Gå til innhold

Helvetes NAV! Er det mulig???!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har termin 7. mars. Tenkte jeg skulle være tidlig ute med å levere permisjonssøknaden, så var innom NAV i desember. Da visste ikke damen jeg snakket med hvilket skjema jeg skulle levere, og da jeg viste henne et jeg hadde skrevet ut fra nettsiden deres, mente hun at: Ja, det er det skjemaet!

Så drar jeg innom NAV rett over nyttår for å levere søknaden min. Med alt av papirer. Går igjennom papirene med en annen dame som sitter i skranken nå, og spør om de har fått alt de trenger. Ja, det har vi SIKKERT!, svarer hun, og legger til at de tar kontakt hvis det er noe som mangler.

Det går 2 uker, så får jeg brev om at de mangler et annet skjema som arbeidsgiver skal fylle ut. Har to arbeidsgivere, men kun den ene var ført opp. Måtte lete opp på internett ved hjelp av en kode hva slags skjema det var snakk om, og leverte det til BEGGE arbeidsgiverne mine, for sikkerhets skyld.

Nå er det lørdag, og jeg skulle startet min permisjon på mandag. I DAG fikk jeg brev med søknaden min returnert, fordi far ikke hadde signert! I søknaden presiserte jeg at far skal ha 7 av ukene, men ikke har bestemt seg for når han skal ta de ut, og skulle levere egen søknad senere. Men enten har de ikke fått det med seg eller så går visst ikke det an. Uansett burde jeg vel ha fått vite noe i januar da jeg leverte søknaden - eller i det minste da de sendte det første brevet!

Er det mulig??! Betyr dette at jeg ikke får permisjon fra mandag da? Må jeg møte opp på jobb eller skaffe meg sykemelding eller hva???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du starter permisjonen din som du skal. Eneste er at det kan ta litt tid før du får permisjonspengene dine (hvis du får de gjennom NAV). Men da får du etterbetalt alt du skal ha fra dag 1 i permisjon.

Skrevet

Jepp mange av de på nav er inkompitente og vel så det. Nei du taper ikke penger på at de ikke utbetaler til deg med en gang. De etterbetaler i 3 mnd så du får pengene dine.

Jeg har også hatt mine konflikter med denne gjengen, men det gjaldt sykepengene mine. Hver gang jeg snakket med dem så var pengene til utbetaling, men kom de?? NEIDA!!! Etter mye om og men og 2 mnd uten lønn så var det ET egenmeldingsskjema som manglet på en sykemelding. HVa med å ringe til meg å si det da???? I stede for å sitte å lyve meg full med at pengene står til utbetaling.

Nei permisjon har du vettu..:) Ingen fare for det.

Vet det er frustrerende, men det ordner seg til slutt. Bare ikke gi deg. Mye skjema som en kan rote seg bort i.

Lykke til!:)

Skrevet

Åh, trodde jeg var forberedt på dette, siden venninnen min ventet 11 uker (!!!) på at søknaden hennes skulle bli ferdigbehandlet.

Men nå kjenner jeg at grensen nådd. Trodde det skulle hjelpe å dra ned personlig å levere søknaden, og gå igjennom den der nede, men neida...!

Får heldigvis lønn fra arbeidsgiverne mine, så det er vel de som blir å slite med å få refundert lønningene mine.

Men med bekkenløsning har det ikke vært lett å dra inn til byen for å oppsøke NAV-kontoret flere ganger. Det er liksom den ene tingen jeg gjør den dagen da. Bilkjøring og å stå i kø er ikke det beste når man har bekken-smerter!

Heh, å vet dere hva??! For å toppe elendigheten:

Da jeg kom ut av NAV-kontoret forrige gang, var biln min bulket!!! Jepp, noen hadde kjørt inn i fører-døra, og stukket uten å levne noen lapp. Hyggelig! Så nå er det en bulk i døra, lyset kommer ikke på når døra åpnes, og bakrutene går ikke opp/ned når jeg trykker på knappen. Men det er jo ikke NAV sin feil da, heh...

Skrevet

Huff, kan jeg spørre hvilket nav-kontor dette gjelder?

