Anonym bruker Skrevet 16. februar 2009 #1 Skrevet 16. februar 2009 Altså vi som velger å følge anbefalinge er automatisk hysteriske. Hvorfor har noen behov for å ytre dette? Har dere dårlig samvittighet for noe eller? Det ER anbefalt å unngå spekemat under svangerskapet, derav salami, så vi som unngår det er hysteriske. Det ER anbefalt å ikke drikke så mye kaffe under svangerskapet, hysteri? Man VET at røyk og alkohol er potensielt farlig under svangerskapet. Hvorfor leke russisk rulett med barnet? Man vet også at man bør koke flasker og smokker frem til en gitt alder pga farlige melkebakterier. Er dette hysteri også? Bakovervendte bilstoler er det tryggeste så lenge som mulig, og vi som gjør dette i praksis er gale? Nyere forskning har bevist at det å la et lite barn skrike seg i søvn er potensielt farlig for barnehjernet og psykisk helse senere. Hvorfor gjøre dette? Og lista fortsetter. Nå kommer mange til å si: ja, men man kan ikke følge alle anbefalinger da blir man gal. Nei, det er faktisk mulig! Selvsagt ikke alle, ned til hver minste detalj, men så godt det går! Hvorfor er vi som velger å ikke ta sjanser med barna våre hysteriske? Og hvorfor er dere som velger å ta en haug sjanser, så "skrytete"? Er dere virkelig stolt av at dere tar sjanser med livene til ungene?
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2009 #2 Skrevet 16. februar 2009 Helt enig med deg hi. Jeg har fulgt slle snnbefalinger jeg vet om og har undersøkt mye. Også med hvilke stelleprodukter som er best både til ungene og oss voksne. Det er ikke vannskelig å følge annbefalningene.
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2009 #3 Skrevet 16. februar 2009 Du har nok misforstått et par ting her, HI. Å unngå potensielle farer er i seg selv på sin plass, det er hysteriet - altså den voldsomme temperaturen som oppstår rundt dette som i mange tilfeller er usunn. Da kommer av og til overdimensjonering og manglende gangsyn inn i bildet. Ta f.eks kaffetråden her inne. På matportalen blir gravide anbefalt minimum 1-2 kopper hver dag. Det er helsemyndighetenes anbefaling. Så legger en eller annen ut en tråd om at "nyere forskning" viser at mer enn en kopp kan doble sjansen for å miste. Hva tror du skjer da? Jo, det sitter en haug med gravide der ute som får nervøst sammenbrudd fordi de drakk halvannen kopp i går, og gudhjelpe; to kopper i dag. Det er hysteri. Skjønner du forskjellen? Da må man forklare hvordan forskning fungerer, hvordan media fungerer, hvordan statistikk fungerer, hvordan man skal være håndtere kilder - og til slutt roe folk med at halvannen kopp høyst sannsynlig ikke har drept fosteret ditt. Har mer å legge til, men må ta det senere, snuppa roper : )
___ Skrevet 16. februar 2009 #4 Skrevet 16. februar 2009 Det er ikke hysteri å forsøke å følge offentlige anbefalinger, men jeg ser på det som hysteri når folk flyr til legen eller er livredde hvis de finner ut at de har gjort noe som ikke er anbefalt. Når det gjelder "nyere forskning" så finnes det mange forskningsraporter som ikke holder mål. Det er gjerne de som viser at et eller annet er farlig som får store oppslag, ikke de 15 andre som viser at det samme er helt ufarlig. Det enkleste eksempelet er vel vaksineproblematikken. Vi må også se på hva som er praktisk å gjennomføre for den enkelte. Noe av det aller farligste vi utsetter barna våre for er bilen, likevel er det så godt som ingen av oss som lar være å kjøre bil eller holder ungene helt unna trafikerte steder.
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2009 #5 Skrevet 16. februar 2009 "Også med hvilke stelleprodukter som er best både til ungene og oss voksne". Sålenge det er kommersialitet inne i bildet, skal det godt gjøres å kunne slå fast hva som er hva og hva som er best til enhver tid. Det er en av utfordringene man støter på når man vil følge anbefalinger. Det er svært sjelden forskning er en verdinøytral affære. Nei, det er ikke vanskelig å følge anbefalingene - det vanskelige er å bruke hodet og skille klinten fra hveten.
