Gå til innhold

Svigermor..........!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

(Endelig) hjemme igjen fra en helg hos svigers.... Å det endte selvfølgelig igjen med at jeg ligger på gjesterommet å griner ( i skjul)....

Jeg er vanligvis en person som tåler mye, men når det gjelder oppdragelse av vår sønn er jeg veldig følsom...

Fra vi kom inn døra til vi gikk så var det konstante kommentarer fra svigermor...Hun kommenterer ( jeg vil si kritiserere.. men min mann mener hun ikke gjør det da..) ALT!! Om når vår sønn bør sove, seler i sengen, hva han spiser, hva han har på seg osv.

Hun synes tydligvis at vår sønn sover for mye. Han er 18 mnd, MEN trenger 2 hviler til dagen ca 1 t på hver av dem. Og det vet vi av ERFARING. Han blir sur, grinete og ender opp med å sovne på gulvet kl 17.30 hvis ikke. Hun kommer med kommentarer som: " Dere legger han jo til tide å utide, la nå gutten få være våken", " Er det så bra for han å sove så mye?", " Når du var liten (min mann) så var det vanlig at barna sov..(så og så lenge)....." Hva kan hun vite om hvor mye han trenger å sove??!! Hun ser han en helg annenhver mnd......

Vår sønn bruker seler i sengen, fordi han har flere ganger forsøkt å klatre ut av senga om natten, og to ganger har han klart det å havnet i gulvet med et brak. Etter det har vi ikke hatt nerver til å la han sove uten. For vår nattesøvn og hans sikkerhet beholder han selene på frem til han får junior seng. I følge svigermor er jo dette veldig stygt gjort mot vår sønn. " Dere kan ikke lenke han fast i sengen". Ungen har ingen problemer med det. Han protesterer ikke når vi tar dem på. Og sover fra 19.00- 07.30 HVER NATT .

Hun er også veldig flink å komme med kommentarer rundt måltider: " Dere må mate han når han får middag" Vi lar vår sønn spise middagen sin selv, med skje, noe han klarer fint! Hvis han er uheldig og det ligger litt på gulvet så vasker vi det opp etterpå.. Gutten vår vil heller ikke mates, han liker å spise selv.

" Hvorfor får han ikke smør på skiven? Det er masse A og D vitaminer i smør!! Vi fikk alltid beskjed på helsestasjon om å gi masse smør!!" " Drikker han ikke melk? Hva med kalk? Gir du han da kalk tabletter??? Men tran gir du han vel, eller?? "

Grunnen til at vår sønn ikke spiser smør eller drikker melk er fordi han har påvist melkeprotein allergi og skal ikke ha melk i den daglige kosten!! Å det vet hun!

Sånne kommentarer kommer hun med HELE tiden, noe som først er veldig irriterende og etterhvert blir ganske sårende. Det er alltid meg hun sier slike ting, ingenting jeg gjør i forhold til vår sønn er godt nok! Jeg er også skuffa over mann min som aldri svarer henne og forklarer det vi gjør og hvorfor vi gjør det. Det må jeg stå for. For jeg orker ikke å ta i mot den dritten.....

Ble så utrolig glad på søndag, da forsvarte faktisk svigerfar meg. Vi satt å spiste middag. Sønn min ville ha en bamse som lå på gulvet samtidig som han åt middag. Jeg sa til han at den får du ikke leke med før du er ferdig med middagen. Da reiser svigermor seg opp og på vei bort for å gi han bamsen fordi sønn vår gråt. Da måtte jeg heve stemmen å si NEI han skal ikke ha den bamsen når han spiser! Da gikk hun å satte seg igjen og sa: " Nei lille venn du får vist ikke lov til det av mammaen din du" på en litt sånn fårete måte. Da sa svigerfar til svigermor: " Jeg synes det er helt feil av deg å si sånnt! Hvordan de velger å oppdra barnet, er opp til dem. Og du hadde ALDRI latt våre barn (min mann og broren) leke under måltidet! " Så sa han til meg: " Jeg er helt enig i at du nekter ham å leke med bamsen mens han spiser".

Måtte bare få det ut!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gjør som meg, bli igjen hjemme når unga og mannen reiser til svigers.

Unga får tid med besteforeldrene sine, jeg slipper alt tullet og gnålet dessuten får jeg litt tid for meg selv, vinn vinn vinn sitvasjon.

Skrevet

Nei, gjør som meg; Få mannen din til å forstå at svigermor ikke har noe med deres måte å oppdra barnet på. Vanlig folkeskikk og respekt er stikkord her. Mannen din må få prioriteringene sine i orden, og det er faktisk hans jobb å stå opp for deg. Han må velge hvilken side han er på og ikke oppføre seg som en fjott av en mammadalt. Jeg blir litt sint kjenner jeg når jeg leser det du skriver, svigermor skal ikke blande seg inn så om du har bestemt at sønnen din skal sove i tresko.

Vi tok en samtale med min svigermor som var belærende, ekkel og syrlig ovenfor meg. Dette var etter jeg hadde hatt flere samtaler med en sosionom- fordi det holdt på å ødelegge familien vår. Mannen stilte opp for meg, og hun har vært from som et lam siden. Hun hadde å oppføre seg ordentlig hvis ikke hadde vi kuttet kontakten. Det var vår lille familie og at vi holdt sammen som var viktigere enn henne.

Skrevet

Eller gjør som meg, send unga alene til svigermor og kos deg med mannen mens de er der!

Han henter og leverer selvfølgelig så du slipper hele rækkelet...

Skrevet

Jeg hadde forlangt at mannen min tok en prat med sin mor ellers ble det ikke noe mer besøk til de!!!!!

Skrevet

Og du er vel perfekt tenker jeg

Skrevet

ignorer hun over her! Handler ikke om å være perfekt, men det går an å oppføre seg!

Skrevet

Flott at din svigerfar sa i fra! Kanskje du kan snakke med ham og fortelle ham at det for deg er sårende at din svigermor stadig kritiserer? Sannsynligvis mener hun det i beste mening, de fleste gjør som regel det, men jeg forstår at du blir sprø av å ha det sånn. Og så er det ikke så lett å se at 'velmente råd' av andre oppfattes som kritikk... Siden din mann ikke synes å helt klare å se det fra ditt perspektiv, og jeg også tviler på om din svigermor er veldig glad for å bli tilsnakket foran dere, vil jeg tro at om mannen hennes snakket med henne på tomannshånd kanskje vil ha en effekt.

Jeg er veldig klar på at dersom min svigermor blir litt vel overivrig på kommentar-fronten så vil jeg bruke svigerfar for alt han er verdt :-) Det er i alle fall helt tydelig at han i større grad enn din mann har sett det på samme vis som du.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...