Skrevet

uhm..Er det NAV sin feil at du manglet et skjema og at far ikke hadde signert? VET dere hvor overarbeidet og mye overtid de folkene må jobbe nå eller?

Suger bigtime at ting skal ta sånn tid, men har flere bekjente som jobber i NAV, og om dere hadde visst hvor mye de må bruke tid på som f.eks skjema som ikke er fylt ut riktig og forskjellige forespørsler som ikke engang har med nav å gjøre, så hadde dere kanskje hatt litt mer vett enn å lange ut etter den stakkaren som sitter på kontoret der.. ?

De blir så til de grader utskjelt av ting som enten "kunden" kan for selv, eller de ikke har myndighet til å gjøre noe med.. Sikkert like trivelig å være nav ansatt som å være telefonselger!

Ja det jobber treige og distrè folk på NAV som alle andre plasser, men der er også MINST like mange dyktige folk som ønsker å hjelpe.

Skrevet

Enig med siste, det finnes alltid noen som gjør en dårlig jobb på alle arbeidsplasser... Møte selv en kjempe sur dame første gangen jeg lurte på noe, hun viste ikke noe mer enn det som sto på internett, og hadde jeg flyt ut et skjema bl.a bl.a bl.a...Nei det var de her tingene jeg kom for å spørre om, og damen i skranken sendte meg hit. HJELP tenkte jeg! Neste gang jeg var innom traff jeg en kjempe hjelp som dame, som hjalpe oss å fylle inn alle de stedene vi var usikre. Vi vet heller ikke 100% hvordan det blir med permsjonen til min mann, men da er det en egen boks man fyller ut slik at saksbehandleren vet det... De kan jo ikke gjette at hva dere har tenkt, rundt farspermsjon. Det tross alt ikke samme menneskene som skal behandle skjemaet som de som tok det i mot, vi la ved et eget brev for å foklare min litt kompliseret arbeidsgiversitusjon. Ringte her om dagen, alt var i orden. Grunnen til at utbetalingen kunne drøye litt nå var at min arbeidsgivere ikke hadde levert alle lønnsopplysninger ennå...

De som jobber på NAV har akkurat gått igjennom en kjempe omstillingsprosses. Det er vansklig enten man jobber i Statoilhydro eller i NAV.. Jeg kjenner folk som jobber begge plasser og får høre mye frustrasjon... Det er bare at når man jobber i NAV går det utover folk og ikke ting

Skrevet

Synes faktisk det er lov å bli litt irritert på selve systemet NAV jeg, men synes virkelig synd på de få personene som jobber der som faktisk gjør det de skal og alikevel blir kjefta huden full. MEn jeg har virkelig hatt min andel av "uflaks" med NAV systemet og er nå virkelig spent på hvordan det går denne gangen. JEg ble sykmeldt fra jobben i 6.april i fjor(ikke noe med graviditeten å gjøre), og pga rot i NAV systemet så påstod de at arbeidsgiver ikke hadde levert inn lønns og skatteopplysninger noe de hadde gjort, og hver gang jeg var innom hadde de bare en ny unnskyldning for hvorfor pengene ikke var utbetalt og jeg fikk hver gang lovnad at joda i morgen skulle pengene være på konto. Endte opp med at jeg gikk uten inntekt i 3 mnd og eneste grunnen til at jeg da endelig fikk pengene var at jeg møtte faren til en kamerat av meg som satte seg ned, tok noen telefoner og noen tastetrykk og vips så var pengene på konto. Vet ikke om pengene hadde vært her den dag i dag vis jeg ikke hadde møtt på han;) Så i august flyttet jeg til en annen kommune og plutselig stoppet pengene opp igjen(hadde da hatt en " normal utbetatling". Så jeg dro på nav kontoret der jeg flyttet fra og lurte på hvor pengene blel av denne gangen. og svaret var "er du sikker på at du er født den datoen fordi vi har deg ikke registrert i systemet?" What? Det viste seg at de hadde slettet meg fra systemet fordi jeg hadde flyttet! JEg kontaktet så mitt lokale nav kontor på mitt nye bosted og de hadde ikke fått noen opplysninger fom meg fra mitt forrige kontor. De hadde altså bare slettet meg uten å sende de nye opplysningen videre! Når dette var oppklart trodde jeg jo at nå kom vel pengene inn på konto igjen snart, men som vanlig var det ingen som tok ansvar og når problemer dukker opp underveis er det jo ingen som tar ansvar. Tror hele systemet er feil bygd opp, alt for lett å ikke få konsekvenser for ikke å gjøre jobben sin! Men enden på visa var at etter 3 mnd engang til uten penger og en telefonsamtale grinende til nav kontoret der jeg krevde og få EN saksbehandle og ikke bare bli sendt videre til nye hver gang jeg var innom, gikk det da til slutt denne gangen også. Etter min mening er det jo det som er problemet der, alle er jo anonyme og jeg visste jo aldri hvem jeg hadde snakket med gangen før som hadde lovet meg at pengene kom! Tror ikke det er folka det er noe galt med, mer systemet!