Blafrende Hengejur♥♂08♂13? Skrevet 16. februar 2009 #6 Skrevet 16. februar 2009 enig med deg HI, men det finnes grenser på hva man skal styre med;) Altså det å drikke et par kopper kaffe tror jeg fosteret overlever greit;) Men å drikke en hel kanne hver dag er jo helt på trynet. Det å la babyen surve litt for seg selv fordi h*n er overtrøtt eller trassig har ikke hitill drept eller skadet et barn, men man skal ikke la babyen gråte når de er spedbarn for de blir redde av det. Alle har såpass sunn fornuft, men her inne blir alt misforstått og folk slenger fort med leppa. Når det er sagt så fyrer jeg fort opp når folk kommer med fortellinger om at de har tatt seg et glass med vin e.l når de er gravide, for akkurat gift i konsentrert form kan man vel holde seg for god for når man huser et lite barn i kroppen! Man er ikke syk når man er gravid, og man kan gjøre og spise/drikke ganske så vanlig, emn visse ting skal man kutte ned på, og andre skal man holde seg unna. Og jeg hører heller på legen og helsesøsteren min enn "nyere forskning" og elleville høner her inne;)
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2009 #7 Skrevet 16. februar 2009 Slutt å kjør bil. Det er mye farligere enn alt annet. Men det vil ingen av dere fordi det koster.... Dere velger bare de enkle tingene. Det er faktisk mye mindre sjangs for å miste et barn av spekemat enn i trafikken. Men den diskusjonen vil ingen ta. Rart.
Trollemor og snuppa! Skrevet 16. februar 2009 #8 Skrevet 16. februar 2009 Nei forskning som er godt dokumentert er ikke hysteri, og det staten anbefaler er greit.. Det jeg synes blir litt hysteri er når man kaster seg på alt av "nyere forskining" som smøres opp i tabloidaviser og på nettet.. Det styrer jeg glatt unna, for de anbefalingene forandrer seg gjerne fra dag til dag... Ellers er jeg enig i at man skal følge de anbefalingene som er gitt av staten, men uansett - man må bruke hodet og følge ting så langt på vei som det er mulig! Får man ikke fullammet til seks mnd feks, er det ikke verdens undergang!
Trollemor og snuppa! Skrevet 16. februar 2009 #9 Skrevet 16. februar 2009 Og kanskje aborterer disse mødrene pga angst/stress og ikke pga den koppen kaffe de drakk for mye... :oP Enig med deg, anonym 9:15!!
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2009 #10 Skrevet 16. februar 2009 Vil ta med et annet aspekt også: Noe blir man anbefalt å holde seg unna, mens noe blir man anbefalt å innta. På 70-tallet var det sprøyte med K-vitamin, f.eks. I tillegg ble mødre i barsel anbefalt å drikke øl for å få opp melkeproduksjonen. Begge deler gikk de bort fra. De senere årene har gravide blitt anbefalt å ta folat. Jeg husker en tråd her inne der en vordende mor var helt fra seg fordi hun hadde vært gravid en stund uten å vite det, og derfor ikke hadde tatt folat. Hun lurte på om det var noen andre som ikke hadde tatt det, og likevel fått friske unger. Hun tolket det tydeligvis dithen at ved å ikke ta folat fikk fosteret nesten garantert ryggmargsbrokk. Det er hysteri. I ettertid har forskning forøvrig vist at folat ikke har noen betydelig effekt, så dette er nok også en anbefaling som snart faller bort. Så igjen: Det er lett å følge anbefalingene, men vanskelig å bruke hodet og skille klint fra hvete. Videre er jeg helt enig i at det er et paradoks å kjører bil med barn i magen og barn i setet, i tillegg til å gjøre mange andre potensielt farlige ting - og samtidig bli helt ville i en diskusjon om en eller to kopper kaffe. Det henger rett og slett ikke på greip. I en artikkel i Aftenposten kom det fram at dagens gravide er konstant stresset og engstelige, som følge av den voldsomme informasjonen de blir møtt av. Neste dag leser man at stress og nervøsitet kan skade fosteret og høyne sjansen for abort. Det er jo nærmest en catch 22 situasjon.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå