den fabelaktige milly Skrevet 15. februar 2009 #1 Skrevet 15. februar 2009 Gutten min på fire måneder vil ha pupp annenhver time. Han spiser fort, gjør seg ferdig på max fem minutter, og vil bare ha en pupp. Tidligere var ikke dette noe problem, ettersom annenhvertime-mønsteret bare gjaldt om dagen. (om natta sov han 6+4 timer, jeg ammet han bare en-to ganger) Men de siste ukene våkner han annehver time om natta også - og er skrubbsulten! Men han spiser likevel bare av en pupp før han sovner igjen. Teorien min er at om jeg klarer å venne han til å spise mer til hvert måltid om dagen, så vil han ta med seg denne vanen til natta også... Jeg har ingen ønsker om å sulte gutten min, og dersom det viser seg at han bare er småspist / har liten plass i magesekken, så er det kanskje ikke noe å gjøre med - bortsett fra å prøve med grøt/velling. Men har veldig lyst til å utsette innføringen av fast føde... Noen som har erfaring med å strekke tiden mellom mm-måltidene?
localati&lillegutt Skrevet 15. februar 2009 #2 Skrevet 15. februar 2009 Du må begynne å strekke han lenger mellom hver gang... Det gjorde jeg på min... Asså når de er så små, kommer de til å bli uhyrlige grinete, og det er en slitsom jobb... Men pass på at du ikke strekker han for lenge... Jeg strakk min sånn ca en halvtime... Så hvis du klarer å gjøre første stell til 2,5 time, så 3timer på neste, også kanskje 3,5, også kapoff ble det 4timer... Men ikke ta for mye av det på en dag... Men etter vært så skjønner han tingen selv... Men han kommer til å gjøre jobben hard for deg, og du må jobbe for det... for de kan lure en fort...
den fabelaktige milly Skrevet 15. februar 2009 Forfatter #3 Skrevet 15. februar 2009 Hm, nå slår jo tanken meg at han i stedet for å få sjeldnere mat om dagen, burde få oftere mat i stedet - hvis greia er at han kompenserer for for lite mat med å våkne ofte om natta... (ojda, lang setning) Æh, hvorfor må det være så vanskelig da..? Hvorfor skjønner han ikke sitt eget (eller helst mors, hehe) beste, og spiser godt om dagen sånn at han kan sove godt om natta?
Maya_1 Skrevet 15. februar 2009 #4 Skrevet 15. februar 2009 Det trodde jeg også, at å gi de hyppigere måltider sørget for at de fikk maten de hadde behov for i løpet av dagen, men fikk høre det var omvendt: At hyppigere måltider om dagen gjorde så de ble vant til å spise oftere og våknet om natten, slik at man i steden burde prøve å gjøre det lengre mellom hvert måltid om dagen. Da ble de vant til å gå lengre mellom mat, og kunne sove lengre..
frk-fryd Skrevet 15. februar 2009 #5 Skrevet 15. februar 2009 Vi har normalt 3 timer mellom måltidene, og jenta mi er 3 mnd. Det som skjer når jeg ammer oftere er at hun ikke spiser seg ordentlig mett, og blir dermed sulten fort igjen. Hvis jeg derimot venter til hun er ordentlig sulten, så spiser hun fortere og mer. tømmer begge bryst, og klarer seg lengre til neste måltid. Så det tipset med å amme to tette ganger før legging for at det skal holde lengre om natta, det gikk helt i vasken her. Hvis hun ikke er sulten nok, klarer hun ikke holde seg våken lenge nok til å spise seg mett på natta, og våkner fort igjen. Normalt sett spiser hun nå bare en gang på natta ( 20-8). Prøv å drøye lengre og lengre mellom måltidene. Blir sikkert litt sutring, men husk at noen barn sover 6-7 timer eller mer i strekk i den alderen, og de sulter jo ikke ihjel av å vente. Så da klarer nok din også å vente en halv time ekstra. Det kan godt hende han da får mer mat i seg tilsammen i døgnet.
Maracuya Skrevet 15. februar 2009 #6 Skrevet 15. februar 2009 Sånn er det nesten her også! Bare at han stort sett har gått mer enn to timer om dagene, som regel 3 kanskje. Men alltid så går det unna veldig fort og han vil sjelden ha mer enn en pupp. Nå den siste tiden har han også begynt å våkne oftere om natta (før var det kanskje bare en gang og etter 5-6 timer). Han virker ikke skrubbsulten, men spiser gjerne. Så leste jeg at en bør prøve å tanke ham opp oftere om kvelden, så prøver litt på det nå. Prøvde en stund å dra ut tida mellom måltidene men har ikke helt merka noen forskjell.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå