene.. vel , vet ikke om verken jeg eller dere ble klokere av dette innlegget jeg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke pliktig til å opplyse dette overfor arbeidsgiver og han/hun har heller ikke lov til å stille spørsmål i forhold til graviditet under intervjuet.

 

Jeg tror jeg ville latt være å si noe om det på intervjuet, de har ikke lov til å forbigå deg pga graviditet, men jeg kjenner mange arbeidsgivere som heller velger en ikkegravid når de har muligheten til det. De meler jo sin kake. Slik er dessverre livet. Jeg ville har svelget unna dårlig samvittighet og satset på at opplysninger om graviditet får du ta senere. lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg ville nok fått litt dårlig samvittighet, men det har man egentlig ikke grunn til å ha! man har jo faktisk rettigheter til å bli vurdert uten at det skal tas hensyn til graviditet, så da hjelper du dem jo liksom med det da;) svelg samvittigheten og ikke si noe, hvis ikke kan du like gjerne la vær og "kaste bort" både din og deres tid med å gå på intervjuet. er en grunn til at vi har fått det lovfestet!

 

jeg ble gravid rett etter ansettelse sist. vi hadde prøvd i mange år å få elias, så fikk jeg fast jobb, lån til leilighet og kunne slappe av.. og vips-gravid. men husker at sjefen stakk innom arbeidsplassen min første arbeidsdag, og da var han frekk nok til å spørre: "du er vel ikke gravid vel?" ble så overumplet at jeg svarte at jeg ikke håpet det.. noe som ihvertfall var ren løgn. og siden har jeg jeg stort sett vært sykemeldt pga svangerskap eller i permisjon siden jeg begynte, hehe. venter jo nå nr tre og har fremdeles perm for andremann. men,men;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jenter!

 

Dette var akkurat den lenken jeg trengte å se i dag :) Skal på intervju i morgen, og lurer veldig på om jeg skal si noe. Er i 10ende uke, har foreløpig termin 01. oktober, men tror kanskje den dukker opp i september :) Jeg ville ikke klare å lyve om at jeg ikke visste det tidligere eller noe slikt, men alle vet at det er mye mindre styr å ansette ugravide. Takk for gode innspill! Tror jeg skal føle meg litt frem i morgen jeg... Hvordan gikk det for dere andre som skulle intervjues?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen, det var jeg som startet denne linken.

Jeg var på intervjuet, og fikk idag brev om at jeg hadde fått stillingen.

Er fortsatt usikker på om jeg skal takke ja, da vi har bestemt oss for at barnet vårt ikke skal i barnehagen før det nærmer seg to år. Da vil jeg måtte ha lengre permisjon, og det er ikke sikkert det er så populært.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, gratulerer!! :) En kollega av meg ble ventet på leeenge, fordi de virkelig ønsket henne i jobben, så det er aldri umulig! Men det er ikke den vanligste historien da selvsagt. Det skader vel ikke å ta en samtale med dem å lufte det? Da vet du evt hva du takker ja/nei til, i stedet for å anta at de vil reagere negativt. Det kom ingen naturlig timing for meg på intervjuet å si noe på, så jeg får vente ei uke til med å høre om jeg er aktuell. Kjenner på det samme som deg, man tenker at det neppe blir populært, men man kan jo være heldig! Spent på å høre hva du bestemmer deg for å gjøre! Lykke til uansett!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...