Uff dette ble langt, men som dere skjønner blir jeg ikke akkurat overrasket om det blir noe kluss med permisjonspengene. Men nå har jeg klok av skade skaffet meg EN kontaktperson slik at jeg vet hvem jeg skal klage til hvis det ikke går! Så gjør det dere også jenter, hvis ikke har dere ikke noe dere skulle ha sagt!

Skrevet

Vi har et veldig positivt inntrykk av NAV. Vi var der nede i forhold til noe vi lurte på med søknaden om permisjon. Vi ble henvist inn til en dame på et kontor som hjalp oss med hele utfyllingen! Har vært i kontakt med NAV før, og da var vi også fornøyde med servicen som ble gitt!

Skrevet

på vårt kontor er det et lignende opplegg. Det har blitt så ille at jeg ringer og spør hvem som er på jobb før jeg drar dit ned. For hun ene som er der kan ingenting,hun vet ingenting,og ber meg bare komme tilbake når hu andre er på jobb.

Så jeg håper bare at søknaden vår går igjennom, for det opplegget der... uff.

Skrevet

Nav på kongsvinger er bare helt topp...

De ringte meg forrige lørdag angående noe som manglet i søknadene, på tirsdag fikk jeg svar i posten, leverte søknadene 2 uka i januar, har termin 21.02..

Men det er mye tull der har jeg hørt. Gruet meg skikkelig til dette nav styret, men er veldig positivt overraska.

Skrevet

Jeg forventet faktisk å få opplyst hvilke skjemaer jeg skulle fylle ut da jeg dro ned til NAV kun for å spørre om det! Så ja, synes det er dårlig at de ikke kunne gi beskjed den gang i desember om at det var flere skjemaer som skulle fylles ut.

Videre dro jeg personlig ned med søknaden + de andre papirene. Spurte da om jeg hadde fylt ut alt rett, og om far kunne levere egen søknad. Igjen, så kunne de da ha opplyst om at far måtte skrive under også dette skjemaet. Heller ikke da fikk jeg beskjed om at det manglet et skjema...

Dette er første svangerskapet mitt, og når jeg spør og ikke får de opplysningene jeg trenger, så kan de vel heller ikke forvente at jeg skal kunne levere alt rett. Dro jo som sagt ned til flere ganger for å sikre meg at alt skulle være i orden.

Jeg tror hele NAV systemet er noe galt med, for hører mange som sliter der ja. Ikke de enkelte ansatte sin feil nei, tror nok de er overstresset og derfor ikke får med seg alt de skal. Håper bare det blir endring i sakene, for dette systemet funker i alle fall ikke.

Skrevet

Enig med Marias26. Det må kunne gå an å svare på det som blir spurt om. De burde ha peiling når de sitter i slike jobber. Det jobber helt supre folk på Nav også, ingen som sier noe annet, men når det er noe som mangler og en ikke er klar over det så burde det kunne gå an å ta en tlf til den det gjelder og oppklare i dette. Jeg fikk hele tiden et bastant svar på at pengene var til utbetaling og gikk og ventet og ventet. Ringte de dagene jeg skulle ha utbetalingene, men nei de skjønte ikke hvorfor pengene ikke var utbetalt. Etter 2 mnd finner de ut hvorfor det ikke er utbetalt og dette synes jeg er for dårlig! Det var ikke noe problem for dem å finne det ut heller, ikke for hun jeg snakket med sist. Hun lurte på hvem i all verden jeg hadde snakket med, men da svarte jeg at det er mange.

Greit nok at de har det travelt, men det er ikke noe unnskyldning. De burde ha tid til alle de snakker med. Det er jo litt av poenget.

Men skal sies at foreldrepengene mine ble utbetalt på en uke så der er jeg veldig fornøyd. :)

Det jobber forskjellige folk på alle arbeidsplasser og det gjøres feil hele tiden og kommer alltid til å være sånn. Men en burde få den informasjonen en skal ha. Det er jo derfor de er der for oss.

Skrevet

Er mye rart ja....

Vi var og leverte farskapserklæringen vi, møtte opp begge to, viste legitimasjon og bekreftelse fra jordmor på graviditet og termin, dama på NAV kopierte og sjekket, og sa at alt var i orden.

To uker etterpå kommer det et brev fra NAV om at erklæringen er ugyldig, fordi det ikke var offentlig stemplet!!!! HALLOOOO!!

Er det VÅR skyld at hu dama ikke har skrevet under og stemplet??? Så det er VI som må ta kontakt med NAV og rette dette opp igjen? Sambo ringer og klager og spør hva det dreier seg om osv, vi stikker ned på NAV i arbeidskommunen vår, fordi dama på telefonen sa at det kunne vi ordne der så vi slapp å reise ekstra til NAV i bostedskommunen. (bor nærmere sentrum i kommunen vi jobber i enn sentrum i kommunen vi bor i). Men neida, vi må inn til bostedskommunen får vi beskjed om når vi kommer dit...

Vi bestemte oss for å vente med dette til vi er på sykehuset like greit...

I tillegg får jeg denne uka et brev fra NAV om at de har mottat bekreftelse på termin i forbindelse med krav om foreldrepenger. Hvor fra da?? Vi har ikke rukket å sende inn skjemaet en gang.... De ber oss i den forbindelse om å fylle ut vedlagte kravskjema om foreldrepenger, og ta kontakt med arbeidsgiver som skal sende bekreftelse på inntekt osv. Dette skjemaet har arbeidsgiver fått og fylt ut, de skulle sende det også, og det er sikkert dette skjemaet de har fått på NAV, og dermed fått opplysningene fra.

Hvorfor skal de ha skjemaet fra arbeidsgiver EN GANG TIL????

Jeg blir ikke klok på dette jeg.... Er glad jeg får lønn fra arb.giver jeg, sånn at jeg slipper å slite med å få penger under permisjonen....

Skrevet

Er mange som sliter med NAV etter som jeg har forstått, men her i Drammen har jeg blitt gledelig overrasket.

Fikk svar og godkjent permisjonspengene mine 1 uke etter at papirene var blitt levert.

Skrevet

Fatter frustrasjonen. Har selv slitt med NAV, blitt behandlet av inkompetente ansatte som ikke kan lovene ordentlig. Orker ikke gå i detaljer da min sak har vært veldig spesiell, men det har vertfall endt med at jeg har fallt mellom to stoler i regelverket, og dermed ikke får noen støtte fra NAV. Jeg har INGEN penger, da jeg er studerende, og er veldig veldig frustrert over systemet...

Skrevet

Hormonelle Frikadelle

Du vet du har krav på engangsstønad og at lånet du får fra lånekassen blir gjort om til stipend det året du går hjemme? Noe har du jo krav på selv om du er student. Jeg var student forrige gang jeg gikk gravid og fikk utbetalt ca 8000 mnd fra lånekassen og ca 34000 fra nav i engangsstønad.

Skrevet

Ja, men jeg er student i Danmark, og da sier NAV at Danmark skal betale. Men Danmark har ingenting som tilsvarer Engangsstønad, så de pengene må jeg se lenge etter dessverre. Får heldigvis fra Lånekassen ja :)

Skrevet

Ja da skjønner jeg at situasjonen er litt komplisert ja. Får håpe det løser seg på et eller annet vis.

Lykke til i hvert fall:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...