Gå til innhold

Tips til problemstilling? Særemne - serien om berlinerpoplene av Anne B. Ragde.

Anbefalte innlegg

Gjest Sauen venter jente nummer 2 =)
Skrevet

Hadde egentlig tenkt å velge et veldig spennende særemne (forbudte bøker), men pga tidspress må jeg skrive om noen bøker jeg allerede har lest og som er enkle å skrive utfra, og har da valgt berlinerpoplene, eremittkrepsene og ligge i grønne enger av Anne B. Ragde. Men så var det problemstillingen da..

Jeg klarer ikke å komme på eller formulere en bra problemstilling her!

Hvis jeg ikke rekker eksamen før jeg går ut i permisjon får jeg heller skrive det spennende særemnet mens jeg er i perm, men nå må jeg bare bli ferdig snart...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ingen tips... Fikk bare så voldsomt flashback da jeg så overskriften...ordet "særemne" fikk meg til å fryse på ryggen! :) Men ser tidene har forandret seg; vi fikk slett ikke velge fritt men måtte pent skrive om det vi fikk tildelt. Jeg var den heldige vinneren av Cora Sandel og bla. hennes Kranes Konditori.....gjeeeeeeeeeeeeeeeeesp!!!

Lykke til :)

Skrevet

Uff, det høres grusomt ut!

Eneste kriteriet vårt er at forfatterne må være norske... Skulle egentlig skrive om sangen om den røde rubin (mykle), fra kristianiabohemen (Jæger) og uten en tråd (Bjørneboe) men har rett og slett ikke tid tror jeg... Eller kanskje jeg bare skal ta meg tid, blir jo mye lettere å lage en god og interessant problemstilling, men... Uff, vanskelig dette.

Skrevet

jeg har ikke noe tips til deg fordi jeg har ikke lest bøkene, men vil bare gi deg medfølelse fordi jeg sliter med å velge problemstilling til mitt særemne :)

søk på nettet så finner du masse sider med forslag til særemner og problemstillinger, er sikkert noen som har brukt de bøkene, ellers så kanskje du får tips til en annen problemstilling som kan være relevant..

Skrevet

Det som slår meg er homofili. Det er tre ulike historier om dette i bøkene: han som i starten har tatt sitt eget liv, Erlend/Krumme og så "Far", som aldri har fått levd ut dette noe særlig. Problemstilling kan være noe a la hvordan man hanskes med dette, eller vanskeligheter med å leve åpent som homofil i samfunnet. Kanskje det kan være noe?

Skrevet

Jeg tror kanskje jeg ville prøvet å finne ut hvorfor bøkene har blitt så ufattelig populære. Hva er det med innholdet i dem, handlingen, skrivestilen til Anne B Ragde som gjør at de appelerer til så mange. Noe sånt

Skrevet

Tenkte også på homofili - det er jo også noe som absolutt er på dagsorden, med tanke på den nye ekteskapsloven osv.

Skrevet

Ikke lett dette med særemne...

Hva med forventninger og drømmer som blir pådyttet barn av sine foreldre? Og følelsen av å skuffe familien fordi man ikke klarer å leve opp til disse? Jeg tenker på Tor som skuffet moren sin med "feil" kjæreste, Erlend som homofil, Torunn som ikke makter å ta over gården... Lykke til i alle fall

Skrevet

Mitt beste tips er å ikke velge så "opplagte" bøker som de bøkene du nevner. "Forbudte bøker" har også blitt gjort tusen ganger tidligere.

Skrevet

Da jeg skrev særemne for ti år siden, skrev jeg om boka til filmen søndagsengler. Det jeg gjorde var å sammenligne boka og filmen, drøftet om filmen klarte å gjenskape boken osv.

Jeg hadde også med et intervju med forfatteren av boken, der jeg spurte om hennes meninger om filmen osv. Må legge til at dama var en smule sprø med skikkelig røykestemme og hostet og harket under hele intervjuet:) Hehe. Tok intervjuet pr telefon;)

Kanskje du kan sammenligne bøkene med tv serien?

Uansett må du ha kjempelykke til!

Skrevet

Takk for svarene=)

Den med foreldres forventninger høres jo veldig bra ut da!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...