Gå til innhold

Søskensjalusi??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som har vært borti søskensjalusi.... kan det komme allerede FØR babyen er født?? er gravid, 16+4, og min gutt på 3 år har nå begynt å tisse i senga igjen... vært tørr i et halvt år, men noen FÅ uhell i senga... hele helga og noen dager før har han tisset i senga om natta...

Han har også begynt å prate babyspråk, og sjekka med barnehagen i dag, det er ingen farse å prate babyspråk i barnehagen for tida... så det er visst bare han. Han snakker vanlig i barnehagen, men når han kommer hjem går det på babyspråk.

Kan dette være en form for søskensjalusi??

Vi prater ikke så veldig mye om babyen og han får nesten like mye oppmerksomhet som før jeg ble gravid.. bortsett fra at jeg, pga bekkenløsning, ikke klarer å leke så mye sammen med han på gulvet lenger..... Mannen min jobber borte, så det er mye bare jeg og gutten min som er hjemme.

Noen tips?? Veldig slitsomt å vaske sengetøy hver dag:(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sånn kan det vere ja... Har du prøvd å forklare han at dere er like glade i han selv om det kommer en baby i magen? =) Man må jo bare si det enkelt og prøve å prate med han.. er ikke så greit når det blir sånn nei! Lykke til=)

Skrevet

Hadde liksom tenkt til å ta den praten når fødselen nærma seg, men må vel kanskje ta den allerede nå:) hadde ikke venta at det skulle komme så fort;) var litt uforberedt der, gitt....

Får prøve det og se hva som skjer;)

Skrevet

Vi har 4 stk fra før (han har 2 og jeg har 2) - og hele 3 av disse har blitt mer "baby" nå som nr. 5 kommer ... !

De snakker babyspråk, er mer sutrete og krever mer oppmerksomhet ...

Jeg orker heller ikke å leke så mye - men har oppdaget at dersom jeg setter av litt ekstra mye "kose-tid", så hjelper dette noe.

Jeg har også åpnet for at barna kan forsøke å gi uttrykk for hva de føler rundt dette med at det kommer ... Yngstejenta min har forklart at hun gleder seg til babyen kommer, MEN hun synes dete r dumt å miste sin plass som "minste-jenta" ... !

Da jeg hadde nr.1 og ventet nr.2 (det er 3 år imellom dem) fikk jeg et veldig godt tips fra en venninne ...

Kjøp en lekegrind kort tid før babyen kommer.

Oppi denne legger du en kose teppe - evt. setter en vippestol ... babyen får pupp hos mor, mor og far deler på bleieskift - Når babyen vil ha litt kos, kan storebror ha den oppgaven. Mens storebror er hjemme, ligger den lille i lekegrinden, slik at storebror fritt kan boltre seg rundt i huset, uten at den lille blir "i veien". Man slipper da hele tiden å be den eldste om å ta hensyn og passe på ! ... På denne måten føler den eldste ikke at han/hun blir skøvet til side når den lille kommer :o) Huset "tilhører" da fremdeles den eldste - den lille må "ta til takke" med lekegrinden.

Skrevet

Ja, det vil jeg tro kan være en form for sjalusi. Min gutt på 4 år har plutselig lyst å leke baby og late som han skal amme osv. Han er ikke sjalu helt enda, men jeg tror at det raskt blir mye fokus på babyene i magen. Spesielt her siden det er to kanskje:) Vi prøver igrunnen ikke å prate så mye om magen min eller at jeg er syk, og jeg sier alltid at gutten vår skal bli storebror istedet for at jeg er gravid.

Senere, når barna kommer, tror jeg det er lurt å erkjenne de negative følelsene søsken ofte får. Gi de litt rett, og ikke bare avfeie at det er så koselig med søsken osv. Ja, du har rett i at det er slitsomt med babyer, og ikke bare morsomt. Men det er jo mye moro også osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...