lillesøster skal bli storesøster Skrevet 14. februar 2009 #1 Skrevet 14. februar 2009 står det på siden her. Jeg er litt forundret over enkelte, har en slektning som legger barnet som nå er snart 1 år i 1/2 7-7 tiden på kvelden. hun(barnet) synes også det er helt greit å stå opp i 5-6 tiden om morgenen, forståelig nok egentlig. Dette har selvfølgelig foreldrene funnet seg i, men jeg hadde jo aldri funnet meg i det, vi hadde besøk av de het for en tid siden, og da gikk mammaen å la seg i 21-21.30 tiden, da var jo hun trøtt. Dette er jo også forståelig. Jeg derimot har valgt å legge barnas leggetider slik at de passer bedre med våre rutiner, legger lillemor kl 20.00, og da står hun opp igjen kl 7.30-8.00. Passer oss ypperlig i forhold til jobb og slikt. På siden her står det at barn på den og den alderen skal legge seg senest kl... og sove så og så mange timer i døgnet. Ingen kan jo fortelle at da skal jeg legge mitt barn, men selvøflgelig hvor lenge de bør sove er jo greit. Jeg velger nå å heller å kunne være oppe med samboern litt utover kvelden selv om kvelden aldri blir lang hos oss enn å gå å legge meg rett etter eldste er i seng for å klare å stå opp når lillemor kever det fordi hu ner lagt for tidlig.
lillesøster skal bli storesøster Skrevet 14. februar 2009 Forfatter #2 Skrevet 14. februar 2009 Må vel få legge til at min slektning og hennes mann har jobber som begynner i 8 tiden om morgenen når tiden kommer at permisjonen er slutt, og jeg vet at før de fikk barn stod de ikke opp i 5-6 tiden.
lÅktiHaUDe Skrevet 14. februar 2009 #3 Skrevet 14. februar 2009 Akkurat slike ting har jeg også fundert litt på. Hører folk som legger barna mellom 1800-1900 og sier de står sååå tidlig opp 0500-0600.. synes ikke det er noe rart jeg. På den siden du refererer til så står det antall timer barnet bør sove også. Barna mine får faktisk antall timer de bør sove og kanskje mer til Dette får de selv om jenta vår på 5.5 legger seg åtte av og til 2030 på hverdager (trenger ikke stå opp før 830) og eldstejenta på 9.5 legger seg kl 2100 av og til 2130 på hverdager, og hun står opp 0740.. Da sover hun på 5 år ca 11-12 t hver natt og hun på 9 sover ca 10 t hver natt synes dette er bra jeg Men hadde de måttet tidligere opp så hadde det vært tidligere til køys ja
NoDoubt Skrevet 14. februar 2009 #4 Skrevet 14. februar 2009 Jeg er faktisk enig i denne undersøkelsen. Vi har alltid lagt barna mellom 18.30-19. Eldste er nå 4 1/2 år. De sover somregel til rundt 7. Har venniner som legger barna i 19.30-20 tiden og de klager alltid på at de er trøtte om mornungen. De er sure og overtrøtte på ettermiddagen, ja alle "symotomene" som er beskrevet i artikkelen. Barna mine kan og være slitne på ettermiddagene men det er egentlig sjelden. Men det beste med å legge barna så tidlig er at vi får en god kveld:-)
lillesøster skal bli storesøster Skrevet 14. februar 2009 Forfatter #5 Skrevet 14. februar 2009 Greit nok når de faktisk sover så lenge som dine barn NoDoubt, jeg har hatt noen morgener når lillemor var mindre at hun stod opp i 6 tiden, og jeg må si at da var det jeg som var sur og grinete om dagen hvis jeg ikke fikk mulighet å ta meg en strekk.
mitt-skjønne-trekløver Skrevet 15. februar 2009 #6 Skrevet 15. februar 2009 Man må selvsagt "se an" hvor lenge barna faktisk sover, men det kan vel også ha noe med hvilke rutiner de har vært vant til, for søvnbehovet er jo individuellt, men varierer vel ikke så mye for barn som for voksne. Er nok temmelig sikker på at mange legger barna sine for sent, ser i alle fall fryktelig mange trette barn i jobben min, og det gir jo ikke akkurat noe god læringssituasjon... Her legger vi barna 19-19:30. Hverdagene starter kl 06:00 for meg og 06:30 for barna. Så tidlig må vi opp for å rekke skole/jobb....
metaMORfose Skrevet 15. februar 2009 #7 Skrevet 15. februar 2009 Slik er det hos oss også. Når vi legger barna for sent, er det tunge morgener og tunge ettermiddager. Nå har vi jo en 10 åring, men når klokka er over 20, så er han mer enn klar for senga. Hun på 5 legger seg 19-19.15. De vekkes 0645, og må opp 0700. Da er de blide og opplagte. Jeg tror forresten også at det har noe med fysisk aktivitet hvor trøtte de er og hvor lenge de sover. Mine barn er veldig aktive, og vi er aktive med dem. De har fritidsaktiviteter, og tvtitting på ettermiddagen er ikke-eksisterende. Tv kommer ikke på før tidligst til barne-tv kl 18. For min del står jeg heller opp kl 06, enn å ha barn oppe hele kvelden. Jeg liker kvelder uten barn også ) Enda så høyt jeg elsker dem!
Kokkeli nyter våren:) Skrevet 15. februar 2009 #8 Skrevet 15. februar 2009 Enig med dere. Men jeg skjønner at noen lærer og kanskje også b.hager klager over at barn er trøtte og uopplagte. Da går det jo utover andre barn og de ansatte. Da er det jo foreldrenes ansvar og få barna i seng tidligere. Her i huset legger jenta seg rundt 18.30. Hun står opp 06.15. Da blir hun vekket. Og sovner hun senere enn kl 19.00 får hun for lite søvn. Gutten står opp kl 07.00. Han trenger også mindre søvn enn henne. Han legger seg 19.30-20.00, og sliter mange ganger med å sovne. Så han kan være trøtt av og til på morgenen. Men det går fort over. Her er barna også aktive. Tror det er veldig bra for nattesøvnen jeg. Elsker også som deg metaMORfose, kvelder uten barn. De er herlige:) Da vil jeg også heller stå opp litt tidligere, selv om jeg også er glad i å sove lenge.
moota m storebror&lillebror Skrevet 15. februar 2009 #9 Skrevet 15. februar 2009 Jeg er enig i at det er litt individuelt hvor mye søvn barn trenger. Men syns barna skal få komme seg i seng om kvelden og få en god natts søvn før de bikker. Når jeg skal på jobb, og barna i bhg er jeg oppe ca kl.6 og går i fjøset. Barna blir vekket litt over kl.7 noen ganger litt nermere 7.30. Da må lillebror være i seng før kl.7. Gjerne kl.18.30 også hvis han har vært i bhg den dagen. Storesøster derimot trenger ikke være i seng før kl.19-19.30 for å få nok søvn, men hun er oppe så tidlig at kl.19 er som regel sent nok. Hun er omtrent like tidlig oppe om hun er i seng kl.20 så det ser jeg ikke noe vits i. Kvelder uten barn er herlig!! De sover søtt og man kan hente seg inn til neste dag full av liv og sprudlene barn =)
Meesah og HattiFnattene♡ Skrevet 15. februar 2009 #10 Skrevet 15. februar 2009 barn er forskjellige. Min datter legger seg stort sett til 8, sovner stort sett aldre f;r halv 9, og er ;delagt dagen etter. Gutta legger seg halv 8, og st[r opp mellom halv 6 og 7. Men mange legger ikke unga f;r 9 halv ti, og det er jo for sent for de fleste sm[ barn
Fru HottenTott♥♥ Skrevet 16. februar 2009 #11 Skrevet 16. februar 2009 Her sovner sønnen senest 20.00 på ukedagene (kanskje 10-15 min senere i helgene). Han sover da til 07.15 - da våkner han stort sett av at vi styrer på badet. 99% av morgenene er han blid og klar for en ny dag. Han er blid og fornøyd hele dagen, og dem sier ikke noe i bhg om at han er trøtt og sur. Er det noe som skjer, og han er i seng senere regulerer han dette selv om sover stort sett 11-12 timer. Noen ganger mere i ferier og sånn.
Gjest Skrevet 16. februar 2009 #12 Skrevet 16. februar 2009 Ei jeg kjenner brukte å legge 2-åringen sin i 23-tida! For at hun selv skulle få sove lenger.....ungen så rett og slett syk ut. Sov på feil tid av døgnet stakkar, og var mørk under øynene.... Vi legger snuppa i 19-20-tiden og da våkner hun 12 timer etter og er uthvilt :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå