Anonym bruker Skrevet 16. februar 2009 #1 Skrevet 16. februar 2009 For en del mnd siden spurte jeg her inne på anonym om det at jeg er overvektig betød at jeg måtte føde på spesialavdeling. (har en bmi på 34), og fikk mange gode svar som gjorde at jeg slappet av. Mange som var større enn meg som hadde født normalt, og jeg regnet med at jeg kunne legges inn på normaleenheten jeg også. Men neida, jeg måtte faktisk på spesialavdelingen, noe jeg i grunn synes var trist og nedverdigende. Barselbesøket lurte selvfølgelig på hvorfor jeg lå på spesialenheten, ikke mye moro å fortelle det gang på gang. Dessuten var det jo i hovedsak kun syke gravide på avdelingen - også meg da, samt for tidlig føde barn. En hektisk og ukoselig avdeling med mye sykdom som gjorde min fødselsopplevelse ganske trist i grunn! Ironisk nok gikk jeg såpass mye ned i dagene etter fødselen at dersom jeg hadde blitt gravid igjen (rent hypotetisk sett selvfølgelig) så hadde jeg havnet på normalavdelingen. Ja, vet ikke helt hvor jeg ville med dette innlegget. Bare få ut litt frustrasjon kanskje ...
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2009 #2 Skrevet 16. februar 2009 Det var jo rart. Har ikke hørt om at de hadde spesialavdeling en gang. Jeg har fått to barn med en BMI på 38 før jeg ble gravid.
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2009 #3 Skrevet 16. februar 2009 Jeg hadde BMI på 40 da jeg fødte og fødte på "normal"avdelingen....
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2009 #5 Skrevet 16. februar 2009 Dette er ved SØF - avdelingen som heter "spesialenheten" Merkelig ordning - virker ikke som om det er så mange andre som praktiserer det på denne måten! HI
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2009 #6 Skrevet 16. februar 2009 Jeg har Høy BMI og fødet på normal avd. ved ullevåll
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2009 #7 Skrevet 16. februar 2009 Merkelig... Jeg hadde mye høyere bmi og fødte på vanlig avd.
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2009 #8 Skrevet 16. februar 2009 Jeg kunne søke, og hvis ikke det var noe komplikasjoner i forhold til svangerskapet kunne jeg føde på normalenheten.. Er jo ikke lange veien hvis det skulle være noe ekstra lissom! Jeg fødte på spesialavdelingen og hadde det kjempefint der! Skal føde der igjen tror jeg, og har ikke noe problem med det egentlig... Ingen som spurte hvorfor jeg var her og ikke der heller! De vil jo bare at fødselen skal bli tryggest mulig for mor og barn!! )
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2009 #9 Skrevet 16. februar 2009 På avdelingen jeg jobber, er det ikke noe spesialopplegg hvis ikke det er noe annet medisinsk som må følges opp.. Folk med bmi godt over 40 som føder vanlig..
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2009 #10 Skrevet 16. februar 2009 Seriøst for noe syt! Hvis du har satt deg litt inn i de forskjellige avdelingene på SØF så ser du at det faktisk ikke er store forskjellene på B2 og B3. At du måtte føde på B3 er for DIN og BARNET ditt sitt BESTE. Det er faktisk en risiko å være overvektig ved svangerskap og fødsel. Men det er da ingen som nekter deg å føde normalt selvom du ligger på B3, så sant alt går som det skal da. Ingen som tvinger deg til å bruke noe form for smertestillende eller noe heller. Og at du er overvektig er vel heller ingen hemmelighet for dine nærmeste. Er ikke værre enn å si at "pga BMI så må jeg føde på B3, det er pga sikkerheten til meg og barnet." Jeg fødte på B3 forrige gang, og følte meg godt tatt vare på og ikke som syk i det hele tatt. Trivdes godt der og kjenner meg ikke igjen i din beskrivelse av avdelingen. Skal føde på B3 denne gangen og jeg. Synes det er helt greit jeg. Jeg vet at jeg og barnet er i de beste hender, tilfelle noe skal skje.
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2009 #11 Skrevet 16. februar 2009 Enig med 10.32. Ved SØF har de et prosjekt hvor mange av de fødenede ikke får velge avdeling. En datamaskin foretar en trekning som bestemmer hvilken avdeling du kommer på. Dette gjør at det er mange friske og normalfødende på spesialenheten. Selv om det heter spesielenhet er det mange normalfødsler der på grunn av prosjektet. Alle tre fødeenhetene ved SØF har høy aktivitet og du vil kunne oppleve det hektisk og travelt alle stedene. Men de ansatte på alle avdelingene gjør det beste de kan for mor og barn på alle avdelingene. Det viktigste i en fødselssituasjon er barnet og morens helse. Og du burde være takknemlig for at de satt dette i sentrum. Det er ikke gøy å måtte bytte avdeling når du er midt i en fødsel. Ingen har vel noe med hvorfor du føder på B3 eller B2. Hvis du syntes det var nedverdigende å svare kunne du bare fortalt at det er mange normalfødsler på spesialenheten. Du burde være takknemlig for at de satt deg og ditt barns sikkerhet i høysete istedenfor å kritisere avdelingen nord og ned fordi du ikke fikk det som du ville. Hvis BMI og fødested var så viktig for deg burde du tatt kontakt med føden før fødselen og fått en samtale rundt temaet. Da kunne du vært foreberedt på det som ventet deg istedenfor å la plassering av avdeling ødelegge hele fødselsopplevelsen din.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå