:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 14. februar 2009 #1 Skrevet 14. februar 2009 jeg lar gladlig sønnen gå i kjole når han ønsker det. men når han låner søskenbarnets sverd, da knyter det seg i en mammas hjerte. så min har ikke noe sånt. men jeg skal ikke på noe punkt påstå at det er den rette avgjørelsen. hva mener dere og hvorfor?
snart mor til 3 Skrevet 14. februar 2009 #2 Skrevet 14. februar 2009 jeg har kjøpt både sverd og pistol til min gutt... han fikk det som sover-belønning etter eget ønske... så nå kan både han og pappaen lekesloss med det.. hehe...de er så søte at...
julenissen Skrevet 14. februar 2009 #3 Skrevet 14. februar 2009 Kjøper ikke det ut av det blå. Men den dagen han kommer og ønsker seg et sverd eller et annet våpen kan vi kjøpe det. Det som ikke er lov er tross alt veldig spenende. Men i det vi kjøper et slikt leketøy vil jeg oså snakke med han om bruken av det... ønsker at mine barn (både gutter og jenter) skal lære seg respekt for våpen og verktøy som kan være skadelig. Og jeg hadde selv luftgevær og var aktiv skytter da jeg var barn.
mamma til søte små Skrevet 14. februar 2009 #4 Skrevet 14. februar 2009 Nei, da får han heller gå med søstra sine kjola:D
Gjest Skrevet 14. februar 2009 #5 Skrevet 14. februar 2009 Hehe...jepp, guttungen min har had lekevåpen i massevis, men har også lært ham våpen vett siden ekte våpen finnes i familien. Jeg har dervet med skytetrening selv, og skal snart i gang, da får han som nå blir 11år være med å trene han også :-) De kan skille lek og alvor hvis foreldrene er åpne og snakker med barna. Revolver er jo naturlig tilbehør til cowboy-kostyme, sabel er naturlig tilbehør til sjørøver... Bruker man litt vett så trenger ikke lekevåpen ol. være "farlig" og "fordervende".
*ViMsA* Skrevet 14. februar 2009 #6 Skrevet 14. februar 2009 Jentene mine har fått vannpistol, men bare sånn som ikke ser ut som en ordentlig pistol... det er vel det eneste tror jeg... og eldste synes det er litt spennende med kaptein sabeltann og har tittet på sverd, men ikke spurt om å få det enda ihvertfall. Men hadde nok ikke nektet henne det, nei. På den annen side hjelper det ikke så mye tror jeg når jeg vet bestefaren skyter med gasspistol og luftgevær med de......
snart mor til 3 Skrevet 14. februar 2009 #7 Skrevet 14. februar 2009 må bare legge til at jeg også har latt gutten få se kong fu panda... så gjett om vi har en kong fu-mester i huset!!! (han er ikke av den voldsomme typen,så han selv anser det hele for å være dans..hehe..bare veldig søtt )
solstråle69 Skrevet 14. februar 2009 #8 Skrevet 14. februar 2009 Siden vi har jente, håper jeg vi slipper unna det. :-)
Twintipp og himmelblå Skrevet 14. februar 2009 #9 Skrevet 14. februar 2009 Sverd er tøft, og han elsker det. Har flere. Men, pistol har jeg aldri kjøpt, helt til det fulgte med i en kaptein sabeltann pakke. Og han er helt frelst. Hadde lurt den med til tannlegen, og dro den opp på venterommet, og skjøt mot en pappa:-O Hoi hoi da ble mor svett ja!!! ( Ps, det er jo ikke sånn at han løper rundt og skriker at han skal drepe noen, dette er en krig osv. Det er liksom pang pang, det lukter krutt, kaptein sabeltann kommer fra skyttervika, osv osv.)
serin@ Skrevet 14. februar 2009 #10 Skrevet 14. februar 2009 NEI NEI NEI.... men, han kan leke med pinner og si pang pang...men naturtro våpen er uaktuelt her hjemme. For et par dager siden var vi hos naboen, der hadde gutten i huset (3år) ett lekegevær, da så sønnen min på meg å sa; mamma, sånn får ikke jeg lov til å leke meg, gjør jeg? Jeg svarte som ærlig var, Nei det synes ikke mamma er en leke! Mamma i nabohuset ble litt "flau" og unnskyldte seg fort med at det va en gave. Hadde min sønn fått en slik gave hadde jeg sagt at den måtte i søppla, og giveren hadde fått beskjed at det er uakseptabele gaver her i huset!! Krig, våpen ol. er IKKE en lek, men bokstavlig talt( blodig)alvor, det skal han lære seg. Det sagt, så synes jeg lek ala, polti røver er greit, men de trenger ikke naturtro våpen for å leke den slags lek.
Gjest Skrevet 14. februar 2009 #11 Skrevet 14. februar 2009 Jeg har hele tiden hatt den oppfatningen om at jeg ville vente leeengst mulig med sverd og pistoler, men måtte nok innse for en stund siden at jeg begynner å få store gutter. Jeg vil heller kjøpe de en lekepistol som de leker med enn noe annet rask som bare blir liggende.
Renate77 ♥med gutt og jente♥ Skrevet 15. februar 2009 #12 Skrevet 15. februar 2009 Min lille kapterin sabeltann har både sverd og pistoler ja. Tviler på at han blir noen gærning av den grunn )
Vålerenga12 m/ 3 små Skrevet 15. februar 2009 #13 Skrevet 15. februar 2009 Nei, ikke uten at han vil. Når han VIL skal han få. Skjønner ikke hvorfor det skal knyte og vrenge seg i magen. Jeg ble ikke noe slåsskjempe selv om jeg som jente lekte med det. Heller ikke broren min. Og tviler på at sønnen min blir en slåsskjempe med det heller. Menmen.. ) Såklart vil jeg ikke ha hele huset fullt av lekevåpen, det finnes en grense. Men å la barnet LEKE med det.... Nei, det går bra.
Vålerenga12 m/ 3 små Skrevet 15. februar 2009 #14 Skrevet 15. februar 2009 Og: Kommer også til å lære han "våpen vett bruk". Det å snakke med barna, bidrar til at de skjønner. Hvordan foreldrene er i oppdragelsen har faktisk mye å gjøre med åssen barna blir også..
Gjest Skrevet 15. februar 2009 #15 Skrevet 15. februar 2009 Det første jeg noensinne kjøpte av sparepengene mine var lekepisto med tilbehør, og det som jente. Foreldrene våre var veldig i mot alt av "krigsleker" og det gjorde at jeg bare måtte ha en sånn, he he. Men når det er sagt så har jeg ingen planer om å kjøpe sånt til sønnen min selv, men antar at han sikkert får det av slektninger eller venner som mener at sånt er ting gutter bare må ha.
solei Skrevet 15. februar 2009 #16 Skrevet 15. februar 2009 Nei,unødvendig. Hva han får i presang senere kan jeg ikke styre bortsett fra familiebesøk da. Men synes at store barn kan få utstyr til figurer som sabeltann,politi o.l. En må jo snakke med barnet sitt og lære de respekt for slike leker.
♂ 06+sept.pie = Ferdig! Skrevet 15. februar 2009 #17 Skrevet 15. februar 2009 Neeei. Stesønnen min hadde rifle og pistol som han har fått i gave. Nå har begge deler gått i søppla da vi ser at det blir for virkelig for ham på en veeeldig negativ måte. Gutten min på 2,5 år har så smått lært å skyte med fingeren i barnehagen, og noe mer enn det får han ikke. Jo, han har en vannpistol fra i sommer, men den er bortgjemt. Jeg synes ikke noe om at så barn skal leke krig med leker som er så like ordentlige våpen. Det er 'stygt' å se på barn med våpen i hendene, og det at leke våpen ikke skader de du skyter på gir kanskje barn vrangforestillinger om virkelighetens kriger?
Gjest nyttårsløftet Skrevet 15. februar 2009 #18 Skrevet 15. februar 2009 Jeg hadde ikke kjøpt nei. Men vet ikke helt hvor jeg står - opplæring i våpenbruk ved f.eks luftgeværskyting synes jeg er greit. Faktisk tror jeg det er bra, for de kan lære seg respekt for våpenet på den måten. Men å være vant med kopier som er prikk like ordentlige våpen, tror jeg er farlig. Tenk hvis de kommer over et våpen og tror det er en leke?!! Softguns er jeg kjempeskeptisk til. Finner sånne kuler overalt, det er tydelig at mange (større barn) leker med disse uten å tenke over at noen faktisk kan bli skadet ved et uhell. Sverd har jeg ingen sterke meninger om, det vil komme mer an på hvordan leken foregår tror jeg.
~sjiraff~ Skrevet 15. februar 2009 #19 Skrevet 15. februar 2009 Han er foreløpig for liten, men jenta mi har fått sverd i forbindelse med piratkostyme, hun leker ikke nevneverdig med det da, så anser det ikke som noe problem. Kan jeg spørre om hva som er problemet med leke pistoler og lekesverd? Vi lekte jo masse med det som små, og anser ikke meg selv som spes. miljøskadet av den grunn.
Gjest nyttårsløftet Skrevet 15. februar 2009 #20 Skrevet 15. februar 2009 Jeg synes problemet ligger dels i likheten med ordentlige våpen, dels i eksponeringen ungene blir utsatt for i filmer og pc-spill. Greit med politi og tyv-leker, men jeg ser for meg en litt mer splatter-aktig lek med dagens inspirasjon. Men kanskje er jeg bare gammel og synes "alt var bedre før"=)
~sjiraff~ Skrevet 15. februar 2009 #21 Skrevet 15. februar 2009 Nå spiller ikke datteren min tv-spill så det er kanskje derfor hun ikke har noen våpen interesse. Sønnen min er som sagt for liten ennå. Men kan se at det kanskje kan bli et problem. Men jeg kjenner også til altfor mange tilfeller der barn omtrent blir besatt av det som er forbudt (så lenge dette er noe tilgjengelig for de fleste andre barn). Så en mellom ting er kanskje bra?
Gjest Skrevet 15. februar 2009 #22 Skrevet 15. februar 2009 Jeg kjøper ikke lekevåpen til junior. Han leker uansett "våpen-leker" i barnehagen, men jeg nekter å oppmuntre til det på hjemmebane. Jeg lar han heller ikke gå rundt å late som om han skyter og slår menneskene her hjemme.
Vinden blåser Skrevet 15. februar 2009 #23 Skrevet 15. februar 2009 dere snakker om at våpnene ser ekte ut..hvor i alle dager er det man kjøper slikt? i alle lekebutikkene som jeg har vært i har de kun typiske cowboy-våpen...eller så følger det med en stjerne..men er ingen som ser i nææærheten av realistisk ut...
Gjest Skrevet 15. februar 2009 #24 Skrevet 15. februar 2009 Så rart. Jeg kan ikke huske en lekebutikk jeg har vært inne i siste året som ikke har hatt realistiske lekevåpen. Maskingevær, pistoler, sverd, kniver ol.
Vinden blåser Skrevet 15. februar 2009 #25 Skrevet 15. februar 2009 har ikke sett noe av slikt slag jeg.... hvor i landet bor du?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå