Spanskeflua Skrevet 15. februar 2009 #1 Skrevet 15. februar 2009 Mistenker at hunden min har diabetes. Hun har en enorm urinproduksjon, men jeg har ikke lagt merke til noe spesielt stort vanninntak. Hun klarer ikke lenger å holde seg over natta, og tisser på gulvet stort sett hver natt. Dette selv om hun har vært ute mellom 00.00 og 00.30, og vi står opp 06.20 Dette har hun klart før. Kan jo muligens være UVI også, jeg vet ikke... har ikke endret noe på mat/drikke - rutinene heller, så det kan ikke være årsaken. Muligens slapp blære, da hun er snart 10 år...begnner å bli gammelhund=) Håper bare det er UVI eller diabetes, for det er greit å gjøre noe med. Slapp blære krever vel operasjon, og det tror jeg ikke blir aktuelt - spørs hvor dyrt dette er og prognosene til en 10 års gammel hund... Noen som har erfaring med noe lignende?
Shabby Cheap Chic Skrevet 15. februar 2009 #2 Skrevet 15. februar 2009 Vår hund fikk diabetes i en alder av 10 år.. Men han drakk mye og blei litt rar (fikk føling) innimellom... Var hos dyrlege med han.. Fikk en sprøyte han skulle ha 2 ganger om dagen og det gikk fint... Han levde til han blei 14 år.... Fine hunden savner han enda....
Spanskeflua Skrevet 15. februar 2009 Forfatter #3 Skrevet 15. februar 2009 Har ikke merket at hun har blitt rar på noen måte...hun har stort sett vært rar hele livet=) Hvordan rar ble deres hund?
Shabby Cheap Chic Skrevet 15. februar 2009 #4 Skrevet 15. februar 2009 Hehe, ikke så lett å forklare men litt sånn, jeg vil være for meg selv, men fortsatt ha kos også skjelve litt innimellom.. Ta med hunden en tur til dyrlegen du... Hva slags hund er det?
Spanskeflua Skrevet 15. februar 2009 Forfatter #5 Skrevet 15. februar 2009 Vi hadde time hos dyrelegen i uka som gikk, men den ble avlyst pga sykdom. Skal se om vi får henne inn denne uka. Vi har en søt Cocker Spaniel - dame (engelsk). Verdens snilleste, men også rareste. Hun er akkurat som en gammel kjerring - selektiv hørsel og selektivt syn "jeg ser og hører det jeg vil" - type kjerring=)
AO3 Skrevet 15. februar 2009 #6 Skrevet 15. februar 2009 Du bør ta med hunden din til dyrlegen snarest. Det kan være diabetes, som du sier, og det er svært alvorlig hvis det ikke blir behandlet i tide. Det kan også være flere andre ting, men det må utredes, selvsagt. Det er umulig å si hvordan prognosen er hvis man ikke har en diagnose! Hun kan også ha livmorbetennelse - i det hele tatt bør du absolutt få henne undersøkt snarest. 10 år er jo ikke nødvendigvis en svært høy alder for en hund, det kommer også an på rasen. Hun kan ha mange år igjen enda.
AO3 Skrevet 16. februar 2009 #7 Skrevet 16. februar 2009 Hei du, mitt beste tips ut fra det du skriver er at hun har livmorbetennelse, spesielt hvis det er 1-2 måneder siden siste løpetid. Evt hvis det er diabetes (heller ikke umulig) kan det faktisk kureres helt hos noen tisper hvis de blir sterilisert straks etter at diagnosen blir stilt. Med andre ord ville jeg tatt meg en tur til dyrlegen så snart som mulig, slik jeg skrev over. Jeg er dyrlege selv, btw. En cocker på 10 år kan ha mange gode år igjen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå