Gjest Skrevet 16. februar 2009 #1 Skrevet 16. februar 2009 Jeg er sykepleierstudent, og jeg prøver å finne prosedyre på hvordan man fjerner dren? Altså sårdren som pasientene har postoperativt. Noen som kan forklare hvordan man gjør det?? Finner det ikke i bøkene, og ikke på nettet..
Hellinor Skrevet 16. februar 2009 #2 Skrevet 16. februar 2009 Det er egentlig bare å dra det ut :-) Utstyr: Hansker (trenger ikke sterile), Sterile kompresser, plaster, suturkniv, avfallspose. Jeg er mest vant til abdominaldren, men det skulle vel være det samme vil jeg tro. -Åpne utstyr og legge fram, ordne avfallspose. -Sprite/vaske hender, ta på hansker. -Fjerne evt suturer -Dra ut drenet i en bestemt bevegelse (kan være laaaaangt og ubehagelig for pasienten, derfor ikke nøle) -Kompremere med steril kompress, legge bandasje oppå.
Gjest Skrevet 16. februar 2009 #3 Skrevet 16. februar 2009 Men må man ikke utligne suget i drenet på forhånd? Mener jeg så på en gang at sykepleieren skjærte hull i slangen, er det ikke nødvendig det da?
Hellinor Skrevet 16. februar 2009 #4 Skrevet 16. februar 2009 Vakumdren er jeg ikke vant med, vi bruker nesten ikke det lenger. D er vel logisk at man må fjerne vakumet ja, men akkurat hvordan kan jeg dessverre ikke svare på. Men det er ikke alltid man bruker vakumdren altså, kan ofte bare være slange med pose på.
ApriIbaby Skrevet 16. februar 2009 #5 Skrevet 16. februar 2009 Jeg hadde ikke skåret hull, men brukt arterietang og klemt av drensslagen. Noen ganger skal dren trekkes ut uten vacum - i sær ved blødningsfare. Andre ganger med for å dra med seg mest mulig væske på veien.
Ma69 Skrevet 16. februar 2009 #6 Skrevet 16. februar 2009 Jeg mener det er viktig å alltid fjerne vakumet for å unngå blødning, i tilfelle drenet har sugd seg fast inn til vevet. For å fjerne vakumet klipper du enten over drenslangen eller lager ett snitt i slangen med en kniv, jeg foretrekker å lage ett snitt i slangen for å unngå blodsøl. Etter jeg har dratt ut drenet pleier jeg å stripse sammen "hullet" for at det skal lukke seg fortere.
Gjest Skrevet 16. februar 2009 #7 Skrevet 16. februar 2009 Enig med deg Ma69! Burde spesifisert i innlegget at det var vakumdren jeg mente da men.. Men er det like bra og bare stenge av klemmen over ballongen og vente en stund for å utligne suget? eller er det best å lage hull på slangen?
Ma69 Skrevet 16. februar 2009 #8 Skrevet 16. februar 2009 Jeg mener det er best å lage hull i slangen, for da ser/hører jeg når vakumer er utlignet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå