Anonym bruker Skrevet 15. februar 2009 #1 Skrevet 15. februar 2009 Skjønner ikke dette helt jeg.. er det sånn att jeg kan komme inn på høgskole pga att jeg er eldre enn 23 år og jobbet 100% 5 år sammenhengende?? Uansett hvordan jobb jeg har hatt, og selvom jeg ikke har stud. komp???
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2009 #2 Skrevet 15. februar 2009 du kan komme inn på høyskole vis du er over 23 år, har jobbet 5 år (må dokumenteres) og at du tar fagene norsk, engelsk, naturfag, matte, historie og sammfunsfag.
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2009 #3 Skrevet 15. februar 2009 REalkompetanse heter det. Det er når du har jobbet 5 år sammenhengende ja, men fortrinnsvis skal du være over 25, ikke 23.
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2009 #4 Skrevet 15. februar 2009 det er 23 år, ikke 25. "23/5-regelen 23/5-regelen er for deg som er litt eldre, og ikke har videregående opplæring. Det er visse krav du må oppfylle for å kunne få generell studiekompetanse etter 23/5-regelen. • Du må være fylt 23 i løpet av opptaksåret. • Du må ha fem års yrkespraksis, eller en kombinasjon av yrkespraksis og utdanning. Yrkespraksis kan være omsorgsarbeid (for eksempel om du er hjemme med barn), militær- eller siviltjeneste. Utdanning kan være fullførte kurs i videregående opplæring eller folkehøgskole. Fyller du disse kravene er det nok med følgende fag for å får generell studiekompetanse: • Norsk 14 timer (hovedmål, sidemål og muntlig) • Engelsk 5 timer • Matematikk 5 timer • Naturfag 5 timer • Nyere historie 4 timer • Samfunnslære 2 timer "
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2009 #5 Skrevet 15. februar 2009 Ok, takk:) Kan jeg da søke på f.eks sykepleien, selvom jeg har jobbet i butikk i 5 år.. eller må jobben min ha vært relevant iforhold til studie jeg vil gå?
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2009 #6 Skrevet 15. februar 2009 jobben du har hatt trenger ikke å være relevant. men husk at du må ta de fagene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå