Anonym bruker Skrevet 15. februar 2009 #1 Skrevet 15. februar 2009 Er det sånn at alle som er smartere enn gjennomsnittet har dårlig syn? Er det fordi de leser så intenst at øynene blir dårlige? Går intelligensen på bekostning av synet? Det er jo en grunn til at alle "nerder" i tv-serier og sånn har briller også. Er det noe i dette?
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2009 #2 Skrevet 15. februar 2009 Så det er derfor jeg er så klok, jeg har lest for mye:-)
<3Lykkelig<3 Skrevet 15. februar 2009 #3 Skrevet 15. februar 2009 Hehe Så da vet jeg grunnen til at jeg bruker briller Nei de som bruker briller er svaksynte, derfor man bruker briller. Men man ser vel litt smartere ut med briller på kanskje
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2009 #4 Skrevet 15. februar 2009 Det er faktisk sånn at mange blir svaksynte av å lese for mye.
Gjest Skrevet 15. februar 2009 #5 Skrevet 15. februar 2009 He he, jeg kjenner et par superglupe mennesker som ikke trenger noe som helst for øynene, men i "nerdemiljøer" er jo utseendemessige "krav" litt annerledes enn det som er vanlig og sånn sett er det kanskje ferre som velger linser ...
Gjest Skrevet 15. februar 2009 #6 Skrevet 15. februar 2009 Men hva får det til å tro at de smarteste leser mest?
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2009 #7 Skrevet 15. februar 2009 http://althelse.com/alternativ-medisin-&-terapi/1192-flere-bruker-briller.html
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2009 #8 Skrevet 15. februar 2009 "Synskravene har økt, både for barn og voksne. Skolearbeid over bøkene, eller arbeid foran PC har ført til at flere merker behovet for briller, sier optiker Karl Fredrik Hildrum i Interoptik"
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2009 #9 Skrevet 15. februar 2009 Jeg kjenner mange høyt intelligente barn og voksne som ikke bruker briller. Når det er sagt, så er det mange som får briller i studenttiden, fordi de rett og slett sliter ut synet med all lesingen. Så det er altså ingen sammenheng mellom IQ og briller =))
Tokatter_USA Skrevet 15. februar 2009 #10 Skrevet 15. februar 2009 Kan man slite ut øynene med å lese? Kanskje det er sånn at når man leser mye, så merker man lettere at øynene er dårlige. Jeg har fått meg lesebriller, fordi jobben krever det, men mannen min bruker ikke briller fordi han aldri leser noe, selv om jeg vet at øynene hans er like dårlige som mine.
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2009 #11 Skrevet 15. februar 2009 De har jo ikke det, er bare på tv det... Eks: Simen Agdestein Magnus Carlsen Gro Hammerseng (vel, supersmart er hun kanskje ikke med 113 i iq, men pytt)
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2009 #12 Skrevet 15. februar 2009 Jeg er medlem av Mensa (helt sant)- og jeg bruker ikke briller:)
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2009 #13 Skrevet 15. februar 2009 Hva er forresten inntakskravene i mensa for tiden? Rundt 140? Etter flere mer eller mindre seriøse IQ-tester på nett så har jeg rundt 124. Bruker ikke briller, og leser sjelden annet enn på nett:D HI
ScaryMama Skrevet 15. februar 2009 #14 Skrevet 15. februar 2009 Faktisk så viser forskningen at meget intelligente mennesker oftere er kortsynte og har mer allergier til tross for at helsen generelt pleier å være litt bedre enn gjennomsnittet. Opptakskravene hos Mensa er en IQ over 130, forøvrig. IQ'en skal tilsvare den topp 2 prosenten av befolkningen.
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2009 #15 Skrevet 15. februar 2009 Tror heller det er at de kloke er smarte nok til å vite at utseende ikke betyr noe. De hevder seg på annet vis. Heldigvis. Men de andre går rundt med kontaktlinser fordi de er så forfengelige.
Onna Skrevet 15. februar 2009 #16 Skrevet 15. februar 2009 Jeg bruker kontaklinser fordi det er mest praktisk. Kan klemme mannen min uten at jeg må pusse briller etterpå. Ser tydelig i hele synsfeltet i motsetning til briller. Visste ikke at jeg var forfengelig..
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2009 #17 Skrevet 15. februar 2009 Jeg har kontaktlinser. Ene og alene fordi jeg er forfengelig. Det gjelder nok de fleste. Økonomisk er det jo mye dyrere også.
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2009 #18 Skrevet 15. februar 2009 Hehe, tror kanskje det bare er en myte;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå