Anonym bruker Skrevet 15. februar 2009 #1 Skrevet 15. februar 2009 Er helt for likestilling! Men forstår ikke alltid dere som klarer det. Min erfaring er at de som har det kjefter mye mer på mannen sin enn oss andre. Kommanderer mannen rundt og lager en veldig utrivelig stemning i huset. Jeg orker ikke å mase og kjase om ryddiing og vasking. Bortsett fra det så er han perfekt. Jeg vil heller ha fred i huset. Koster meg mindre å gjøre mer enn han enn å gå å mase og kjase hele dagen. Noen som forstår meg? Jeg er ingen tøffelhelt for det.
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 15. februar 2009 #2 Skrevet 15. februar 2009 Da har du misforstått hva likestilling er. Likestilling er at ingen har noe større ansvar for å gjøre rent, passe barn, lage mat og vaske klær enn andre. Hos oss er det likestilling, ikke fordi jeg maser og kommanderer, men fordi jeg har valgt en mann som helt av seg selv er intelligent nok til å forstå at han må bidra like mye som meg.
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2009 #3 Skrevet 15. februar 2009 ikke her hvertfall.. jeg måtte mase litt i starten for at jeg gjorde allt med snuppa men nå har vi laget en fin ordning at vi ha annenhver natt med morning å morgen stell. vi legger også annehver kveld så sant man kan da;) å vi har også en fin ordning på vasking, den ene støvsuger å den som skal vaske må også pussestøv, så her hjalp det med litt masing å ikke første det til krangling heller.. men forstår deg;)
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2009 #4 Skrevet 15. februar 2009 vi legger henne annenhver kveld hver mente jeg* å han lager også middag foresten:D å oppvask tar han også vi deler selvfølgelig på dette også.. å han klarer også fint å vaske å henge opp klær;)
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2009 #5 Skrevet 15. februar 2009 Her har deler vi byrdene likt, helt uten masing og kjefting fra noens side. Det skulle da bare mangle. Vi er voksne, oppegående folk med lik ansvarsfølelse. Det mener jeg man burde forvente av både kvinner og menn når de er langt forbi myndighetsalderen. Hvis man skal tas på alvor som menneske. Jeg vil ha et harmonisk hjem, og ikke falsk fred fordi jeg biter ting i meg.
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2009 #6 Skrevet 15. februar 2009 Tror faktisk ikke helt på dere. Det er noen få som har det slik, men ikke flertallet. Kjenner mange (med høy utdannelse) som ikke har det slik. Så jeg tror ikke det har så mye med intelligens å gjøre. Men at det er galt er en annen ting. Monterer dere parabolen mens mannen deres vasker huset? Eller maler dere huset, mens mannen passer barna? Bare spør jeg.
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2009 #7 Skrevet 15. februar 2009 Vi deler byrdene likt, sa jeg. Det betyr at vi bidrar med det vi kan og er best på. Barna er vi like flinke med, det er tross alt våre barn. Synd for deg at du har dårlige erfaringer, men hvor får du det fra at "det er noen få som har det slik?". Forskning? Eller synsing? De fleste jeg kjenenr har en ganske grei fordeling hjemme, men man tiltrekkes kanskje sine like. Om det er riktig at fåtallet har det slik, så betyr vel ikke det at det ikke er noe å etterstrebe? Med holdningen "jeg vil heller ha fred i huset", kommer man jo ikke stort lengre her i samfunnet. Gjentar meg selv: Jeg vil også ha fred i huset, men ikke på falske premisser. Og så går det faktisk an å komme til enighet uten å måtte lage uhygge.
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2009 #8 Skrevet 15. februar 2009 Rart at så mange av dere blir skilt da.
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 15. februar 2009 #9 Skrevet 15. februar 2009 Jeg maler huset mens mannen passer barna. Jeg måker snø mens mannen lager middag. Han er bedre enn meg på mat. Jeg vasker bilen mens mannen lager middag / passer barn Mannen skifter hjul på bilen fordi han er sterkere enn meg. Jeg skrur møbler fordi jeg er mer praktisk anlagt, av samme grunn vasker jeg klær. Har hatt litt mange fargeuhell med klær. Hvordan vet du at det bare er noen få som har det sånn? Jeg kjenner faktisk ingen som IKKE har det sånn, jeg. Hvor alle dere med mannssjånvinistiske menn er i virkeligheten vet jeg faktisk ikke. Alle mine venner deler likt på arbeid ute og inne, uavhengig av kjønn.
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2009 #10 Skrevet 15. februar 2009 Jeg er Hi og mener også at byrdene skal fordeles likt. I innlegget mitt sa jeg bare at jeg ikke gadd å mase om vasking og rydding. Da tar jeg det heller selv. Men da monterer jeg ikk parabol, maler huset, reparerer bilen etc. Vi fordeler også byrdene likt! Men jeg gidder ikke å gå å mase på noe han ikke synes er nødvendig. Men jeg passer heller aldri på når vinduskarmene ute bør males. Det driter jeg i. Prøvde bare å si at de jeg kjenner som maser mye om vasking ikke akkurat har god stemning hjemme. Men hvis dere vil misforstå, så misforstå. Regner da med at dere maler hus, reparerer hus, bil. Kjøper bruskassene, bærer dem inn, monterer peisen etc.
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2009 #11 Skrevet 15. februar 2009 13.35 Flott da er det helt greit.
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2009 #12 Skrevet 15. februar 2009 Her gjør hver det en er best på eller har mest evner og interesse for. Jeg er flinkere enn ham til tekniske ting, feks data osv, så jeg mekker anlegg, pc etc. Han er flinkere til å lage mat enn meg, så da gjør han det. Ellers er han den som er mest ryddig av seg, så han støvsuger feks hver dag av egen, fri vilje. Vasking av gulv er det stort sett jeg som står for, jeg synes støvsuging er kjeeedelig, han hater å vaske gulv/tørke støv- ergo blir fordelingen ganske automatisk. Klesvask står jeg for, fordi han ellers ødelegger klærne i feil vask . Tur med hunden sørger jeg stort sett for, han fikser kattedoen. Nå som jeg er gravid og har vondt, gjør selvsagt han mer enn vanlig da- det gjør han automatisk, uten at jeg har bedt om det. Når vi pusset opp, gjorde vi det sammen- jeg malte like mye som ham. Da huset ble malt utendørs ifjor gjorde han mest, fordi han hadde ferie, jeg hadde ikke det pga ny jobb- men jeg hjalp til når jeg kunne. Nå males badet, men da vil han ikke ha hjelp av meg, fordi jeg ikke skal få i meg løsemidler. Når barnet kommer, blir jo det mest på meg i begynnelsen, men jeg forventer da at han skal ta ansvar han også, ungen er nå like mye hans. Og han kunne nok aldri tenkt seg å gi blaffen i ungen sin! Hos oss har denne fordelingen kommet automatisk- har man en skikkelig mann som bryr seg om familien sin, hus og hjem, så trenger man ikke kjefte. En mann som er glad i familien sin stiller opp for dem.
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2009 #13 Skrevet 15. februar 2009 Så du mener seriøst at antidoten mot skilsmisse er at kvinner biter det meste i seg? Skilsmisser oppstår oftest fordi det er skeivfordeling i huset og dårlig kommunikasjon. Men det er klart, hvis den ene parten kan leve fint med skeivfordeling og sårlig kommunikasjon, er jo sjansene kanskje mindre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå