Gjest Skrevet 16. februar 2009 #1 Skrevet 16. februar 2009 Vurderer å begynne å studere til høsten. Da er jenta mi ca 1 år. Noen som har peiling på hva slags økonomisk støtte en får som student med små barn.?
Mamma til 3 gutter-<-@ Skrevet 16. februar 2009 #2 Skrevet 16. februar 2009 Man får noe tror det er rett over 1000kr per mnd om mannen din ikke tjener for mye. Eller jeg vet ikke om inntekten han teller heller. Se på www.lanekassen.no der står det noe om det.
Gjest Sauen venter jente nummer 2 =) Skrevet 16. februar 2009 #3 Skrevet 16. februar 2009 Du får sannsynligvis ca 8500 kroner i lån og stipend per måned. I tillegg kan du få forsørgerstipend hvis mannen din tjener under en viss sum, vet ikke hvor mye forsørgerstipendet ligger på men det er vel kanskje en tusenlapp eller noe i måneden. Gå inn her, og trykk på "støttekalkulator" nederst på siden. http://lanekassen.no/Hovedmeny/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Hvor-mye-kan-du-fa/
-mammsen-fikk tulle 060606 Skrevet 16. februar 2009 #4 Skrevet 16. februar 2009 Eg er student og lånet mitt er på 6300kr i mnd og litt over 16 000kr i januar og august. Eg får ikkje noko støtte til barnepass fordi mannen min tjener for mykje.
tante grusom master of law Skrevet 16. februar 2009 #5 Skrevet 16. februar 2009 What?? 8500? Vi er begge studenter, jeg og sambo og får bare 7400 per mnd. Det er inklusive forsørgerstipend. Hva skal til for å få mer?? Vi tjener nesten ingenting ved siden av studiene.
mamarama og lille banan Skrevet 16. februar 2009 #6 Skrevet 16. februar 2009 hei! jeg er student jeg er i permisjon nå, og da får jeg hauger med støtte. men etter permisjonen er det ikke rare greiene. jeg regner med du skal søke om fullt lån og stipend fra lånekassen? da må du oppgi at du har barn, så får du forsørgerstipend i tillegg. det er på i underkant av 1500 kr i mnd. forsørgerstipendet er behovsprøvd mot inntekten til evt. samboer/mann. bor du sammen med barnets (ste)far, og han studerer, har han også rett på dette forsørgerstipendet. du har også rett på billigere barnehage. studentbarnehage er tingen, der er det mye bedre tilbud enn i en vanlig. (barnehage på lørdag hvis du har eksamen da, osv.) det varierer fra by til by hvordan disse tilbudene er. du har rett på billigere barnehage i kommunal/privat barnehage også, hvis du søker om moderasjon. det er desverre ikke alle kommuner som har dette, så det må du sjekke. les mer om forsørgerstipend her: http://www.lanekassen.no/templates/Page____5667.aspx det er heller dårlig med støtte utover permisjonstiden, med andre ord, husk at det går an å søke kommunen om bostøtte.
Gjest Sauen venter jente nummer 2 =) Skrevet 16. februar 2009 #7 Skrevet 16. februar 2009 Det er gjennomsnittet, men du får jo høyere utbetalinger i august og januar. Den totale årssummen er 85 000, så det blir 8500 per måned, men 6500 i måneden (pluss forsørgerstipend) og omtrent dobbelt stipend i august og januar=)
Gjest Skrevet 16. februar 2009 #8 Skrevet 16. februar 2009 Dersom en har maks stipend og lån. Hvor mye blir da lån som en må betale tilbake?
tante grusom master of law Skrevet 16. februar 2009 #9 Skrevet 16. februar 2009 Aha, jeg gikk helt i harnisk og ringte til lånekassen, hehe Flaks at jeg rakk å lese svaret ditt før jeg kom frem!!
mamarama og lille banan Skrevet 16. februar 2009 #10 Skrevet 16. februar 2009 jeg sakset fra Lånekassen sine nettsider: Dersom du har vært i fulltidsutdanning med støtte fra Lånekassen i et helt skoleår, og du har fått full omgjøring, vil du sitte igjen med følgende støttebeløp: lån 51 000 kroner utdanningsstipend 34 000 kroner (dette forutsetter at du ikke har tjent for mye i løpet av studieåret, og at eksamenene er bestått.)
meg & to små vampyrer Skrevet 16. februar 2009 #12 Skrevet 16. februar 2009 en liten korreksjon: når man er to studentforeldre så får kun den ENE forsørgerstipendet altså. Man får ikke dobbelt opp av det. I noen byer har de studentbarnehager. Og noen steder har de resusert pris i bhg for de med lav inntekt.
meg & to små vampyrer Skrevet 16. februar 2009 #13 Skrevet 16. februar 2009 ..eller kanskje vi har fått feil informasjon fra lånekassen. Faen! De sa jo til oss at kun en av oss kunne få forsørgerstipend. Hlevete.
mamarama og lille banan Skrevet 16. februar 2009 #14 Skrevet 16. februar 2009 begge har rett på forsørgerstipend hvis begge er studenter, og ikke tjener for mye. så der har dere nok fått feil informasjon meg & lille vampyr på tjukka!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå