Gå til innhold

Røykende besteforeldre....ang.overnatting!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mine foreldre røyker en god del. Til vanlig røyker de inne og når vi er på besøk med ungene går det ut. Den er grei. Men så var vi på besøk hos de i helgen. Sov der fra fredag til lørdag. Fra lørdag til søndag sov vi hos svigerforeldrene mine. Da vi kom tilbake på søndag og skulle hente resten v tingene våre hadde de jo røykt inne. Så leken til minsten stinket jo røyk....alle klær som hadde ligget der 1 natt stinket.

Jeg syns dette er så vanskelig. Aller helst skulle jeg jo sett at de sluttet. For sin egen del og for oss som er i omgivelsene. Det er jo deres hus og jeg kan ikke bestemme der. Men går det ikke an å holde seg fra den røyken når man er med barnebarna??

eks.

mormor skal lese for eldstejenta på senga når hun skal legge seg. Så mens vi er på badet og steller oss går mormor ut å tar en røyk. Hun kan IKKE vente til etter at hun har lest. Hun forstår ikke at det er fremdeles skadelig for oss rundt rett etter at hun har røykt.

Alltid når foreldrene mine skal leke med barnebarna så må de ta den fordømte røyken først!!!

Har prøvd å prate med de flere ganger. men neida....de feier det bare bort. Hva gjør jeg?? Vil jo ikke nekte dem å leke med barnebarna??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Altså de røyket ikke inne når barnebarna var tilstede?

Jeg må bare få si at det ikke er din buisness. De lever sine egne liv om du vil forstå deg på det eller ikke. Det er vel ikke det verste de kan gjøre? Vask leken og vask klærne- voila!

Hva skal du snakke med dem om? De respekterer barnebarna og går ut når de er der. Ok, så kunne hun ventet til etter hun hadde lest med å ta en røyk, men hun går nå inn og leser for sitt barnebarn.

Jeg synes generelt folk henger seg veldig mye opp i ting her inne. Det er greit å prøve og påvirke og si sin mening, utover det synes jeg de skal få lov til å gjøre som de vil. Livet er for kort til slike bagateller synes jeg. Jesus...

Skrevet

Min svigermor er en røykende skorstein!!! og som du sier man kan ikke bestemme hva andre skal gjøre i sine egne hus.

Da jeg ble gravid med eldstemann, ga vi beskjed om at vi ønsket at hun ikke røyket når vi var tilstede, og at samme ønske gjelder når de små kom til verden. Hun har faktisk etterfølgt ønsket vårt fra dag en, selv om hun sikkert ble litt "fortumlet" da vi spurte første gang. Hun er også av typen som stort sett har fnyst av alle forskningsresultatene på røyking. Men som sagt - det har i praksis aldri vært et problem. Når vi kom på besøk, så gikk hun ut for å ta seg en blås. Uansett, tidneen forandrer seg, og nå har svigermor pusset opp stuen sin og går faktisk ut og røyker hver dag selv - haha!!!

Før svigermor begynte å gå ut å røyke hver gang, så luktet også klærne våre, og alle tingene til ungene røyk etter besøk, selv om hun ikke røyket inne når vi var der. Men det skyldes nok at røykelukten legger seg overalt, og er vanskelig å bli kvitt.

Vårt alternativ, dersom svigermor ikke hadde overkommet vårt ønske, hadde nok vært at vi ikke hadde dratt på besøk til henne, men at hun da måtte ha kommet til oss dersom vi skulle treffes. Barnas helse kommer først.

Skrevet

Man kan ikke bestemme hva andre skal gjøre i eget hus.

MEN man kan bestemme om man vil la sine egne barn oppholde seg i det huset.'I et hus der det røyes inne er luften FULL av gidtstoffer, selv om de ikke røyker akkurat den stunden de er der.

Så har ihvertfall rett til å si at de må være hos dere når de skal passe, for det er usunt for barna å sove i det huset.

Skrevet

Jeg forventer at besteforeldre går ut å røyker når barnebarna kommer på besøk, og synes foreldrene dine tar hensyn til dere. Om det ikke er daglig synes jeg kanskje at du forventer litt mye. Du kan jo passe på å fjerne klær og leker før dere reiser, eller be dem gjøre det. Røyker hun ute er jo det ikke skadelig at hun har kontakt med jenta di etterpå en gang i blandt.

Skrevet

Ja de er flinke å gå ut å røyke. Men vi bor såpass langt unna hverandre at det ikke nytter med en dagstur. Så da må vi overnatte hos hverandre. Når de er her er de likedan. Går ut å røyker og så rett oppi ungene. Liker ikke det jeg. Og syns jo at de kunne tatt hensyn til barnebarna sine. Prøvde å prate med henne nå nettopp. Hun blir så sinna hver gang og sier at nå får jeg bestemme når vi vil komme på besøk for hun kommer ikke til å spørre mer!! Akkurat som om hun har gjort det før da men men....det er nå sånn hun sier det!!

Det må da vel ikke være så umulig å holde seg unna røyk til etter leggetid?? De sitter jo fint på¨fly i 12-15 timer uten røyk..............

Skrevet

Hmmmm - jeg synes at det kanskje er å bestemme litt for mye. Men man kan jo be dem om å vaske hendene sine før de tar oppi babyer... når barna blir store nok til å snakke selv, så vil de si i fra til besteforeldrene at de lukter vondt..... Mase mindre, kan faktisk ha størst effekt av og til....

Skrevet

ærlig talt. Hvor ofte er de der da? Og at de går ut og røyker når dere er der er jo kjempefint.

Og at klær stinker røyk er ikke verdens undergang, du har vel vaskemaskin? Og barn tar ikke skade av litt røyk, det er verre hvis de oppholder seg i røykfylte omgivelser i lenger tid. Synes du burde være fornøyd med at de går ut og røyker når dere er der jeg.

Har selv familie som røyker inne (ute når vi er der) Og jeg vet jeg må vaske klær når de har vært der. Men bryr meg svært lite.

Skrevet

Nå er jeg fullstendig allergisk mot røyking, og hadde aldri satt mine ben i et hus der folk røyker inne. De hadde måttet velge mellom oss på besøk og røyken, faktisk! Svigerfar røyker ute, ellers røyker ingen av besteforeldrene eller tantene.

Passiv røyking er farlig det og, stanken alene er nok til å pakke sakene sine og komme seg ut :S

Skrevet

Synes opplegget rundt røykinga deres høres ok ut jeg. Så lenge ingen andre ser ut til å bli plaget av det enn deg syns jeg du skal prøve å bite det i deg. Det er ikke perfekt, men hadde nok godtatt det så lenge ingen blir uvell. Kan ikke tenke meg at det er så mye bedre å oppholde seg i et hjem der man fyrer med ved dag ut og dag inn i oppholdsrommet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...