Anonym bruker Skrevet 16. februar 2009 #1 Skrevet 16. februar 2009 Selvom en mann er voldelig og drittsekk er sannsynligheten liten for at han er psykopat. Tror de fleste her inne ikke vet hva en spykopat faktisk er
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2009 #3 Skrevet 16. februar 2009 Endelig noen som sier det! Her kan dere lese merhttp://www.nkmr.org/artikel_om_psykopati_av_bent_jensen.htm
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2009 #4 Skrevet 16. februar 2009 mange dibbere er psykopater. Utvilsomt.
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2009 #5 Skrevet 16. februar 2009 Jeg veit ikke hva spykopat er nei...Men psykopat ja. Veit du hva det er?
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2009 #6 Skrevet 16. februar 2009 Nei, sy heller puter under armene på disse voldelige mannfolka, unnskyld deres handlinger med å si at de hadde en vond barndom! Ordet psykopat brukes helt sikkert i mange tilfeller "feil", men det er et negativt ladet ordet man bruker om drittsekker så vel som reelle psykopater. Maaaange menn (og enkelte damer) som aldri får diagnosen fordi ingen andre enn de som lever sammen med dem noensinne får se deres sanne ansikt!!! Og om jeg ønsker å "slenge" rundt meg med ordet psykopat, er det i hvert fall ingen her inne som kan gjøre noe med det Lurer på om HI er psykopat jeg?? Siden du tar deg så nær av det???
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2009 #7 Skrevet 16. februar 2009 Klippet fra http://tenke.no/2005/12/09/psykopatiske-ekser/: Anyways, jeg tenkte å gå litt nøyere inn på en av personlighetsforstyrrelsene, nemlig dyssosial personlighetsforstyrrelse, som den heter i ICD-10. I det amerikanske diagnosesystemet, DSM-IV, så kalles den antisosial personlighetsforstyrrelse. I media og kanskje dagligtale hører vi av og til om “psykopater”, som er myntet på personer med denne personlighetsforstyrrelsen. Imidlertid synes jeg dette begrepet henger litt vel løst hos enkelte, personlighetsforstyrrelser er sjeldne - og en hører liksom om så veldig mange flere med denne personlighetsforstyrrelsen enn som har for eksempel avhengig personlighetsforstyrrelse? Skulle nesten tro det satt en psykopat bak hvert hjørne i den skumle verdenen der ute. Jeg satt i dag og så på diagnosekriteriene for dyssosial personlighetsforstyrrelse, og da slo det meg at det er jammen ikke rart at at veldig mange sier at de har hatt en psykopat til kjæreste (nå skal jeg være litt ekstra grei og presisere at dette ikke gjelder noen av mine ekser forresten). Men hør bare på kriteriene (tre av disse må være tilstede for diagnose): - likegyldighet for andres følelser - ansvarsløs holdning, ignorerer sosiale normer, regler, forpliktelser - kan etablere, men ikke opprettholde varige forhold - meget lav toleranse for frustrasjon, lav terskel for aggressivitet - føler ikke skyld, lærer ikke av erfaringer eller straff - markert tendens til å gi andre skylden, eller rasjonalisere egen atferd Er det ikke slik alle ekser oppleves å være når en ennå ikke har kommet over bruddet da? Særlig hvis en selv var den som ble dumpa… Det en del som bruker begrepet “psykopat” i hytt og vær glemmer er at det også er andre kriterier som må være tilstede. For at det i det hele tatt skal være en personlighetsforstyrrelse er det viktig at denne atferden skjer i et bredt spekter av personlige og sosiale situasjoner (altså ikke bare mot en kjæreste), denne måten å være på skal ha startet i barndommen eller i ungdomstiden og vedvare inn i voksen alder. Nå diagnostiseres ikke personlighetsforstyrrelser før tidligst 16-17års-alderen, men en skal ha sett tilbøyeligheter tidlig. Disse to punktene tror jeg gjelder få av disse psykopat-eksene folk snakker om. Når det er sagt, det finnes reelle psykopater også, og noen har dem som ekser. Det er selvsagt ikke noe særlig - men alle vi andre, vi kan vel finne bedre ord å bruke på en person som tross alt har en nokså normal personlighet?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå